به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۸۶۹۹۶

اولین شریک نفتی ایران کیست؟

گروه اقتصادی: هر سه هیات به ترتیب حضورشان یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا در مذاکرات با ایران بسیار جدی بوده و خواهان بازگشت هر چه سریعتر به ایران پس از لغو تحریمها هستند.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از روشن شدن نحوه حل و فصل مسائل مالی با ایتالیا در دیدار اخیر مقامات این کشور از تهران خبر داد و گفت: کشورهای اروپایی خواهان بازگشت هر چه سریعتر به ایران هستند.امیرحسین زمانی نیا حضور گسترده هیئت‌ها را در ایران، آغاز فصل جدیدی از همکاریها بیان کرد و در پاسخ به این که از میان سه هیات اروپایی که بعد از توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ وارد تهران شدند کدامیک در مذاکرات جدی تر بوده و بزودی به ایران باز خواهند گشت؟ گفت: هر سه هیات به ترتیب حضورشان یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا در مذاکرات با ایران بسیار جدی بوده و خواهان بازگشت هر چه سریعتر به ایران پس از لغو تحریمها هستند.


وی با بیان این که در گفتگو با هر سه هیئت اروپایی بر لزوم انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری در ایران تاکید شده، تصریح کرد: سرمایه گذاری و مشارکت شرکتهای اروپایی با بخش خصوصی درساخت تجهیزات و ادوات تنها برای حضور در بازار ایران نخواهد بود، بلکه درهای بازارهای منطقه نیز به روی این همکاری‌ها باز خواهدشد و ایران می تواند در این زمینه با توجه به توانمندیهای موجود نقش مهمی را ایفا کند.زمانی نیا سپس به دیدار اخیر مقامات ایران و ایتالیا اشاره کرد و با بیان این که صنایع ایران و ایتالیا در کنار فرهنگ و روحیات مردم دو کشور ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند، تصریح کرد: پائولوجنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا از گسترش همکاری همه جانبه با ایران حمایت کرده و حضورشان را در ایران به عنوان شروع مجدد همکاریها میان دو کشور دانست.


معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که شرکتهای ایتالیایی پیشنهادهای مختلفی برای همکاری ارائه داده اند، تصریح کرد: قرار شد شرکتهای ایتالیایی در زمینه های مختلف همچون توربین سازی و ... با همتایان ایرانی خود دیدار و گفتگو کنند تا بلافاصله بس از لغو تحریمها منجر به عقد قرارداد شود.امیر حسین زمانی نیا درباره اختلاف حساب ایران و ایتالیا هم گفت: در این زمینه نیز مذاکراتی انجام شده و نحوه حل و فصل مسائل مالی نیز روشن شده است. به گفته وی، اگر قرار باشد نقل و انتقال مالی صورت بگیرد لازم است سوییفت دوباره برقرار شود.


پس از توافق ایران و ١+٥ در ٢٣ تیرماه و در ظرف کمتر از یک ماه، چهار مقام بلندپایه اروپایی وارد تهران شدند؛ وزیر امور خارجه ایتالیا در کنار فدریکا گوییدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا چهارمین مقام بلندپایه اروپایی بود که ظرف دو هفته گذشته وارد تهران شده است. پیش از او، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده بودند.
مرجع : خبرآنلاین