به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۸۷۵۸۰
پس از مبارزه‌ای سخت با بیماری در 70 سالگي؛

بازیگر برجسته سينماي‌جهان‌عرب درگذشت

گروه هنري: نور الشریف بازیگر برجسته جهان عرب پس از مبارزه‌ای سخت با بیماری، در 70 سالگي درگذشت.
بازیگر برجسته سينماي‌جهان‌عرب درگذشت
خبرگزاری الشرق الاوسط به نقل از سامح الصریطی دبیر انجمن صنفی هنرهای نمایشی مصر گزارش داد که پیکر نور الشریف چهارشنبه تشییع و به خاک سپرده خواهد شد. نور الشریف در سال ۱۹۴۶ در محله السیده زینب قاهره دیده به جهان گشود. نام اصلی او محمد جابر محمد عبدالله است. او نام هنری نور الشریف را برای خود برگزید. عاشق فوتبال بود اما عشقش به هنر بزرگتر بود. به همین دلیل بازیگری را ترجیح داد.

در سال ۱۹۶۷ از دانشکده عالی هنرهای نمایشی فارغ التحصیل شد. همان سال مسیرش در سینما با بازی در فیلم «قصر الشوق» به کارگردانی حسن الامام آغاز شد. او در ۱۷۰ فیلم داستانی نقش ایفا کرد که از فیلم‌های تاثیر گذار تاریخ سینمای مصر و عرب به شمار می‌آیند از جمله «حبیبی و لیله ساخنه» (عشق من و شب داغ)، «بئر الخیانه» (چاه خیانت)، «غریب فی بیتی» (غریبه‌ای در خانه‌ام)، «سواق الاتوبیس» (راننده اتوبوس)، «صرخه» (فریاد) و «مصیر» (سرنوشت).

او همچنین در سریال‌های تلویزیونی نیز اثر خود را بر جای گذاشت از جمله سریال‌های تاریخی «عمر بن عبد العزیز»، «هارون الرشید» و سریال‌های داستانی «حاج متولی» و «دالی». عبدالواحد النبوی وزیر فرهنگ مصر درگذشت نور الشریف را «خسرانی بزرگ برای هنر عربی» توصیف کرد و گفت: «حضور او در دنیای هنر باعث شد تا ستاره‌ای تابناک در این عرصه باشد.» او چند بار نیز در مقام تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی ظاهر شد از جمله فیلم «آخر الرجال محترمین» (آخرین مرد محترم) و «ناجی العلی».

«به وقت قاهره» به کارگردانی امیر رمسیس، آخرین فیلمی بود که نور الشریف در آن نقش ایفا کرد. او جایزه بهترین بازیگر فیلم را در جشنواره بین المللی وهران برای فیلم‌های عربی در ماه ژوئن گذشته به خاطر این فیلم دریافت کرد. بوسی از بازیگران سینمای مصر، همسر نور الشریف است، حاصل این ازدواج دو دختر با نام‌های می و ساره است. نور الشریف هنرمندی مردمی بود که همواره از مواضع مترقی در قبال مسایل جهان عرب، عدالتخواهی و آزادی حمایت می‌کرد.
مرجع : العربيه