به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۸۵۸۹۹
امکان جراحی از طریف سوراخ بینی یا گلو

جراحی‌های حساس با مچ مکانیکی فوق نازک

گروه فناوری: گروهی از محققان امریکایی موفق به ساخت مچ مکانیکی فوق نازکی شده اند که علاوه بر انجام جراحی های فوق حساس، از قابلیت برش های میلی متری نیز برخوردار است.
جراحی‌های حساس با مچ مکانیکی فوق نازک
گروهی از محققان امریکایی دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) موفق به ساخت مچ مکانیکی کوچکی شده اند که می تواند برش و همینطور بخیه هایی به اندازه میلی متر برداشته و جایگزین جدید و غیرتهاجمی برای انجام عمل های جراحی فوق حساس باشد.
این دستگاه مکانیکی کوچک از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار است به حدی که انتهای آن را می توان به سمت بینی، گلو، گوش یا حتی مجرای خروجی مثانه هدایت کرد. ابزارهای جراحی بزرگتر با انتهای انعطاف پذیر نیز پیش از این عرضه شده بودند که از قطری در حدود ۲.۴ تا ۱۵ میلی متر برخوردارند اما مچ مکانیکی جدید دارای قطر ۱.۱۶ میلی متری است.

با وجود اینکه تصور می شد، مچ مکانیکی جدید برای جراحی های حساس و همینطور عمل های سخت قابل استفاده است اما محققان اعلام کرده اند که این دستگاه می تواند در جراحی هایی که در مقیاس سوزن needlescopic انجام و با نام micro-laparoscopy شناخته می شوند، نیز بسیار مفید باشد. در این جراحی، شکاف کوچکی ایجاد می شود و این شکاف به قدری کوچک است که می توان آن را با نوار جراحی چسبانده تا دیگر زخمی باقی نماند. لوله های باریک و دوربین ها از طریق شکاف وارد شده و جراحی با حداقل تهاجم همراه است.

مخترعان این مچ مکانیکی معتقدند، جراحان با استفاده از این مچ و به زودی می توانند جراحی هایی را در مقیاس سوزن و از طریق سوراخ های بینی یا حتی گلو انجام دهند. این مچ مکانیکی از یک لوله سفت از جنس ماده ای با نام nitinol ساخته شده که ترکیبی از آلیاژ «نیکل» و «تیتانیوم» است. طراحی نرم افزار رابطی که به جراحان اجازه می دهد تا مچ مکانیکی را کنترل کنند نیز تا ماه آگوست سال جاری به پایان می رسد.

مرجع : مهر