به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۲۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۸۷۸۶۶
بر اساس نتايج يک گزارش علمی؛

قهوه ناتوانی جنسی‌مردان را کاهش می‌دهد

گروه علمي: بر اساس نتايج يک گزارش علمی که در نشريه PLOS ONE منتشر شده نوشیدن 170 تا 375 ميلي‌گرم (معادل دو تا سه فنجان) قهوه در روز می‌تواند ناتوانی جنسی در مردان را کاهش دهد.
قهوه ناتوانی جنسی‌مردان را کاهش می‌دهد
محققان دانشگاه تگزاس که اين مطالعه را انجام داده‌اند می‌گويند در مورد نسبت نوشيدن قهوه و کاهش ناتوانی جنسی تفاوتی ميان مردان سنگين وزن، چاق و کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند وجود ندارد. تنها استثنا مربوط به مردانی‌ست که از بيماری ديابت رنج می‌برند. در امریکا کمی بيش از 18 درصد مردان بالای 20 سال دچار ناتوانی جنسی هستند. با در نظر گرفتن جمعيت اين کشور چيزی حدود 18 ميليون نفر از مردان امريکايی را می‌توان در گروه ناتوان از نظر جنسی قرار داد. يک مطالعه جمعيتی در ايران نيز نشان داده است که 19 درصد مردان 20 تا 70 ساله دچار ناتوانی جنسی هستند.

برخلاف انتظار، مقدار مصرف ميانگين قهوه در امريکا و ايران قابل توجه نيست و به یک فنجان در روز هم نمی‌رسد. نسبت نوشيدن قهوه به جمعيت در امريکا 0.931 و در ايران هشت برابر کمتر يعنی 0.169 فنجان در روز است. در عوض، بر اساس آمار سال 2014 بالاترين مصرف قهوه در ميان کشورهای جهان متعلق به هلندی‌هاست که به ازای هر نفر 2.414 فنجان قهوه در روز می‌نوشند. خلاصه اين آمار نشان می‌دهد شهروندان کشورهای فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان در مورد نوشيدن قهوه با اختلاف زياد بعد از هلند قرار می‌گيرند.

محققان می‌گویند تا پيش از اين نشان داده شده بود که عواملی نظير استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و ورزش نکردن می‌تواند منجر به ناتوانی جنسی در مردان شود. طبق آمارهای بهداشتی نيز دستکم در امريکا هر ساله نزديک به 15 میليارد دلار برای رفع مشکل ناتوانی مردان هزينه می‌شود. اضافه بر اين، هر چه سن مردان افزايش پيدا می‌کند ناتوانی جنسی در آن‌ها نيز بيشتر می‌شود و 44 درصد مردانی که به سن 40 سالگی می‌رسند با این ناتوانی زندگی می‌کنند اما حالا مشخص شده که نوشيدن قهوه می‌تواند به گروه بزرگی از مردان کمک کند تا از ناتوانی جنسی کمتری رنج ببرند.

در حالی که تحقيق جدید می‌گويد مصرف قهوه برای مقابله با ناتوانی جنسی مناسب است يکی از جمله روش‌های سنتی مقابله با ناتوانی جنسی مردان در ايران مصرف زعفران بصورت محلول در چای يا برنج است. در سال 2009 نيز يک گروه تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتشار مقاله‌ای در نشريه علمی داروهای گياهی نشان داده بودند که ناتوانی جنسی آزمايش شوندگان‌شان پس از یک دوره درمان و مصرف روزانه 200 ميلی‌گرم زعفران بطور قابل توجهی کاهش یافته بود.

موضوع ناتوانی جنسی مردان تنها خود آن‌ها را هدف قرار نمی‌دهد بلکه زنان همراه آنان را نيز دچار مشکلات جنسی می‌کند. بعنوان مثال يک مطالعه پزشکی در دانشگاه پزشکی تل آویو نشان داده بود که بيش از نيمی از زنانی که با مردان دچار ناتوانی جنسی زندگی می‌کنند نيز از رابطه جنسی با شريک خود ناراضی هستند. محققان دانشگاه تگزاس می‌گويند کافئين موجود در قهوه از کاهش فشار خون مويرگی در اندام جنسی مردان جلوگيری و با افزایش جریان خون در عضلات صاف اين اندام به تقویت توانایی جنسی مردان کمک می‌کند.

کافئين را می‌توان از برگ، دانه و ميوه بيش از 60 گونه گیاهی تهیه کرد اما بيشترين مقدار کافئين دريافتی در انسان از راه نوشيدن قهوه، چای، کاکائو و نوشابه‌های انرژی‌زاست. در ايران بيشترین ميزان کافئين با نوشيدن چای به بدن مصرف کنندگان می‌رسد. بر اساس يک گزارش علمی که نتايج آن در نشريه درمان پيشرفته روانپزشکی منتشر شده نوشيدن 1000 تا 1500 ميلی‌گرم قهوه در روز منجر به مسموميت می‌شود. عوارض جانبی اين مسموميت که به آن کافئينيسم می‌گويند عصبی شدن، گر گرفتگی، خستگی مفرط، بيخوابی، سردرد شدید و مرگ است.

نوشيدن قهوه در ايران از دوران صفویه متداول شده و سیصد سال بعد نوشيدن چای در بين مردم نيز عموميت يافت اما در دوره قاجار بود که نوشيدن چای از نوشيدن قهوه سبقت گرفت. رودولف متی در مقاله‌ای در نشريه تاريخ جهان می‌نويسد اين سنت چای نوشی در انگلستان و روسيه که سنت قهوه نوشی در ايران را تحت تاثير قرار داد و به پيروزی چای به قهوه در اين کشور منجر شد.
مرجع : ايران واير