به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۸۷۷۱۵
نمایند ماهشهر اعلام کرد :

برای‎حل‎مشکل‎گردوخاک‎خوزستان‎اقدامی‎نشده‎است

گروه جامعه: نمایند ماهشهر، امیدیه و هندیجان گفت: گرد و خاکی که بهمن ماه سال گذشته خوزستان را فرا گرفت و منشا آن منطقه ماهشهر بوده است، وضعیتی را ایجاد کرد که تنها در همان روزها توجه مسئولان را به خود جلب کرد و پس از آن رها شد و تاکنون هیچ اقدامی برای حل این موضوع در منطقه صورت نگرفته است.
برای‎حل‎مشکل‎گردوخاک‎خوزستان‎اقدامی‎نشده‎است

حبیب آقاجری اظهار کرد: کانون​های خارجی گرد و خاک به طور مشخص در عراق، سوریه و عربستان هستند ولی متاسفانه دو تا سه کانون بین شهرهای ماهشهر، هندیجان، امیدیه و رامشیر وجود دارد که موجب ایجاد این پدیده و فراگیری آن در استان حتی در فصل زمستان می​شود.خشکسالی و احداث سدهای متعدد و کاهش آب رودخانه​ها و بی​آب شدن هورهای فصلی در وقوع گرد و خاک در این منطقه بی​تاثیر نبوده است. رودخانه​های جراحی و زهره از جمله این رودخانه​ها است؛ با طغیان این رودخانه​ها در زمستان، آب هورهای فصلی ماهشهر و هندیجان تامین می​شد و در بهار نیز پوشش گیاهی مناسب آنها از ایجاد این پدیده جلوگیری می​کرد.

 

نماینده ماهشهر، امیدیه، هندیجان در مجلس گفت: در این سال‌ها به دلیل خشکسالی و سدسازی در بالادست رودخانه، اراضی آب کافی ندارند و مراتعی که تا چند سال پیش بهترین چراگاه برای دام​ها و دارای پوشش گیاهی مناسب بوده، اکنون به زمین​های خشک و منشاء گرد و خاک تبدیل شده‌اند و با کمترین وزش باد در این مناطق، گرد و خاک خوزستان را فرا می​گیرد. علت این پدیده این است که محیط زیست طبیعی دستکاری شده و تغییر اساسی در منطقه ایجاد شده و اینجا که دارای بهترین مرتع بوده اکنون به بیابان بدل شده است.اگر مسئولان به شکل جدی پای کار بیایند بخش زیادی از این مشکلات قابل حل است. در زمستان آب پشت سدها به دلیل فصل بارندگی وضعیت بهتری نسبت فصول دیگر دارد و می​توان با انجام بررسی​ها و مطالعات کارشناسی، حداقل یک بار در سال نسبت به آزادسازی مقداری از آب پشت سدها اقدام کرد تا مناطق خشک جنوب رطوبت لازم را کسب کنند.نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس در پاسخ به اینکه آزادسازی آب پشت سدها در شرایط بحران کم آبی به صرفه است یا خیر؟ گفت: اکنون دو ضرر عمده پیش روی مسئولان است؛ کم‌آبی و پدیده گرد و خاک که باید کار کارشناسی در این زمینه صورت بگیرد و این دو مشکل اولویت‌بندی شوند. با توجه به شرایط نسبتا مناسب آب پشت سد در زمستان، با آزادسازی مقداری آب در این فصل، حداقل یک بار در سال می​توان پوشش گیاهی منطقه را نسبتا احیا کرد و از شدت این پدیده جلوگیری کرد.احیای هورهای فصلی در منطقه یک بخش کار است و درخت‌کاری و مالچ​پاشی هم اقدامات دیگری در این زمینه هستند. کار با "نمی​شود" پیش نمی​رود، مگر این‌که بخواهید تسلیم خشکسالی و شرایط موجود شوید. عقل و دانش لازم برای بررسی موضوع و یافتن راهکار عملی را داریم بنابراین راه حل را باید با اقدامی کارشناسی شده، پیدا کنیم.سدسازی​ها بدون مطالعه درست و بدون در نظر گرفتن سهمیه آب رودخانه​ها و تالاب​ها بوده و موجب شده طبیعت از حالت عادی خود خارج شود. دست روی دست گذاشتن و تسلیم طبیعت و خشکسالی شدن راهی برای مقابله با پدیده گرد و خاک نیست.

مرجع : ایسنا