کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقال تب کنگو از طریق گوشت حیوان آلوده

ایسنا , 11 مرداد 1394 ساعت 9:46

گروه سلامت: کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر گفت: تب‌ خونریزی‌دهنده‌ی کریمه از طریق نیش کنه یا مصرف گوشت آلوده و برخورد با ترشح یا بافت حیوان آلوده به بیماری از دام به انسان منتقل می‌شود.


«علی جلیلیان»  در رابطه با بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، اظهار کرد: بیماری ویروسی (سی‌.سی‌.اچ‌.اف) از طریق کنه و انتقال ویروس از خون، ترشحات، بافت و گوشت حیوان آلوده به انسان انجام می‌شود. کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام با بیان این‌که این بیماری در پرندگان الی شترمرغ وجود ندارد، ادامه داد: ویروس تب‌دار کریمه کنگو در حیوان‌های اهلی مثل گاو، گوسفند و بز وجود دارد و از طریق مصرف گوشت آلوده، کشتارگاه‌های غیرمجاز، تماس با امحا و احشا حیوانات آلوده امکان انتقال به انسان وجود دارد.

جلیلیان علائم بیماری تب‌کریمه را شامل تب، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دانست و گفت: با ورود ویروس به بدن شخص دچار خونریزی از مجاری خروجی مثل بینی می‌شود و علاوه‌بر این خونریزی به‌صورت زیرپوستی نیز یکی از علائم بروز بیماری است. وی خاطرنشان کرد: اگر فرد مورد گزش کنه قرار بگیرد از زمان ورود ویروس تا زمان بروز علائم 3 تا 9 روز نیاز است که شخص دچار بیماری شود اما این زمان در صورت مصرف گوشت آلوده بین 5 تا 6 روز و حداکثر 12 تا 13 روز به طول می‌انجامد. جلیلیان در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری تب‌کنگو خاطرنشان کرد:عدم استفاده از گوشت تازه، پرهیز از گوشت کبابی و نیم‌پز، پرهیز از تهیه و مصرف گوشت از مراکز غیرمجاز را راه‌های پیشگیری از ابتلا برشمرد.

وی گفت: مرکز بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری سم‌پاشی در مکان‌های بروز بیماری را انجام می‌دهد البته باید قصاب‌ها و مراکز کشتار در هنگام ذبح یا فروش از وسایل ایمنی مثل دستکش، ماسک و ... استفاده کنند. جلیلیان افزود: اگر شخصی با علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کند در مرحله اول به اتاق ایزوله منتقل می‌شود و با تجویز کپسول ریباویلین مراحل درمان آغاز می‌شود و تا دریافت نتیجه آزمایش در اتاق ایزوله باقی می‌ماند اگر از بیماری شخص اطمینان حاصل شد باید آب و الکترولیت به‌وسیله سرم به بدن منتقل شود.


کد مطلب: 86429

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/86429/انتقال-تب-کنگو-طریق-گوشت-حیوان-آلوده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir