به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۸۷۹۱۰

نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی زوال عقل

گروه فناوری: دانشجویان دانشگاه سوینبرن استرالیا نوعی نرم‌افزار واقعیت مجازی موسوم به «تجربه مجازی زوال عقل» (VDE) ارائه داده‌اند که تجربه بیماران مبتلا به این اختلال را شبیه‌سازی می‌کند.
نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی زوال عقل
این سامانه به مددکاران امکان درک ماهیت چگونگی رنج‌بردن از زوال عقل را می‌دهد بنابراین آن‌ها می‌توانند درک بهتری از آنچه بیمارانشان تجربه می‌کنند، داشته باشند.
این پروژه در سال 2013 آغاز شد و دانشگاه سوینبرن از دانشجویانش خواست شیوه‌هایی را برای همدردی و درک افراد مبتلا به زوال عقل ارائه دهند زیرا فقدان چنین درکی مانعی کلیدی در ارتقای کیفیت مددرسانی به آن‌هاست. می‌توان از این نرم‌افزار بر روی مایکروسافت کینکت یا هدست Oculus Rift استفاده کرد و نسخه متحرک آن برای استفاده بر روی گوشی‌ هوشمند مجهز به Google Cardboard یا محصولات مشابه طراحی شده است.

گرچه نرم‌افزار جدید لزوما مشکلات حافظه‌ را که بخش کلیدی زوال عقل است، تقلید نمی‌کند، اما اختلالات مرتبط با این واقعیت را بازتولید می‌کند و با استفاده از آن افراد سالم می‌توانند خودشان را جای اشخاص مبتلا به زوال عقل بگذارند. این نرم‌افزار در مرکز یادگیری زوال عقل ملبورن نصب شده و برای استفاده از آن باید در صف انتظار ایستاد.

بر اساس مطالعات دانشگاه استنفورد و مرکز آلزایمر استرالیا، افرادی که با استفاده از این سیستم آموزش داده شده‌اند، مراقبت‌ آن‌ها از بیمارانشان ارتقا یافت. شرکت Opaque Multimedia وابسته به دانشگاه سوینبرن در حال تجاری‌سازی این سامانه است و امید می‌رود علاوه بر مددکاران، مقامات بهداشتی، محققان پزشکی و معماران نیز بتوانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.
مرجع : ایسنا