به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۸۷۰۴۸

جزئیات سفر نماینده اسد به عربستان

علی مملوک مدیر سازمان امنیت ملی سوریه
علی مملوک مدیر سازمان امنیت ملی سوریه
گروه بين‌الملل: شبكه العربيه گزارش داد: یک منبع سعودی فاش کرد که چند روز پیش یک هواپیمای سوری در فرودگاه جده در غرب سعودی فرود آمد. این هواپیما حامل علی مملوک مدیر سازمان امنیت ملی سوریه بود که به نمایندگی از بشار اسد برای دیدار با مسئولان سعودی با حضور مسئولان روس به جده سفر کرده بود.

به نوشته روزنامه لبنانی اللواء، پس از این دیدار، نظام سوریه خبر آن را به روزنامه لبنانی الاخبار نزدیک به خود داد. در خبر روزنامه الاخبار جزئیاتی درج شده که منابع سعودی آن را رد کرده اند. آن چه که سعودی آن را تکذیب کرد این است که سفر نماینده اسد به منظور تشکیل ائتلافی چهار جانبه متشکل از سعودی، ترکیه، اردن و نظام سوريه برای مبارزه با تروریسم صورت گرفته است.

منبع سعودی این اخبار را تکذیب کرده و می گوید که دیدار بر پایه ابتکار عمل ریاض پس از دیدار مسئولان سعودی و روسیه صورت گرفته است. در این دیدار مسکو، ریاض را به مانع تراشی در برابر راه حل سیاسی در سوریه و افزایش تروریسم در این کشور از راه پشتیبانی از اپوزیسیون متهم کرد اما مسئولان سعودی این اتهامات را رد کرده و از طرف روس خواستند برای یافتن راه حلی سیاسی به منظور پایان یافتن بحران، کمک کنند.

منبع سعودی افزود که ریاض مسکو را در جریان ابتکار عملی قرار داد که هدف از آن برقراری صلح در سوریه یا بر ملا کردن حقیقت است در برابر هم پیمانان روس او است. برخلاف آن چه که روزنامه الاخبار درج کرد، دیدار سه جانبه در جده برگزار شد و نه در ریاض. دو هواپیمای روسی و سوری که هر کدام حامل هیئت های جداگانه از دو کشور بودند، در فرودگاه جده فرود آمدند. منبع سعودی خاطرنشان کرد که هیئت روس بر این مساله تاکید داشت که هیئت سوری سوار بر هواپیمایش نشود تا مسکو به عنوان طرف تضمین کننده اسد به نظر نیاید.

این منبع خاطرنشان کرد که اسد تلاش کرد نشان دهد یک کشور خلیج فارس اقدام به هماهنگ سازی برای دیدار با مقام های سعودی کرده است و نه یکی از همپیمانانش؛ این در حالی است که سعودی پیش از دیدار تمام همپیمانان خود را در جریان آن قرار داده بود. در این دیدار، سعودی ها ابتکار عمل خود را مطرح کردند که بدین ترتیب است: «سعودی و همپیمانانش به پشتیبانی از اپوزیسیون سوریه پایان می دهند به شرط آن که ایران، حزب الله و شبه نظامیان شیعه از سوریه خارج شوند» و بدین ترتیب «تنش سوری- سوری یا راه حل سوری- سوری» خواهد بود.» علی مملوک در این باره گفت: «چگونه با حزب الله رفتار کنیم؟ فرصتی برای فکر کردن می خواهیم.»

دولت سوریه در اخباری که به روزنامه اخبار درز داده مدعی شده است که سعودی ها خواستار دور شدنش از ایران به عنوان هزینه ای برای نزدیکی روابط شدند، این در حالی است که منبع سعودی مطرح شدن چنین خواسته ای را به طور مطلق رد کرد. منبع سعودی می گوید که ترس از بی سلاح شدن در برابر همپیمان، اسد را ناچار کرد تا فرستاده ای به سعودی گسیل کند، به ویژه پس از این که مذاکرات بین المللی با هم پیمانانش یعنی روسیه و ایران رو به جلو حرکت می کند؛ مذاکراتی که تا مطرح شدن این سوال پیش رفت: «چه کسی میزبانی از اسد را می پذیرد؟»