کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازتاب تازه‌ترين تصميم مجلس اصولگرا براي مقوله حجاب؛

برگ جريمه ۱۰۰ هزار توماني براي بدحجابي در خودروها!

21 مرداد 1394 ساعت 11:47

گروه جامعه: عضو کميسيون مشترک حقوقی و فرهنگی مجلس از تعيين جريمه برای رعايت نکردن حجاب در خودروها خبر داد.


محمد‌علی اسفنانی٬ گفته اين تصميم در جلسه اخير کميسيون مذکور اتخاذ شده و براساس آن برای رانندگان متخلف که خود يا سایر سرنشينان اقدام به کشف حجاب کنند٬ جريمه در نظر گرفته شده است. به گفته وی علاوه بر جرايم قانونی، ۱۰۰ هزار تومان جريمه و ۱۰ نمره منفی برای اين افراد لحاظ شده است. اين نماينده مجلس اضافه کرده برای کارمندان زن اداره‌های دولتی هم که حجاب اسلامی را رعايت نکند جريمه کسر از حقوق، تذکر شفاهی و درج در پرونده در نظر گرفته شده است.

کسری حقوق و صدهزار تومان، جریمه "بدحجابی" و "کشف حجاب"

اين خبر در رسانه هاي خارجي بازتاب وسيعي داشته است و صداي آلمان در گزارشي درباره آن چنين نوشته است: در صورت تصویب مجلس زنان "بدحجاب" شاغل در ادارات دولتی با کسری حقوق مواجه خواهند شد. صدهزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی نیز در انتظار رانندگان زنی است که به تعبیر مقامات ایران "کشف‌ حجاب" کرده‌اند. کمیسیون بررسی ‌طرح "صیانت از حریم حجاب و عفاف" در مجلس شورای اسلامی، موادی از طرحی را به تصویب رسانده است که براساس آن اگر زنانی که در ادارات دولتی اشتغال دارند، "حجاب" را رعایت نکنند، بخشی از حقوق ماهیانه آن‌ها کسر خواهد شد.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اعلام این خبر گفت که در جلسه‌ی روز دوشنبه (۱۹ مرداد/۱۰ اوت)، این کمیسیون ماده‌ی دیگری از این طرح را نیز تصویب کرد که برمبنای آن رانندگان خودروهایی که "کشف حجاب کنند " ۱۰۰ هزار تومان جریمه شده و ۱۰ نمره منفی برای گواهینامه‌ی رانندگی آن‌ها منظور خواهد شد. مقامات نیروی انتظامی می‌توانند در صورت تکرار چندباره‌ی "تخلف حجاب" گواهینامه‌ی راننده را باطل کنند. اگر راننده خود بنا به تعریف مقامات ایران "بدحجاب" محسوب نشود و سرنشینان دیگر خودروی او "بدحجاب" دانسته شوند، باز هم راننده جریمه و نمره منفی دریافت خواهد کرد.

اسفنانی در دفاع از این تصمیم گفت که مسئول هر چه در خودرو می‌گذرد، راننده است و رانندگان باید درباره‌ی وضعیت پوشش دیگر ساکنان نیز پاسخگو باشند. این نماینده‌ی مجلس از "آمادگی کامل نیروهای انتظامی" برای اجرای این طرح نیز خبر داد. طرح "صیانت از حریم حجاب و عفاف" مشتمل بر ۱۳ ماده است و کمیسیون قضایی مجلس بر آن است تا با تصویب این طرح با "معضل بدحجابی" مقابله کند. سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ابراز امیدواری کرده است که سایر بندهای طرح نیز تا آخر هفته به تصویب کمیسیون رسیده و در صحن علنی مجلس به بحث و رای گذاشته شود.

اين گزارش مي افزايد: این طرح از سوی نمایندگان محافظه‌کار که برخی از آن‌ها از حامیان و نزدیکان احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران محسوب می‌شوند، تنظیم و به کمیسیون ارائه شده است. لاله افتخاری، یکی از معدود زنان نماینده در مجلس نیز از طراحان و امضاکنندگان این طرح است. مجلس درحالی به دنبال قوانین سخت‌گیرانه‌تر و فشار بیشتر برای تحمیل الگوی حجاب مد نظر خود به جامعه است که شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده چندی ‌پیش اظهار کرد که مسئولان در قانون گسترش حجاب و عفاف موفق نبودند و حتي "روز به روز بیشتر" از اهداف فاصله گرفته‌اند. مقامات ایران سال‌هاست که با زنانی که به تعبیر آن‌ها "بدحجاب" محسوب می‌شوند، مقابله می‌کند. بیش از یک دهه است که نیروهای "گشت ارشاد" همواره در خیابان‌های شهرها حضور دارند و با نوع پوشش بسیاری از زنان با تنبیه و توبیخ و تعهدنامه کتبی و جریمه نقدی، مقابله می‌کنند.


کد مطلب: 87579

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/87579/برگ-جريمه-۱۰۰-هزار-توماني-براي-بدحجابي-خودروها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir