به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۸۵۹۶۴
آغاز دور جدید گفت و گوها میان ایران و اتحادیه اروپا

موگرینی: توافق خبر خوشی برای کل جهان است

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان از آغاز دور جدید گفت و گوها میان ایران و اتحادیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این گفت و گوها بر اساس تصمیمی که اتحادیه اروپا دارد گفت و گوهای سطح بالا نام گرفته است.
موگرینی: توافق خبر خوشی برای کل جهان است
محمد جواد ظریف در نشست خبری با فدریکا موگرینی اظهار داشت: بحث های ما و اتحادیه اروپا در چند سال گذشته درباره موضوع هسته ای بوده است و قبل از آن، گفت وگوهایی انتقادی و بعدها با نام گفت وگوهای جامع را داشتیم. وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفت و گو را بین ایران و اتحادیه اروپا شروع کنیم و بر اساس روشی که اتحادیه اروپا دارد به آن گفت و گوهای سطح بالا نام می نهیم .این گفت و گوها در آینده ای نزدیک در سطح معاونین وزارت خارجه و معاون موگرینی شروع می شود و بتدریج در سطح وزرا ادامه می یابد.
ظریف خاطر نشان کرد: موضوعات مختلفی در این گفت و گوها مدنظر است که موضوعات همکاری دو طرف محسوب می شود. این موضوعات شامل انرژی، حمل و نقل، محیط زیست ، حقوق بشر و سایر حوزه های همکاری است.

علاوه بر این زمینه های همکاری و اقدامات مشترک را دنبال می کنیم و تواقفق کردیم در این گفت و گوهای سطح بالا موضوعات منطقه ای را هم مورد توجه قرار دهیم. بحران هایی که در منطقه شکل گرفته نه تنها تهدیدی برای منطقه ما است بلکه تهدیدی جدی برای کل جهان و مخصوصا برای اعضای اتحادیه اروپا است . مشکل افراط گرایی، مشکل فرقه گرایی و تروریزم که در منطقه ما امروز خشونت و نا امنی ایجاد کرده همزمان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به خشونت و درگیری انجامیده و این نگرانی، نگرانی مشترک ما است که باید به آن بپردازیم.

وی گفت: پیش بینی می کنم علاوه بر اقداماتی که برای اجرای برجام خواهیم داشت اقداماتی هم برای همکاری در حوزه مختلف، درهمان حوزه های متنوعی که به بخشی از آنها اشاره شد شکل خواهد گرفت. ظریف همچنین از نقش مثبت موگرینی و اشمید در رسیدن به برجام تشکر کرد و گفت امیدواریم این شروع جدیدی برای روابط مبتنی بر احترام متقابل و همکاری مشترک در حوزه های منافع مشترک باشد.

وی در ادامه به حضور فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: ما و اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده ای بوده ایم و امیدواریم با عبور از بحرانی که به نظر ما بحران غیر ضروری بود از طریق توافقی که بین ایران و 1+5 شکل گرفته وارد مرحله جدیدی شویم.وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در سفر موگرینی بحث های خوبی درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) داشتیم و همین طور درباره آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا صحبت کردیم.ظریف گفت: در بحث اول درباره اقداماتی که باید از روزی که جمع بندی در وین صورت می گرفت تا روز توافق که در فاصله 60 تا 80 روز آینده است، صحبت شد.

وی خاطر نشان کرد: اقداماتی باید از جانب ما و اعضای اتحادیه اروپا صورت گیرد ، صورت گرفته و تصمیمات اولیه اتحادیه اروپا با تصویب جمع بندی اتحادیه در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.وزیر امور خارجه اظهار داشت:امیدواریم با همین روش، اقدامات هر دو طرف و همکاری ایران و باآژانس برای حل و فصل موضوعا ت باقی مانده و نیز اقدامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا برای آماده سازی لغو تحریم ها جنبه اجرایی بگیرد و بتوانیم در زمان مناسب اقداماتی که توافق شده را انجام دهیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اين نشست خبری با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 گفت: این توافق خبرخوشی برای منطقه و کل جهان است و می تواند تاریخی باشد.
فدریکا موگرینی در این نشست خبری افزود: تیم مذاکره کننده ایرانی حاضر در مذاکرات از حمایت سیاسی رهبر و رییس جمهور ایران برخوردار بود که به جز آن امکان پذیر نبود.وی ادامه داد: اگر تمام طرفین متعهد باشند و اراده سیاسی و تحمل و صبر داشته باشند این توافق به نتیجه می رسد و این خبر خوشی برای منطقه و کل جهان است. موگرینی افزود: وقت آن است که نشان دهیم به توافق دست پیدا کرده ایم و می توانیم آن را اجرا کنیم و این می تواند تاریخی باشد.
مرجع : ایرنا