به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۸۷۹۰۹

کشتن انگل مالاریا با اسپری صحنه‌ جنایی

گروه علمی: دانشمندان دریافته‌اند اسپری درخشانی را که کارآگاهان در صحنه‌های جنایت برای یافتن ردپای مقادیر خون به کار می‌برند، می‌توان روزی برای کشتن انگل مالاریا به کار برد.
کشتن انگل مالاریا با اسپری صحنه‌ جنایی
ماده Luminol در برخورد با هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون می‌درخشد و دانشمندان دانشکده پزشکی سنت لوئیس در دانشگاه واشنگتن نشان داده‌اند می‌توانند گلبول‌های قرمز آلوده به مالاریا را مجاب کنند انباشت شیمیایی فراری بسازند که با درخشش luminol شناسایی شوند.
آن‌ها برای دست‌یافتن به این هدف، نوعی آمینواسید غیرمعمول به گلبول‌های قرمز خون آلوده افزودند و از درخشش luminol برای تحریک‌کردن این ماده شیمیایی و کشتن انگل مالاریا استفاده کردند.

نوری که luminol ساطع می‌کند، توسط دارویی ضدمالاریایی به نام artemisinin تقویت می‌شود و دانشمندان بر این باورند می‌توان این مولفه‌ها را برای ارائه نوعی درمان نوآورانه مالاریا ترکیب کرد. درمان جدید بر درمان‌های کنونی مالاریا برتری دارد زیرا شیوه‌های پیشین با جهش‌یافتن انگل کارآیی‌شان کاهش می‌یابد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که معمول‌ترین داروی ضدمالاریا به نام artemisinin فقط در ترکیب با درمان‌های دیگر به کار رود زیرا انگل مالاریا در مقابل آن مقاوم می‌شود.

رویکرد جدید پروتئین‌های تولیدشده توسط گلبول‌های قرمز خون انسانی را هدف قرار می‌دهد و بنابراین انگل نمی‌تواند جهش یابد. دانشمندان حاضر در این تحقیق گلبول‌های قرمز انسانی آلوده به انگل مالاریا را بررسی کردند و به دنبال درک بهتر این موضوع بودند که مالاریا چگونه بخش غیرپروتئینی قرمز و عمیق هموگلوبین و حامل اکسیژن به نام heme را هدف قرار می‌دهد. مولفه heme برای بقای انگل حیاتی است.

آن‌ها دریافتند انگل مالاریا کانال غیرطبیعی را بر روی سطح گلبول‌های قرمز خون باز می‌کند و زمانی که دانشمندان مقداری از heme (نوعی آمینواسید) را در محلول حاوی گلبول‌های قرمز وارد کردند، این آمینواسید از طریق کانال وارد گلبول‌ها شد و فرآیند hemeسازی را آغاز کرد. این فرآیند منجر به انباشت مولکولی به نام protoporphyrin IX an شد و زمانی که این مولکول در معرض نور قرار گرفت، ترکیبات شیمیایی خطرناکی موسوم به رادیکال‌های آزاد را ساطع کرد و انگل‌ها را کشت. دانشمندان به دنبال آزمایش این رویکرد در حیوانات هستند.

محققان هر سه مولفه آمینواسید، artemisinin و luminol را برای استفاده در انسان‌ها بازبینی کرده‌اند و امیدوارند این مولفه‌ها به همراه یکدیگر مشکلات ایمنی ایجاد نکنند. این رویکرد می‌تواند درمان جدیدی برای انگل مرگبار مالاریا باشد و جزئیات آن در مجله eLife ارائه شد.
مرجع : ایسنا