به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۸۵۵۳۲

پیچ‌دادن آنزیم برای افزایش عمر نوعی کرم

گروه علمی: دانشمندان کره‌ای شیوه‌ای را برای اصلاح نوع خاصی از آنزیم در کرم‌های گرد ارائه داده‌اند که طول عمر آن‌ها را دو برابر می‌کند.
پیچ‌دادن آنزیم برای افزایش عمر نوعی کرم
محققان بر این باورند این سازوکار می‌تواند در انسان‌ها نیز کارساز باشد. کرم گرد مورد مطالعه در این تحقیق به نام Caenorhabditis elegans فقط یک میلی‌متر طول دارد اما تعدادی از فرآیندهای زیستی آن مشابه انسان‌هاست.
محققان حاضر توجه‌شان را به خانواده‌ای از آنزیم‌ها به نام RNA helicase معطوف کردند. این آنزیم‌ها برای تنظیم‌کردن و کنترل آر‌ان‌ای به کار می‌روند. آر‌ان‌ای در هر سلول زنده‌ای وجود دارد و حامل دستوراتی از دی‌ان‌ای برای کنترل تولید پروتئین و حفظ سلول‌هاست. گرچه RNA helicase به خوبی بررسی شده، اما محققان درباره نقش آن در فرآیند پیری چیز زیادی نمی‌دانند.

زمانی که دانشمندان یک helicase خاص موسوم به HEL-1 و همچنین ژنی به نام daf-2 را سرکوب کردند، کرم‌های گرد نه تنها در مقابل فشارهای محیطی ناشی از گرما، سرما و باکتری‌های پاتوژنی مقاوم‌تر بودند، بلکه طول عمر آن‌ها دو برابر شد. تیم علمی معتقد است HEL-1 نقشی کلیدی در چگونگی تبدیل‌شدن دی‌ان‌ای به آر‌ان‌ای توسط سلول‌ها دارد و این که این مولفه حتی می‌تواند آنزیم‌ها را مجاب کند که چنین کاری را انجام دهند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد آنزیم RNA helicase HEL-1 دارای نقشی ویژه در گذرگاه ویژه طول عمر است.

این مولفه در بسیاری از انواع مختلف موجودات زنده از جمله پستانداران و انسان‌ها یافت می‌شود و شواهد نشان می‌دهد helicases می‌تواند در طول عمر انسان دخیل باشد. این دستاورد علمی می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی مرتبط با سن مانند آلزایمر مفید باشد و دانشمندان امیدوارند این تحقیق به ارائه روش‌های جدید برای افزایش طول عمر انسان بینجامد. جزئیات این دستاورد علمی در مجله PNAS ارائه شد.
مرجع : ایسنا