به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۴
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۸۸۰۹۰
طرح استیضاح وزیر اقتصاد؛ سیاسی یا اقتصادی؟

مجلس در بوته آزمایش‌استیضاح مردضدتورم

گروه اقتصادی: طرح استیضاح وزیر اقتصاد با 25 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد اما اکثر نمایندگان مجلس معتقدند، باتوجه به اقدامات اقتصادی دولت این استیضاح نه تنها حق طیب نیا نیست بلکه با توجه به شرایط حساس اقتصادی به صلاح کشور نیست.
مجلس در بوته آزمایش‌استیضاح مردضدتورم
به گزارش ایرنا، براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی؛ طرح استیضاح وزرا با 10 امضا در دستور کار مجلس قرار می گیرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد با 25 امضا به هیات رئیسه ارایه شده و از آنجا که وزیر اقتصاد تاکنون 3 کارت زرد از مجلس گرفته به نظر می رسد این طرح استیضاح با سرعت بیشتری در مجلس بررسی شود.

اما با وجود در پیش رو بودن استیضاح طیب نیا؛ نمایندگاه مجلس شورای اسلامی نظرات مختلفی در این خصوص دارند. محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، طیب نیا به دلیل ویژگی های شخصیتی و توانایی ها بیشترین میزان رای را در طول تاریخ وزرا به خود اختصاص داده است، افزود: مشکلاتی که در مدت وزارت وی وجود داشته به دو بخش تقسیم می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: بخشی از این مشکلات مربوط به کوتاهی هایی است که مسئول آن وزیر اقتصاد نیست اما به طور خواسته و یا ناخواسته نمایندگان از وزیر اقتصاد سوال می کنند.
وی خاطرنشان کرد: سوالاتی که مطرح شد تقریبا به طور مستقیم زیر نظر حوزه کاری وزیر اقتصاد نبود. (نرخ سود بانکی)زیر نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی قرار دارد. بسیاری از وزارتخانه ها در بخش اقتصادی نقش ایفا می کنند اما به دلیل مسئولیت خاص طیب نیا از وی سوال شد.

** با توجه به شرایط لغو تحریم ها بدون وزیر ماندن وزارت اقتصاد به صلاح نیست
احمد جباری عضو کمیسیون عمران نیز با تاکید بر اینکه بنده یکی از موافقین عملکرد طیب نیا هستم، گفت: خدای ناکرده سوال و استیضاح به معنی مچ گیری نیست و برای بهتر شدن اوضاع است.
وی ادامه داد: به هر حال بنده به عنوان موافقین در زمان رای اعتماد وی بودم و در حال حاضر نیز از وی دفاع می کنم و وی را یک وزیر موفق می دانم.

جباری تاکید کرد: در این شرایط که تحریم ها لغو شده و توافقات شکل گرفته است با توجه به اینکه وزیر اقتصاد نیز پایه اقتصادی محسوب می شود اگر این وزارتخانه به این شکل به حالت معلق دربیاید و بدون وزیر بماند به صلاح کشور و مسائل اقتصادی نیست.

** آیا با رفتن طیب نیا مشکلات عدیده اقتصادی رفع می شود

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و پرورش با تاکید براینکه در زمان رای اعتماد به طیب نیا رای مثبت دادم، اظهار داشت: در شرایط سنگین اقتصادی که در حال حاضر در آن قرار داریم کلیه مسئولیت مشکلات اقتصادی بر گردن طیب نیا نیست. وی تصریح کرد: باید از افرادی که سوال پرسیدند و موافق استیضاح هستند پرسید که آیا با رفتن این وزیر و دادن کارت زرد به وی، مسائل و مشکلات عدیده اقتصادی حل خواهد شد؟

** برخی از مشکلات ایجاد شده در حوزه کاری وزیر اقتصاد نیست

خسروی سهل آبادی عضو کمیسیون آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار داشت: معتقدم وی فردی بسیار پر تلاش فعال و دانشگاهی است و در فعالیت هایش با معیارهای علمی پیش می رود. طبیعی است، این گونه مسائل در هر دولتی وجود دارد.
وی افزود: با توجه به ابهامی که در وظایف و اختیارات حوزه اقتصادی وجود دارد بحث را مشکل تر می کند. برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه کاری وزیر اقتصاد نیست و از طرفی شخص دیگری جز وزیر اقتصاد به مجلس پاسخگو نیست.

**در مقطع کنونی استیضاح صلاح نیست

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: بنده نه موافق استیضاح وزیر و نه کارت های زرد وی هستم. در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و همه توقع دارند شرایط اقتصادی هرچه زودتر حل شود.
محمد ابراهیم رضایی با بیان اینکه، هم اکنون در مرحله گذار قرار داریم، اظهارداشت: از یک مرحله بی حساب و کتابی به مرحله برنامه های منسجم در حال گذار هستیم ؛ به همین دلیل فشارهای به حق و ناحق به افرادی همچون وزیر اقتصاد وارد می شود.

وی تصریح کرد: برخی از آن مربوط به جریان استانی و شهرستانی می شود که باید پیام وزیر اقتصاد را درک کرده و برنامه ها را به خوبی اجرایی کنند. علاوه بر آن مجلس، دولت و کارشناسان باید به تعامل بیشتری بپردازند. با کارت زرد و استیضاح راه درستی طی نمی شود بلکه متضرر خواهیم شد. رضایی افزود: در این مقطع زمانی قطعا استیضاح مصلحت نیست. از همکاران در مجلس و هیات رئیسه می خواهم که فضایی ایجاد شود که در آن به جای تنش و کارت زرد به تعامل ختم شود. طیب نیا وزیر خوبی است همچنان که رای بالایی را به دست آورده باید از وی حمایت کرد.

** تزلزل وزیر اقتصاد به نفع دولت و کشور نیست

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: به عقیده من در حال حاضر که دولت خصوصا در حوزه اقتصادی در حال فعال شدن است. همچنین سفرهای مقامات کشورهای اروپایی بیشتر شده، سطح مراودات و تعاملات اقتصادی افزایش یافته است. در این موقعیت اگر وزیر اقتصاد و دارایی متزلزل شود این به نفع دولت و کشور نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در جاهایی ایراداتی وجود دارد که زیر ذره بین مجلس قرار گرفته اما در این شرایط صلاح نیست که نه تنها این وزیر بلکه وزرای دیگر استیضاح شوند. در موقعیتی قرار داریم و کشور در حال مذاکره برای رفع تحریم هاست باید دولت را حمایت کرد زیرا مشکلات یکی پس از دیگری در حال مرتفع شدن هستند.

** طیب نیا شخصیتی دانشگاهی و اخلاقی است

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه، عوامل مختلفی در استیضاح وزیر اقتصاد دخیل است، اظهار داشت: طیب نیا شخصیتی دانشگاهی و اخلاقی است. فکر می کنم شرایط فعلی کشور به نوعی رقم خورده که اکثریت تعاملات بر مبنای اقتصاد است. بنابراین طبیعی است که این اتفاقات و مشکلات برای وزیر پیش آید.

**باید عادلانه صحبت کرد

سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس نیز می گوید: باید عادلانه صحبت کرد. برخی حوزه ها مربوط به مجموعه عملکرد دولت است و از حوزه اختیارات وزیر خارج است. وی افزود: به طور کلی قبول دارم برخی از مشکلات به شخص وزیر مربوط نمی شود. به اعتقاد بنده معاونین چندان تمکینی به دستور وزیر ندارند. علوی تصریح کرد: بنده پاسخ وزیر را در زیرمجموعه های وی نمی بینیم. در وزارتخانه های متعددی دیدم که معاونان به دستورات وزیر عمل نمی کنند. وزیر شاید عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما زیر مجموعه به نظر وزیر توجه نمی کنند که این اشکال بزرگی است.

** سوالات مطروحه از وزیر اقتصاد به نوعی پارادوکس است

جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون می گوید: وزیر اقتصاد وزیر توانمندی است اما مشکلی که وجود دارد سوالاتی که پرسیده می شود سوالات تخصصی در حوزه وزیر اقتصاد نیست. سوالاتی که پرسیده شد به شکلی پارادوکس است. وزیر با پرسیدن این سوالات عصبانی می شود. وی گفت: وزیر اقتصاد از لحاظ عملکرد از وزرای خوب کشور است. فکر نمی کنم مشکل عملکردی داشته باشد و برای آن استیضاح شود.