به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۸۶۹۳۲
سخنگوی کاخ سفید:

مجلس نمایندگان، توانایی لغو وتو اوباما را نخواهد داشت

گروه بين‌الملل: سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه با حمایت نمایندگان دمکرات، مجلس نمایندگان آمریکا توانایی لغو وتو اوباما را نخواهد داشت اضافه کرد، حتی در صورت شکست توافقنامه در کنگره هم، ایران سود خود را برده است.
مجلس نمایندگان، توانایی لغو وتو اوباما را نخواهد داشت
جاش ارنست در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید اظهاد داشت: اطمینان داریم که با حمایت نمایندگان دمکرات از حق وتوی اوباما، مجلس نمایندگان توانایی لغو وتوی اوباما را نخواهد داشت. وی دلیل این ادعا را حمایت حدود 150 نفر از نمایندگان در نامه ای در دفاع از توافقنامه بدست آمده در لوزان و دفاع از حق وتوی اوباما برای تصویب آن عنوان داشت و افزود پس از توافق وین نیز شمار نمایندگان موافق با توافق رو به افزایش است و این خود برای برقراری قدرت وتو اوباما کافیست.

ارنست در ادامه اذعان داشت: اگر کنگره آمریکا موفق به رد توافقنامه بدست آمده هم شود، ایران حتی از شکست توافقنامه در کنگره سود خود را برده است. وی در ادامه یادآور شد: در صورت شکست توافقنامه، ایران همچنان میلیاردها دلار از دارایی هایش را پس گرفته است ولی ملزم به کم کردن سانتریفیوژها، کم کردن 98 درصد ذخایر اورانیوم و انتقال پلوتونیوم از تاسیسات آب سنگین اراک و بازرسی ها از سایت های هسته ای شان نخواهند بود.

سخنگوی کاخ سفید با تکرار اتهامات تکراری اذعان داشت، در آن صورت ایران مجددا به پیگیری ساخت تسلیحات هسته ای خواهد پرداخت و همان مخالفین توافقنامه از رییس جمهوری آمریکا نابودی تاسیسات اتمی ایران را خواستار خواهند بود. به گفته وی موافقین گزینه نظامی هم معترفند گزینه نظامی، حتی در صورت موفقیت هم، فعالیت های هسته ای ایران را تنها دو، سه یا نهایت چهار سال به تعویق خواهد انداخت. جاش ارنست در پاسخ به کسانی که گزینه جایگزین توافقنامه را توافقنامه بهتر، عنوان داشته اند، با اشاره به سخنان باراک اوباما گفت: پیشنهاد اینکه توافقنامه بهتری وجود خواهد داشت هم فانتزی است.