به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۵ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۸۶۸۹۷

ذخایر آب ایران ۵۵ درصد کاهش یافت

گروه اقتصادی: توکلی ادامه داد: صدور محصولات آبدوست از جمله هندوانه که اغلب به عراق صادر می شود به معنای صادرات ارزان قیمت آب کشور است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم برداشت های بی رویه، ذخایر آب کشور 55 درصد کاهش یافته است.میزان ذخایر آب کشور از 92 میلیارد متر مکعب در حال حاضر به حدود 45 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. وی با انتقاد از برداشت های بی رویه و غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اظهار داشت: خشکسالی های پس از سال 79 تاکنون، برداشت های تجمعی، کاهش بارندگی و افزایش دما موجب وضعیت نابسامان ذخایر آبی کشور شده است. متاسفانه برداشت از منابع آبی کشور روزانه بیشتر می شود و در حال حاضر وضعیت آبهای زیرزمینی کشور بسیار نامطلوب شده است. سال گذشته 20 هزار میلیارد ریال در این راستا هزینه شده و امسال نیز 20 هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از کشت گیاهان آبدوست در کشور و استان گفت:مصرف سه هزارو 300 لیتر آب در کشاورزی تنها 10 هزار ریال درآمد دارد که این میزان ارزش افزوده بسیار اندکی است. صدور محصولات آبدوست از جمله هندوانه که اغلب به عراق صادر می شود به معنای صادرات ارزان قیمت آب کشور است.92 درصد غذای کشور از زمین های آبی و هشت درصد از غذای دیم تامین می شود و این در حالی است که 20 تا 40 درصد غذای کشورهای دنیا از زمین های آبی و مابقی توسط اراضی دیم تامین می شود.10 میلیون هکتار زمین دیم در کشور وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای تهیه و تامین غذای کشور است.
مرجع : ایرنا