به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۸۷۸۴۷

فردی که 10 سال پیش کارگر عادی بوده هم‌اکنون 10 هزار میلیارد ثروت دارد

گروه اقتصادی: یك نماینده مجلس می‌گوید: فاصله طبقاتی ایجاد شده در كشور، برای مجلس، برای نهاد‌های نظارتی و برای هرکسی که در نظام مسوول است ضعف محسوب می‌شود.
فردی که 10 سال پیش کارگر عادی بوده هم‌اکنون 10 هزار میلیارد ثروت دارد
مؤید حسینی صدر، نماینده مجلس در یادداشتی از عملکرد نهادهای نظارتی و افزایش اختلاف طبقاتی در کشور انتقاد کرد. به گزارش ایلنا، متن این یادداشت به این شرح است:

من سه نفر را می‌شناسم که هر سه‌نفرشان در چهار، پنج سال اخیر دچار جهش نامتعارف سرمایه‌ای شده‌اند. یکی از آن‌ها 500 میلیارد تومان در عرض سه یا چهار ماه در اثر تفاوت قیمت ارز و رانتی که در اختیار وی بوده، سود کرده است، دیگری که در کار انتقال ارز و صادرات نفت بصورت شرایطی به بهانه تحریم بوده و نفر سوم هم «ج- الف»بود که دستگیر شد. در مورد آن دو نفر من مدارکی را دارم اما به دلیل اینکه نمی‌خواهم آبروی کسی برود در حال تکمیل اطلاعات هستم و به محض قطعی شدن، مسئله را از طریق کانال‌های قانونی پیگیری خواهم کرد.

در حوزه انتخابیه من افراد آبرومند، شرافتمند، بازنشسته، پیرزن، پیرمرد و جوان‌هایی هستند که با حالت تضرع می‌گویند اگر هر کدام از ما 5 میلیون تومان داشته باشیم می توانیم وسیله‌ای برای امرار معاش تهیه و با آن کار کنیم و می‌توانیم پول رهن خانه و فرستادن دخترمان به خانه بخت را تهیه کنیم.

عده‌ای برای 5 میلیون مانده‌اند و در مقابل عده‌ای در 6 سال گذشته صاحب ثروتی شده‌اند که پیرو آن براحتی از صد‌ها میلیارد صحبت می‌کنند. این فاصله ایجاد شده یک ضعف بوده، برای مجلس یک ضعف بوده، برای نهاد‌های نظارتی یک ضعف بوده و برای هرکسی که در نظام مسوول است ضعف محسوب می‌شود.

من تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که راجع به این‌ مسایل به مسئولان تذکر و اطلاعات بدهم، مصاحبه کنم، در مجلس حرف بزنم تا به هر حال شمعی برای مبارزه با سیاهی تخطی از قانون و دزدی روشن کرده باشم. این، کاری است که باید انجام دهم.

در حال حاضر راجع به دکل‌های نفتی، راجع به خرید‌های خارجی، راجع به مسایلی که در دخانیات وجود دارد، راجع به مسایلی که در حوزه واردات خودرو هست، راجع به بحث جنگل داری، کسانی که درختان را تعمدی آتش می‌زنند و خیلی موضوعات دیگر اطلاعاتی به من به عنوان یک نماینده مجلس داده‌اند. اما نمی‌خواهم با رسانه‌ای شدن آن‌ها، جنجال شود ما به قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی این موارد را ارجاع می دهیم و انتظار رسیدگی سریع داریم.

از دیگر سو در مورد برخی موارد به‌وجود آمده برای مسوولان کشور که بدنبال شفاف سازی در مورد موارد فوق هستند باید افزود که افرادی نظیر مصطفی پورمحمدی و اسحاق جهانگیری نباید از شکایت این و آن بترسند. بالاخره این مملکت زمانی نفت را 140 دلار فروخته اما هزینه‌هایی که در پی این فروش بی سابقه نفت انجام شده و در حال حاضر جلوی چشم مردم قرار دارد، خیلی کمتر از آنی است که انتظار می‌رفت.


معلوم است این وسط عده‌ای خلاف قانون عمل کرده‌اند، مصداقش فاصله طبقاتی و ثروت‌های بادآورده‌ای است که به آسانی پنهان نمی‌شود. یعنی فردی که 10 سال پیش یک کارگر عادی بوده هم اکنون 10 هزار میلیارد ثروت دارد که باید چگونگی بدست آوردن آن مشخص شود. باید مشخص شود از کدام کانال قانونی این پول‌ها را آورده است. بنابر‌این من در روز‌های آینده به محض کامل شدن اسناد با آوردن اسم افراد حقیقی وحقوقی، جزئیات را در اختیار شما قرار می دهم.


متأسفانه در مورد مواردی که در دولت گذشته رخ داده است برخی از نمایندگان و مسوولان راهکار فرار رو به جلو را در پیش گرفته‌اند. آیا بیکاری، تنگدستی و با مشکل مواجه شدن 60 درصد صنایع کشور، محصول عملکرد دولت گذشته نیست؟ آن موقع که ما در این‌باره مصاحبه می‌کردیم و هشدار می‌دادیم برخی آقایان در مجلس از عملکرد دولت تعریف و تمجید می کردند و تا فردی از سیاست‌های اقتصادی دولت وقت انتقاد می‌کرد، به وی تهمتی را می چسباندند. امروز همان‌ها مدعی شده‌اند که بیکاری و نظایر آن وجود دارد.


باید به این افراد یادآور شد که مسایلی نظیر بیکاری نتیجه رفتار دولت فعلی نیست اگر چه به دولت فعلی نیز انتقاداتی وارد است اما واقعیت را نمی توان کتمان کرد که نابسامانی که در حوزه بیکاری، تعطیلی صنایع و رکود و غیره وجود دارد محصول همان دولت قبل است و این دولت مشغول حل آن است. البته این انتقاد را باید پذیرفت که در دولت فعلی نیز ضعف‌هایی وجود دارد و دولت برای رفع مشکلات یاد شده سرعتی را که انتظار می‌رفت، تاکنون نداشته است.


در شرایط کنونی تنها روزنه امید که برای مردم باقی مانده همین دولت است. بنابر این دولت را باید شرافتمندانه و با انصاف نقد کرد و به آن کمک کرد تا مشکلات حل شود و در این رهگذر به برخی نطق‌هایی که در مجلس انجام می‌شود، واقعا انتقاد وارد است.

anti-reshve
Canada
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۸:۵۹
آبروی ما ایرانیها در خارج کشور هم رفته،یک غربی به من میگفت شنیدم شما حتا شناسنامه خود را میتونید با رشوه تغییر بدید،ببین اینها تا کجای کار ما را فهمیدن،همین مثال کوچک نشون میده چقدر فساد شدیده،البته تغییر شناسنامه و پاسپورت از اون فساد‌ها است که هیچگاه درست نمی‌شه چون خود بالایی‌ ها بیشتر بهش احتیاج دارن،حالا همین را بگیرید برید تا مسائل دیگه،رشوه واسه هر مساله کوچکی حتا در فیلم‌های سینمائی هم آموزش داده می‌شه، قوانین هست اما حتا ۱۰% هم اجرا نمی‌شه،پارتی و رشوه از هیچ به همه‌چیز میرسونتت (320161)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۹:۱۸
هردم ازین باغ بری میرسد.دولت عدالت محوراست دیگر.شیر خدا ورستم دستانم آرزوست.دی شیخ باچراغ .....امادیگر چراغی هم نیست (320165)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۹:۲۷
البته اطلاعات شما در نزدیکی انتخابات تکمیل می شود!!! (320166)
مردم
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۲:۲۶
ولی جرئت افشای نام آنها را نخواهید داشت چون تا جرمشان در دادگاه محرز نشود و محکوم نگردند تحت حمایت قانون هستند مگر اینکه از جناح دیگر باشند آنوقت حفظ آبرو و ... توجیهی ندارد البته حتمأ از جناح اعتدال و اصلاح طلب نیستند . (320181)
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۲
اختلاف طبقه نیست اختلاف آسانسوره
ایران کشوری بیحساب و کتاب که قدرت مدیریت اقتصاد خودش را ندارد میخواهد دنیا رو اصلاح کند.یادش بخیر تو همین سالهای اخیر صداوسیما تو بوق کرده بود آی ملت آمریکا ورشکسته شد کمر اروپا شکست و....ولی همین ایران ورشکسته شد و کمر و پا و دست و...ایران شکست... (320167)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۷:۴۹
خدا وکبلی حرف حساب زدی دم گرم (320207)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۷:۵۱
چرا کسی که در دولتش اینقدر دزدی و اختلاس صورت گرفته محاکمه نمیشه؟؟؟؟؟؟
اونوقت سید مظلوم را ممنوع تصویر و ممنوع قلم میکنن واقعا عجیبه!!!!! (320208)
لعنت بر رانت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۴
در کشور ما مادر فساد "رانت " است. (320168)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۴
آقای حسینی صدر فکر میکردم فرد منطقی و منصفی هستید ولی بند آخر صحبتها تون نشون داد شما هم بعله!!!!!!!لطفا بگید کدوم بیکاریها تقصیر دولت قبل بوده؟بیکاریهای مسکنی که در دولت یازدهم متوقف شد؟کجاها دقیقا منظورتونه؟شما هم جناحی عمل میکنید .اگه در مورد دولت قبل سیاهنمایی نمیکردید بهتر بود.راستی ثروت وزرای دولت یازدهم چقدره؟آیا اونها رو پیگیری میکنید؟یا فقط کسانی رو که مربوط به دولت قبل هست رو جرأت رسیدگی دارید؟ (320169)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۰:۱۹
نماینده هایی که به وظایف خود عمل نمی کنند نتیجه اش همین خواهد شد (320172)
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۰:۲۴
اقای نماینده محترم الان هم که یک عده از نماینده ها از این دولت به حق انتقاد میکنید شما متعصبانه دفاع میکنید این هواداری کردنها چون بر اساس مصالح ملی نیست و بر اساس منافع حزبی و جناحی است همیشه با مخالفت و موافقت عده ای روبرو میشود و این کاملا عادی است انچه مهم است نه اظهار نظر جنابعالی بلکه قضاوت مردم است از نظر بسیاری امروز شرایط گل و بلبل نیست که شما هواداری میکنید در ثانی بجای گیر دادن به دولت قبل یک کار مفید اساسی انجام دهید بعد ادعا بفرمایید. (320174)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۳:۲۵
میشه یک مثلن از انتقاد به حق بگین؟ (320190)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۰:۳۲
ازاین حرفا زیاد شنیدیم نماینده عزیز.پابرهنگانی که انقلاب مدیون اوناست الان ازندانم کاری وشعار گرایی مسولین عزیزدق کردن مردند.بچه هاشونم که کلا برهنند (320175)
دانشجو
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۰:۳۲
امیدوارم که این حرفها بخاطر نزدیک شدن انتخابات نباشه!!! (320176)
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۲:۰۸
معلومه که هست (320180)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۱:۱۴
ما جوانها هستیم که در این بازی سوختیم و ما ها که در وسط جوانی رو به پیری هستیم هیچ اینده درخشانی پیش روی خود نمیبینیم. بیکاری گریبانگیرمان شده و عده ای روز به روز فربه تر میشوند و عده ای روز به روز فقیرتر که ما جز دسته دوم هستیم و از ما بهترون به ریش ما میخندند. (320177)
منیژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۲:۳۶
من نمیدونم چرا تو موارد اختلاس و زمین خواری اینقدر ابروی ادمها ارزشمند میشه بقیه جاها اصلا ابرو افراد ارزشی نداره (320183)
علیرضا
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۲:۴۹
این درد از خود ماست ودرمان هم از خود ماشت (320186)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۳:۰۱
بنده معلم بازنشسته ای رو می شناسم که تا چند وقت پیش به ندرت از شهر خودش خارج می شد و یک پیکان مدل 57 تنها سرمایه اش بود. اما در زمان دولت قبل به چنان ثروتی رسیده که کوچکترین سفرهایش، سفر به روسیه و آلمان شده است. خودروی زیر پای فرزندانش همه لوکس و خارجی است. تعداد آپارتمانهایش در شهرستان و تهران دیگر از حساب خارج است. واقعا این معلم که در طول سی سال خدمت نتوانسته بود پولی پس انداز کند، در دوران بازنشستگی چطور چنین پول و دستگاهی بهم زده است؟؟ شغل جدیدشان شرکت راهسازی است طرف قراداد با دولت! (320188)
احمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۳:۰۷
آخه نماینده عزیز این حرفها چرا الان میزنی!!! الان که همه فهمیدن چه خبر بوده!!! اون زمان که باید جلوشو میگرفتین باید حرف میزدی ....الان که تابلو هست برا انتخابات ..... (320189)
نادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۳:۲۹
زمانی که دولت قبلی تبلیغات می نمود چنان درمورد برخورد با تخلفات صحبت می شد که امثال من باورمان شده بود که حالا دیگه وقت باز پس گیری مال مردم فرا رسیده اما بعد از زمانی کوتاه جنتی در نماز جمعه گفت فکر نکنید مشکلات یک روزه و....الی چند ساله حل شود. امروز هم که بوی توافق می آید وعدی رفع مشکلات را برای دهه های بعد می دهند .حد اقل شش سال دیگر.!!!!!!!!!! (320191)
سولدوزلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۲۳:۵۳
در کلیه نهادها و ارگانهای دولتی رشوه رخنه کرده تا این حد که حتی نمک دولت داره می گنده. وای به آن روز که نمک بگنده. به خداوند عالم قسم رشوه یک خانم را در یک ارگان دولتی را دیدم مغزم صوت کشید و همان حین به خودم گفتم دیگه جای ماندن نیست. الان هم تدارک گریز و فرار از کشور را انجام میدم. درست بشو نیست عمومی شده. (320192)
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۷:۵۵
سوت کشید (320209)
علی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۰:۵۵
اقای حسینی صدر این حرفها را به خطر این که دراینده می خواهد نماینده شود این مسائل رامطرح می کند درضمن ان شخصی که از رانت استفا ده کرده اگر برای مجلس ثبت نام بکند اقای صدر بشتر این مسائل رامطرح خواهد کرد و الا عکس قضیه صحیح است (320195)
فقیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۰:۵۹
ای کاش این جناب نماینده به جای تهدید از این اقای کارگر ساده که ده سال پیش کارگر ساده بوده و حالا میلیاردر شده مشورت بگیرد شاید راه و چاره ای برای ما بیکارها بلد باشد (320196)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۱:۱۰
طرف برای مرغداریش 1 میلیارد وام خواسته با 50 میلیون تومن رشوه نقدی قول داد طرف براش درست کنه شاید اینو چون مستند نیست نذارین رو سایت ولی این آمار و ارقام چیزای خیلی خیلی معمولیه تازه (320197)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۱:۱۲
اگر اینقدر که به فکر حفظ آّبروی افرادی که بالادست هستند وعده ای از آن ها سوء استفاده کننده از بیت المال هستیم به فکر حفط آبروی کارگرانی که از صبح علی الطلوع به دنبال ماشین این و آن می دوند تا شاید کار آن روزشان جور شود باشیم فکر می کنم خیلی چیزها حل وفصل شود (320198)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۱:۱۹
اگر میخواهید یکشبه پولدار شوید باید قید زندگی شرافتمندانه را بزنید (320199)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۲:۲۶
معلم هستم بخدا شرمنده خانواده ام می باشم پسرم دانشگاه آزاد هست حقوقم کفاف مخارج او نمیشه زندگی سختی داریم وقتی این حرفها رو می شنویم نامید از آینده می شم (320202)
رسول
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۳:۰۵
تا کم میارید میگید دولت قبل , این بازی هارو بزارید کنار , نوبت شما هم میرسه (320205)
یک شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۰۷:۵۵
میترسم تا چند وقت دیگه بشنوم که کشور ایران فروخته شده و با زور مارو از خاک خودمون بیرون کنن.بعدش هم بشنویم فلان آقا زاده کل ایران رو فروخته (320210)