به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۸۶۴۶۹
رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته اعلام کرد

انتقاد از عملکرد و استقبال از اصلاحات صورت گرفته

گروه جامعه: رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته گفت: شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی که نسبت به آینده این سازمان و حفظ توان آن برای ارائه خدمات مطلوب به اقشار تحت‌پوشش حساسیت ویژه‌ای دارند، از فعالیت‌های سنجیده و هوشمندانه سرمایه‌گذاری این سازمان حمایت می‌کنند.
علی اصغر بیات اظهار کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی که بیش از نیمی از مردم کشور را تحت پوشش خود دارد، در سه حوزه فعالیت دارد که قابل تفکیک از هم نیستند و لازم و ملزوم یکدیگر به شمار می‌روند.سازمان تأمین‌اجتماعی برای اینکه بتواند به تعهدات خود عمل کند و خدمات درمانی و بیمه‌ای خود به بیمه شدگان و بازنشستگان را ادامه دهد، به طور قطع نیازمند سرمایه‌گذاری است و اگر منابع به درستی سرمایه‌گذاری نشود، سازمان نمی‌تواند از عهده تعهدات آینده خود برآید.

 

وی با یادآوری اینکه 40 میلیون از مردم، بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند و تحت‌پوشش خدمات متنوع این سازمان قرار دارند، ادامه داد: تأمین‌اجتماعی در حال حاضر در بخش‌های مختلفی مانند سیمان، دارو، پتروشیمی، بانک و ... سرمایه‌گذاری کرده است و باید تلاش کند عایدات خود را از این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر کند چراکه این عایدات، صرف پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان خواهد شد.مستمری‌ای که سازمان تأمین‌اجتماعی به صورت ماهیانه به بازنشستگان پرداخت می‌کند، برای بسیاری از مستمری‌بگیران تنها درآمد به حساب می‌آید.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر اصلی از تأمین‌اجتماعی حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: این سازمان برای پرداخت این حقوق به حداقل 2700 میلیارد تومان وجه نقد در ماه نیاز دارد بنابراین در سرمایه‌گذاری‌هایی که این سازمان انجام می‌دهد، باید مراقب باشد که ریسک خطرناکی نکند و بتواند در موقع نیاز سرمایه‌های خود را نقد کند.
رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با تشکر از مدیران ارشد و بدنه سازمان که به‌رغم تمامی مشکلات، تاکنون مستمری ماهیانه بازنشستگان را بموقع پرداخت کرده‌اند، گفت: تأمین‌اجتماعی، سازمان عظیم و مهمی است که امانتدار منابع و اندوخته‌های بیمه‌شدگان است و باید مراقب این سرمایه‌ها باشد.

 

بیات با انتقاد از افسانه‌سرایی‌هایی که در خصوص شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) و منابع و فعالیت‌های آن رایج شده است، اظهار داشت: سهم سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی که بخش عمده آن به‌وسیله شستا مدیریت می‌شود، در درآمدهای سازمان تأمین‌اجتماعی زیاد نیست. ارزش کل دارایی‌های شستا، حتی معادل دو سال هزینه‌های ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران نیست در حالی‌که سازمان وظیفه دارد در تمام طول دوران زندگی هر بازنشسته و مستمری‌بگیر که گاه به 40 سال هم می‌رسد، به او و خانواده‌اش مستمری پرداخت کند.با توجه به گشایش‌های صورت گرفته در فضای اقتصاد کشور، سازمان تأمین‌اجتماعی باید به آینده نگاه کند و از این فرصتی که به وجود خواهد آمد، استفاده کند. وقتی تحریم‌ها برداشته شود، شستا باید نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در داخل و خارج از کشور اقدام کند.

 

بیات با استقبال از اصلاحات صورت‌گرفته در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در گذشته عملکرد شستا قابل انتقاد بود چرا که مدیران این مجموعه از بیرون به سازمان تحمیل می‌شدند. در شرایط فعلی که مدیران کارشناس و فن آشنا بر سر کار هستند، امید این وجود دارد که شستا بر اساس اصول حرفه‌ای مدیریت شود و به اهداف خود برسد.

 

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی، عملکرد مدیران ارشد و اعضای هیأت‌مدیره سازمان فعلی سازمان را خصوصاً در بخش سرمایه‌گذاری، مثبت و ارزنده ارزیابی کرد و گفت: مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، چون از بدنه سازمان و فردی علمی و متخصص است، دردها و مشکلات شرکای اجتماعی سازمان بخصوص بازنشستگان را درک می کند و توانسته مشکلات را تا حدودی حل و فصل کند. البته با توجه به آثار تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور، برهم خوردن توازن و تعادل منابع و مصارف سازمان، طبیعتا مشکلاتی جدی بر سر راه خدمت‌رسانی برای مدیران وجود دارد.

مرجع : روابط عمومی تامین اجتماعی