به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۵ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۸۵۷۵۶

اسکنری برای تشخیص جواهرآلات

گروه فناوری: دانشمندان اسکنر مولکولی به نام SCiO ارائه داده‌اند که محتوای غذاها را شناسایی می‌کند.
اسکنری برای تشخیص جواهرآلات
این ابزار از طیف‌سنجی جرمی مورد کاربرد در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند اما تا حد زیادی مینیاتوری شده و به گوشی هوشمند متصل می‌شود.
طیف‌سنج‌های قابل‌حمل دیگری نیز در این حوزه ارائه شده‌اند اما SCiO نخستین نمونه‌ای است که قرار است به عنوان ابزاری مصرفی ارائه شود. سامانه SCiO مجهز به طیف‌سنجی نزدیک مادون قرمز از یک منبع نوری و یک حسگر نوری برای شناسایی ساختار مولکولی مواد بهره می‌برد.

انواع مختلف مولکول در روش‌های منحصر‌به‌فرد مرتعش می‌شوند و این ارتعاشات برای خلق نشانگر اختصاصی مولکول با نور تعامل برقرار می‌کنند.
ابزار SCiO با تحلیل‌کردن طیف نوری هر نشانگر خاص، می‌تواند ماهیت مولکول‌های موجود در یک ماده را تشخیص دهد. سازندگان این فناوری امیدوارند از طریق همکاری‌ با توسعه‌گرها و جفت‌کردن این ابزار با برنامه‌های نرم‌افزاری، این اسکنر مولکولی قابل‌حمل دارای طیف وسیعی از کاربردها باشد.

این ابزار به کاربران امکان اسکن‌کردن مواد غذایی را می‌دهد و به طور مثال می‌تواند تعداد کالری‌های موجود در میوه را تعیین کند. می‌توان از این سیستم برای تعیین محتوای دقیق غذاها یا حتی اسکن‌کردن ترکیب لباس و جواهر استفاده کرد. قرار است این فناوری ماه دسامبر عرضه شود.
مرجع : ایسنا