به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۸۵۱۵۹
گزارش روزنامه نیویورک تایمز؛

ابوبکر البغدادی به​دنبال تضمین حیات داعش

گروه بین الملل :رهبر گروه ترویستی داعش حلقه داخلی معاونان و فرماندهان خود در عراق و سوریه را با اعطای اختیارات گسترده قدرت بخشیده؛ این برنامه با هدف تضمین حیات داعش و با این نیت انجام شده که اگر او یا سایر اشخاص برتر این گروه کشته شوند، این گروه تروریستی به سرعت خودش را با شرایط و رهبری جدید سازگار کند و به مبارزه ادامه دهد.
ابوبکر البغدادی به​دنبال تضمین حیات داعش
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: مقام‌های اطلاعاتی عراق و آمریکا می‌گویند، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش به کابینه یا همان شورا که شامل وزرای جنگ، امور مالی، مذهبی و سایر موارد می‌شود اختیاراتی گسترده اعطا کرده است.رهبری داعش تحت امر البغدادی از دو ستون تشکیل شده است؛ یکی نیروهای کارکشته القاعده در عراق که از حملات آمریکا جان سالم به در برده و دارای مهارت‌های نظامی ویژه‌ای هستند و دیگری افسران بعثی سابق تحت امر صدام، دیکتاتور سابق عراق که سازماندهی خوبی دارند و از نظر امنیتی و اطلاعاتی پیشرفته هستند.اینها دو گروه کاملا کارکشته و با مهارت‌ هستند و به همین دلیل یک نیروی موثر و قدرتمند برای داعش تلقی می‌شوند.

 

بنا به گفته مقام‌های کرد و آمریکایی، نیروهای داعش تا حدی که بتوانند در انجام عملیات در عراق و سوریه خود مختاری داشته باشند، اطلاعات دریافت می‌کنند و بیشتر این اطلاعات درباره خط مشی عملیات است؛ به این معنا که اگر این نیروها دستگیر شوند، اطلاعات محدودی درباره حلقه داخلی گروه دارند و می‌توان فرماندهان محلی را بدون وارد شدن خدشه‌ای به سازمان جایگزین کرد و به عملیات ادامه داد.بسیاری از این اطلاعات مربوط به رهبران داعش از اطلاعات درباره عملیات مالی، متدهای نیرو گرفتن و اقدامات امنیتی در داده‌ها و اسناد به دست آمده در جریان حملات آمریکا در مه 2015 در شرق سوریه به دست آمده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره ساختار رهبری مخفیانه داعش در اولویت قرار دارند.

یک دیپلمات غربی ناظر بر داعش در این باره گفت: البغدادی از سرنوشت گروه‌های شبه نظامیان شامل شاخه القاعده در یمن موسوم به "القاعده در شبه جزیره عربی" که رهبرانش به واسطه حملات مکرر پهپادهای آمریکایی طی چند سال، کنار رفتند، درس عبرت گرفته است. داعش از این گروه‌ها درس گرفته و ساختاری را تشکیل داده که می‌تواند حتی با از دست دادن فرماندهانش هم به حیات ادامه دهد. براساس این ساختار، حتی اگر البغدادی کشته یا مجروح شود، به کل عملیات آسیبی وارد نمی‌شود.داعش حتی در حال بررسی افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره این مساله است که چگونه ایالات متحده اطلاعات شبه نظامیان را جمع آوری می‌کند.

 

نتیجه اصلی این بررسی این می‌شود که رهبران ارشد داعش حالا استفاده از کدشکن‌ها و کانال‌های رمزیاب را می‌دانند و با استفاده از آن‌ها تحلیل‌گران غربی نمی‌توانند اطلاعات امنیتی داعشی‌ها را ردگیری کنند.دو رهبر ارشد پس از البغدادی را ابوعلا ال‌ آفری، معاون ارشد و سابق ابومصعب الزرقاوی، رهبر سابق شبه نظامیان در عراق و فادل الهیالی معروف به ابومسلم الترکمانی، افسر سابق نیروهای ویژه عراقی از شهر تل‌عفر تشکیل می‌دهند. گزارش‌های غیر موثقی از کشته شدن هر دوی این افراد در حملات هوایی در چند ماهه گذشته وجود دارد.

 

با وجود اطلاعات محرمانه به دست آمده مربوط به مه سال جاری میلادی، مقام‌های اطلاعاتی و مقابله با تروریسم آمریکا می‌گویند: هنوز شکاف عمیقی درباره اینکه رهبری داعش چگونه عمل می‌کند و با انشعابات و گروه‌های دیگر از نیجریه تا افغانستان هماهنگ است، وجود دارد.سطح مخفیانه بودن اقدامات داعش به حدی است که درباره میزان مسئولیت پذیری و اینکه آیا قدرت اصلی تحت اختیار البغدادی است یا متحدانش، میان تحلیل‌گران غربی و آمریکایی اختلاف نظر وجود دارد؛ به طوری که یک مقام ارشد امنیتی کرد در شمال عراق و چند مقام آمریکایی می‌گویند البغدادی رهبری فوق العاده‌ای دارد و در ارایه دستورات و احکام در سراسر قلمروی خود حرف اول را می‌زند در حالی که دیگر تحلیل‌گران می‌گویند اعتبار مذهبی این مرد بیش از قدرت عملیاتی وی است.

 

تحلیل‌گران همچنین می‌گویند، داعش کنترل شدیدی بر حجم اطلاعات در میان نیروهایش دارد به طوری که به آن‌ها دستور می‌دهد به چه مواردی باید توجه کنند و به چه مواردی نباید توجهی داشته باشند.یکی از مقام‌های ارشد نظامی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش می‌گوید: امنیت شدید در این گروه تروریستی به گونه‌ای است که پس از حملات هوایی به سختی می‌توان فهمید چه کسی کشته شده است.