به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۸ ساعت ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۸۷۲۹۳

بازرگانی اجاره ای ممنوع!

گروه اقتصادی: برخی افراد بدون اطلاع از تبعات حقوقی اجاره کارت بازرگانی و تنها به ازای دریافت مبلغی اندک، کارت های بازرگانی خود را اجاره می دهند.
بازرگانی اجاره ای ممنوع!
به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری،مستلزم داشتن کارت بازرگانی است و از این رو،هر تاجر و بازرگان ایرانی برای شروع و یا ادامه فعالیت تجارت خارجی خود نیاز به اخذ این مجوز دارد.
اجاره کارت های بازرگانی به غیر بازرگانها و افرادی که گاه از همه جا بی خبرند، حتی با هوشمند شدن کارت ها و سخت گیری های دستگاه های متولی همچنان ادامه دارد.
در سالهای اخیر اجاره کارت بازرگانی با مبالغ متفاوت از 50 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال و حتی مبالغ بیشتر هم به راحتی در بخش نیازمندی های روزنامه های کثیرالانتشار و یا آگهی های تابلوهای اعلانات در سطح شهرها، صورت می گیرد و خود نوعی تجارت محسوب می شود!
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای برنامه صدور کارت بازرگانی در این استان تاکنون، یکهزار و 700 کارت بازرگانی صادر شده است.
سیاوش نظری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد کارت صادر شده حدود 400 کارت دارای اعتبار است.
به گفته وی، هم اینک حدود 50 بازرگان استان فعالیت تجاری مستمر و دائم انجام می دهند.
نظری ادامه داد: در راستای جلوگیری از سوء استفاده از کارت های بازرگانی، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و سه سال سابقه فعالیت تجاری در یکی از بخش های داخلی، خارجی، صنعتی و یا شرکتی برای متقاضیان الزام شده است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تصریح کرد: در کلاس های آموزشی که برای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی برگزار می شود تمامی قوانین و مقرارت استفاده از این کارت و مشکلات اجاره کارت برای افراد تشریح می شود.
نظری گفت: طی سال گذشته تاکنون با همکاری بخش های مرتبط با تجارت بخصوص گمرک چهارمحال و بختیاری، سخت گیری هایی برای جلوگیری از اجاره کارت بازرگانی در حال پیگیری و انجام است.
وی افزود: گمرک استان اشخاص حقیقی که کارت بازرگانی خود را اجاره و واگذار کرده اند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی و کارت آنها باطل می شود.
نظری گفت: طی سال های گذشته حدود 30 بازرگان کارت های خود را به افراد غیر بازرگان اجاره داده بودند که مسائل حقوقی آنها پیگیری شد.
به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون 30 کارت بازرگانی در استان تمدید و 20 کارت صادر شد. طی سه ماهه ابتدای امسال 30 میلیون و 389 هزار دلار کالا از این استان به خارج از کشور صادر شد.هدف صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری در این مدت 53 میلیون دلار پیش بینی شده بود.
مرجع : ایرنا