به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۸۶۰۲۸
تحلیلگر بازار کارعنوان کرد :

ضعف سیاست‌های اشتغال را گردن جوانان نیندازیم!

گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه دولت وظیفه ایجاد شغل را ندارد، گفت: با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان و جوانان بیکار در کشور دولت چاره‌ای جز این ندارد که بستر ایجاد شغل در بخش‌های خصوصی، خدمات، کشاورزی و صنعت را فراهم کند تا جوانانی که به دنبال علاقه خود رفته، تحصیل کرده واکنون به مهارتی رسیده بتواند سر کار بروند.
ضعف سیاست‌های اشتغال را گردن جوانان نیندازیم!
حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: عده‌ای معتقدند برخی مشاغل در کشور به درد نمی‌خورد چون انگیزه و علاقه‌ای برای آنها وجود ندارد در حالی که این حرف حاشیه‌ای و غیرمنطقی است. باید بپذیریم که به دلیل تکنولوژی‌های جدید و انتقال دانش در حوزه مشاغل و بازار کار نیازمند این هستیم که ابزار و شرایط کار در مشاغل را تغییر دهیم. وی با تاکید بر اینکه نباید ضعف سیاستهای اشتغال را به گردن جوانان بیندازیم، گفت: اگر امروز در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار ضعفی می‌بینیم و ناموفق هستیم ناشی از ضعف در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌هایی است که در گذشته در دانشگاهها به تناسب بازار کار کشور صورت گرفته است بنابر این دولت نباید این ضعف را به نیروی کار مرتبط کند و به آنها ایراد بگیرد چون نیروی کار بر اساس شرایط و برنامه‌ریزی‌های کشور به ویژه در حوزه تعریف رشته‌های دانشگاهی به سمت علایقش رفته و تحصیلکرده و امروز صاحب مهارت شده است.

این کارشناس بازار کار در عین حال با بیان اینکه دولت وظیفه ایجاد شغل را ندارد، اظهار کرد: وظیفه دولت این است که بر اساس آنچه در قانون اساسی و قانون کار آ‌مده برای فارغ التحصیلان جویای کار شغل تعریف کند یعنی برای مشاغل ظرفیت‌سازی کند و بستر ایجاد شغل در بخش‌های خصوصی، کشاورزی، صنعت و خدمات را به وجود آورد. حاج اسماعیلی درباره اظهارات اخیر برخی مسئولان که بازار کار آماده پذیرش جویندگان کار در برخی رشته‌ها از جمله آی تی است، نیز گفت: همه نیازهای بازار کار مرتبط با تکنولوژی آی تی و این حوزه نیست.اینکه تنها مباحث مرتبط با کامپیوتر را در نظر بگیریم غیر منطقی است چون فارغ التحصیلان ما که تنها در این رشته‌ها در دانشگاه تحصیل نکرده‌اند. به گفته وی در حال حاضر رشته‌های گسترده‌ای در حوزه جامعه شناسی، کشاورزی، صنعت و فنی مهندسی وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته‌ها در دو دهه اخیر افزایش چشمگیری یافته است به نحوی که بازار کار قدرت جذب فارغ التحصیلان و مهندسان رشته کشاورزی را ندارد؛ بنابر این دولت ناگزیر است آموزشهای دانشگاهی، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را متناسب با بازار کار برنامه‌ریزی و برای مشاغل در کشور ظرفیت‌سازی کند.
مرجع : ایسنا