به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۸۵۲۵۸

واکنش چین به سند بازبینی دفاعی ژاپن

گروه بین الملل: وزارت دفاع چین در پی انتشار سند بازبینی دفاعی ژاپن که در آن از پکن خواسته شده تا ساخت سکوهای اکتشاف نفت و گاز در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی را متوقف کند، اعلام کرد، حق خود را برای "واکنش لازم" محفوظ می داند.
خبرگزاری رویترز نوشت: توکیو در سند بازبینی دفاعی خود که روز سه شنبه منتشر کرد اظهار نگرانی کرد حفاری های اکتشافی چین ممکن است به بهره برداری از ذخایری شود که در خاک ژاپن قرار دارند.وزارت دفاع چین در بیانیه ای گفت: این گونه اقدامات کاملا ماهیت ریاکارانه سیاست خارجه ژاپن را فاش می سازد و تاثیری مخرب بر صلح و ثبات در منطقه آسیا- اقیانوسیه خواهد گذاشت. چین به ارزیابی بیشتر سند بازبینی دفاعی ژاپن هنگامی که متن کامل آن منتشر شود، ادامه خواهد داد و با توجه به وضعیت به وجود آمده واکنش لازم را نشان خواهد داد.

 

پکن سند بازبینی دفاعی سالانه ژاپن را گمراه‌کننده و مخرب خوانده و گفته است این سند در تهدید نظامی چین اغراق کرده و به تنشها میان این دو قدرت همسایه در شرق آسیا دامن می زند.وزارت دفاع چین تصریح کرد: سند ژاپن به طرز مخربی مسائل موجود در دریای چین شرقی، دریای چین جنوبی و همچنین مربوط به امنیت سایبری و شفافیت اقدامات نظامی را مورد اغراق قرار داده است. این سند همچنین در تهدید نظامی چین نیز اغراق کرده و درباره وجهه آن سیاه نمایی کرده است.

 

"لو کانگ"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد، بازبینی دفاعی ژاپن این مساله را که فعالیتهای دریایی چین مطابق با قوانین بین المللی انجام می شوند نادیده گرفته است. وی با اشاره به مجمع الجزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن که در چین به "دیااویو" و در ژاپن به "سنکاکو" معروف هستند گفت: جزایر دیااویو از زمانهای کهن به چین تعلق داشته است. چین به اتخاذ تدابیر لازم برای حراست از تمامیت ارضی خود ادامه خواهد داد و ژاپن نباید هیچ گونه خیال غیر واقعی در این خصوص داشته باشد.

 

وزارت دفاع چین در ادامه بیانیه خود عنوان کرد: ژاپن یک کشور دارای سهم در مساله دریای چین جنوبی نیست بنابراین نباید در این خصوص داستان‌پردازی کرده و بذر اختلاف را بیافشاند.وزارت امور خارجه چین نیز گفت: فعالیتهای ساخت و ساز این کشور کاملا در چارچوب تمامیت ارضی آن بوده و علیه یک کشور دیگر نیستند.ما صادقانه از ژاپن میخواهیم از دامن زدن به تنشها، تحریک تناقضات بپرهیزد و به جای آن دست به فعالیتهایی بزند که به صلح و ثبات منطقه ای کمک کنند.