کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطوط قرمز را خود شورای نگهبان تعیین می‌کند

باید اختلاس‌‌گران ردصلاحیت شوند نه اصلاح‌طلبان

ایلنا , 4 مرداد 1394 ساعت 19:32

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان ضمن تکذیب ادعای یک نماینده مجلس تاکید کرد: هیچ پیش‌گویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها قابل‌قبول نیست.


نجات‌اله ابراهیمیان در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به اظهارات كريمي قدوسي مبنی بر اینکه احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خط قرمز شورای نگهبان هستند، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان اساسا تابع اینگونه تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌ها نیست. وی ضمن تکذیب ادعای دیگران در مورد خطوط قرمز شورای نگهبان تاکید کرد: ما در بررسی صلاحیت‌ها پرونده هر شخص را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما از حالا چنین پیش‌بینی‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسیم، عنوان کرد: هیچ پیش‌گویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها از هم‌اکنون از سوی هیچ‌فردی قابل قبول نیست.ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که چرا برخی تلاش می‌کنند شورای نگهبان را تنها در دایره جناح خود تعریف کنند، عنوان کرد: اعضای شورای نگهبان خودشان خطوط قرمزشان را تعیین می‌کنند نه افراد دیگری.

اختلاس‌کننده‌ها رد صلاحیت شوند نه اصلاح‌طلبان

رئیس کمیته انتخابات شورای‌هماهنگی جبهه‌اصلاحات تصریح کرد: اختلاس‌کننده‌ها و قاچاقچیان باید رد صلاحیت شوند نه اصلاح‌طلبان.
حجت‌الاسلام محسن رهامی در واکنش به صحبت یکی از نمایندگان رادیکال مجلس گفت: این افراد که از پیروزی در انتخابات آینده ناامید هستند آرزوهای خود را به عنوان خبر منتشر می‌کنند. وي با اشاره به اینکه شورای نگهبان سازوکار مشخص و سخنگو دارد و بنا نیست بر اساس گفته‌های دیگران عمل کند گفت: اینکه فردی بگوید اصلاح‌طلبان خط قرمز شورای نگهبان هستند به هیچ عنوان پذیرفته نیست.رهامی گفت: افراطیون و تندروهای نزدیک به احمدی‌نژاد امروز دیگر محبوبیتی ندارند و به‌خصوص بعد از توافق هسته‌ای جایگاه خود را متزلزل می‌بینند سعی دارند با این رفتارها افکار عمومی را مشوش کنند و در حالی که هیچ مسئولیتی در شورای نگهبان ندارند از طرف این نهاد نظارتی سخن می‌گویند.

این حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مبنای رد و تایید صلاحیت در شورای نگهبان قانون است گفت: شورای نگهبان قانون و چارچوب دارد و بر اساس استعلام از منابع چهارگانه نتایج تایید صلاحیت خود را منتشر می‌کند و بنا براین این است که با توجه به این استعلام‌ها اگر فردی در فسادهای اقتصادی، پرونده‌های مربوط به مواد مخدر، پرونده‌های فساد و قاچاق درگیر باشد، باید رد صلاحیت شود.رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: در قانونی که شورای نگهبان نیز ملزم به اجرای آن است هیچ اسمی از اصلاح‌طلب و اصولگرا نیامده است و همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند ملاک رفتار باید فقط قانون باشد. رهامی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای شورای نگهبان نیز نباید با گفتار و رفتار خود به شکلی رفتار کنند که حق کسی پایمال شود انتظار می‌رود اگر کسی که به این مسئله توجه نکرد طبق قانون با وی برخورد شود.

تلاش اصولگرایان برای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با اشاره به انتخابات آینده مجلس از احتمال تلاش اصولگرایان برای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان خبر داد.
آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اظهار نظر برخی از افراد اصولگرا برای فشار به شورای نگهبان در انتخابات آینده مجلس مبنی بر این که اصلاح‌طلبان خط قرمز شورای نگهبان هستند، گفت: معتقدم این آقایانی که این مطالب را مطرح می‌کنند، همه‌ اصولگرایان نیستند. وی افزود: افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، کسانی هستند که در میدان آزاد انتخابات که همه چهره‌ها از تمام گروه‌های مورد قبول نظام جمهوری اسلامی در آن باشند، از همین الان مأیوس و ناامید هستند. وی اضافه کرد: این افراد، برگزیده شدن خودشان را تنها در میدانی می بینند که فقط خودشان در آن میدان بازی کنند و بازیگر دیگری در آن نباشد.
آیت‌الله موسوی تبریزی با ادعای اینکه احتمال رایزنی اصولگرایان در پشت پرده برای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان دور از ذهن نیست، تصریح کرد: افرادی که این اظهارنظرها را می‌کنند، پشت پرده هم، ممکن است با برخی بتوانند لابی کنند، بروند و صحبت کنند و سعی کنند آنها را تحریک کنند؛ حالا برخی از اعضای شورای نگهبان هم ممکن است هم عقیده اینها باشند یا نباشند، ما به اینها کار نداریم؛ اما آنچه مسلم است این است که آنها، تنها هراسشان این است که با وجود یک میدان رقابت سالم بین گروه‌های مختلف، برنده آن میدان نباشند که نیستند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد از این جهت تلاش می‌کنند که از راه غیرقانونی و غیرصحیح، خود را در انتخابات آینده و در جامعه تحمیل کنند وگرنه مجتهدان عادل ، هیچ وقت نمی‌گویند اصلاح طلبان خط قرمز ما هستند و عادل بودن خود را فدای مسائل سیاسی و جناحی کنند؛ مگر به 14 میلیون نفری که لااقل خود شورای نگهبان اعلام کرده که به نخست وزیر دوران جنگ رأی داده‌اند؛ مگر می‌توانند بگویند اینها هیچ کدام حق کاندیدا شدن ندارند؟


کد مطلب: 85706

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/85706/باید-اختلاس-گران-ردصلاحیت-شوند-نه-اصلاح-طلبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir