به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۸۷۴۳۴

لنگرودی و اسماعیل‌پور در جشنواره چین

گروه فرهنگی: شمس لنگرودی و ابوالقاسم اسماعیل‌پور در پنجمین جشنوارۀ بین‌المللی شعر دریاچۀ چینگ‌های چین حضور دارند.
لنگرودی و اسماعیل‌پور در جشنواره چین
پنجمین جشنوارۀ بین‌المللی شعر دریاچۀ چینگ‌های در استان چینگ‌های چین که به "پشت بام دنیا" معروف است 15 مرداد افتتاح شد. چینگ‌های خاستگاه رود زرد و رود یانگ‌تسه است و بزرگ‌ترین دریاچۀ چین نیز به همین نام در این استان (با حدود شش میلیون جمعیت) واقع است. این جشنواره با عنوان "نوآوری زبان شاعرانه و ساختار شعر مدرن" و با شرکت 165 شاعر و منتقد از 37 کشور جهان از جمله ایالات متحده، اتریش، ایران، بنگلادش، کانادا، کلمبیا، چکسلواکی، فرانسه، یونان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، پرو، روسیه، رومانی، سوئد و دیگر کشورها برگزار شده است. از ایران، شمس لنگرودی و ابوالقاسم اسماعیل‌پور در این جشنواره حضور دارند.

کمیته برگزاری این جشنواره به دبیری جیدی ماجیا شاعر و رئیس اتحادیۀ شاعران و نویسندگان سراسر چین از سال گذشته برای برگزاری آن فعالیت داشته است. جشنوارۀ بین‌المللی شعر دریاچۀ چینگ‌های تاکنون پنج بار (هر دو سال یک بار) برگزار شده است. هر دو سال حدود 50 شاعر از سراسر جهان برای شرکت در این جشنواره برگزیده و دعوت می‌شوند. جایزۀ جشنواره با نام "جایزۀ آهوی زرّین تبّت" سال گذشته به آدونیس، شاعر پرآوازۀ سوری، و سیمون ج. اُرتیس، شاعر بومی آمریکا، تعلق گرفت. امسال نیز این جایزه به الکساندر کوشنر، شاعر پرآوازۀ روسیه، اهدا شده است.

در روز افتتاحیه، جیدی ماجیا دبیر جشنواره، جک آرون هرشمن از ایالات متحده، دینوس سیوتیس از یونان، الکس پوزیدس از کوبا و ابوالقاسم اسماعیل‌پور از ایران سخنرانی کردند و شاعران به شعرخوانی پرداختند. برنامه‌های شعرخوانی با موضوع همایش شاعران از کشورهای مسیر جادۀ ابریشم ادامه یافت. در این بخش شمس لنگرودی که کتاب برگزیدۀ انگلیسی شعرهای او در این جشنواره ارائه شده و مورد توجه قرار گرفته و شاعرانی از کشورهای دیگر شعرهای خود را عرضه کردند که همزمان به دو زبان انگلیسی و چینی ترجمه می‌شد. بخش‌های دیگر شعرخوانی با عنوان‌های "شعرخوانی و آتش‌بازی در قبیلۀ دایوی هایبی"، "شعرخوانی در بوستان خلیج ایرین شهر شینینگ"، "شعرخوانی در بوستان نیلوفر هتل شینینگ" و "شعرخوانی در بوستان فرهنگی شهر شینینگ" با شرکت شاعران قاره‌های آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه ادامه دارد.

بازدید از دریاچۀ چینگ‌های، حاشیۀ تبت، شهر باستانی دانگیر (با ساکنان متنوع قومی بودایی، مسلمان، دائویی، کنفوسیوسی و اقوام چینی، تبتی، سالاری) و بازدید از دو موزۀ هنری، برگزاری برنامه موسیقی و رقص محلی در شمار فعالیت‌های دیگر این جشنواره قرار دارد. بنا بر اعلام، از دستاوردهای مهم این جشنواره تبادل فرهنگی هنری شاعران، منتقدان، روزنامه‌نگاران و ناشران ادبی است که روح تازه‌ای به جریان شعر دمیده و ترجمه و چاپ آثار شاعران به زبان‌های مختلف و دعوت از شاعران برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی دیگر کشورها را میسر کرده است. مجموعۀ اشعار و مقالات شرکت‌کنندگان نیز در یک مجلد به زبان چینی منتشر شده است. پنجمین جشنوارۀ بین‌المللی شعر دریاچۀ چینگ‌های، شینینگ، چین از 5 تا 11 اوت (15 تا 21 مرداد) در حال برگزاری است.
مرجع : ایسنا