به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۸۸۱۱۵
خشکی بیابان‌ها دلیل بحران است

خاک، نفس جنوبي‌ها را در سینه بُریده است

گروه جامعه: "اعلام وضعیت هشدار"، "تنگی نفس"،"هشدار به کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات تنفسی برای خارج نشدن از خانه" و ... عباراتی است که با ورود ریزگردها در برخی استان‌های کشور مانند خوزستان از قالب کلمات به پیام‌های هشداری برای شهروندان تبدیل شده است که با ناراحتی و گلایه فراوان از مسئولان ذیربط به دلیل عدم اقدام جدی برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران زیست‌محیطی "ریزگرد"، همراه شده و مردم جنوب کشور از جمله خوزستان میزبان این میهمان ناخوانده شده‌اند.
خاک، نفس جنوبي‌ها را در سینه بُریده است
 *ریزگردها، اهواز را در بین آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داد
بحران ریزگردهای خوزستان یک بحران زیست محیطی است که در این استان وجود دارد. در حال حاضر، کانون اصلی تولید این ریزگردها، از داخل ایران است اما ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند شرایط را تشدید کرده‌اند. بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم و محور اهواز و ماهشهر کانون‌های اصلی تولید ریزگرد در داخل هستند. دلیل برون مرزی این پدیده نیز در جنوب شرقی کشور عراق به دلیل توقف کویرزدایی و نابودی تالاب‌های بین‌النهرین هستند. این بحران سبب شده است که شهر اهواز مرکز این استان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شود.
 
*عدم توفیق دولت در مهار ریزگردها
طرح‌ها و اقدامات دولت در مهار ریزگردها چندان موفق نبوده است. سال ۱۳۹۲، ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به کمبود بودجه برای مهار ریزگردها استعفا دادند. این بحران در اواخر سال گذشته به‌ویژه پس از آن‌که ریزگردها مشکلات بسیار جدی و خطرناکی برای مردم و بخصوص شهروندان خوزستانی پدید آورد، دولت را بر آن داشت تا با الزام دستگاه‌های ذیربط راهکارهایی را برای مقابله با این پدیده ارائه دهد.

*9 راهکار دولت برای مقابله با ریزگردها

در بهمن‌ماه سال گذشته وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست پس از برگزاری جلسه، 9 راهکار برای مقابله با ریزگردهای اهواز ارائه کردند. برنامه‌های احیای تالاب‌ها، تعیین الگوهای جوی مؤثر بر تولید گرد و غبار و اولویت‌بندی کانون‌های مؤثر، همچنین توسعه و ارتقای سامانه مدل‌سازی پیش‌آگاهی، ارتقای زیرساخت‌های فناوری برای پیش‌بینی به موقع، اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران، توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی، ایجاد زیرگذرهای مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی، تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق گرد و غبار و پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه‌ها مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت اما با وجود ارائه راهکارهای فوق که به‌نظر می رسد اجرای دقیق آن‌ها می‌تواند سهم بسزایی در کنترل یا لااقل کاهش اثرات این بحران داشته باشد، در ظاهر مانع بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این بحران و ورود ریزگردها وجود ندارد و می‌توان گفت در عمل کار درخور شایسته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.
 
 
*خشکی بیابان‌ها دلیل بحران است

برای درک بهتر موضوع می‌توان اظهارات "ناصر سودانی" نماینده اهواز در مجلس را پیرامون این موضوع مورد توجه قرار داد. وی در این اظهارات با تاکید براینکه دولت باید گزارش اقدامات خود در جهت مبارزه با ریزگردها را به مجلس ارائه کند، گفت: افزایش خشکی بیابان‌ها در خوزستان علت هجوم مجدد ریزگردها به این استان است. طی روزهای گذشته هجمه ای از ریزگردها به مدت تقریبا 4 ساعت اهواز و پیرامون این شهر را فرا گرفت که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم از جمله لغو تعدادی از پروازها در فرودگاه این شهر شده است، البته درخصوص علل افزایش مجدد غلظت ریزگردها می‌توان به مباحث داخلی ازجمله افزایش خشکی بیابان‌ها در این منطقه اشاره کرد.


*هوای تنفسی مردم سیستان، شن و خاک کف هامون



از بحران ریزگردها در استان خوزستان که بگذریم، موضوع غلظت گرد و خاک در استان سیستان و بلوچستان نیز معضل دیگری است که در تذکر شفاهی "حلیمه عالی" نماینده مردم زابل در مجلس به رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست علنی (یکشنبه، 18 مرداد ماه) مطرح شد و به‌نظر می‌رسد که این سازمان باید چاره‌ای اساسی برای رفع آن بیندیشد. وی با بیان این‌که مردم سیستان هر روز هوایی را استنشاق می‌کنند که در آن شن و خاک‌های کف دریاچه هامون وجود دارد و این امر موجب خشک شدن ریه‌های مردم سیستان شده است افزود: خانم ابتکار شما اظهار داشتید دریاچه هامون پر از آب است، من نمی‌دانم این اخبار را چگونه به شما اطلاع می‌دهند، امروز بازار و کلیه مناطق سیستان به دلیل طوفان گرد و خاک تعطیل شده است.

* ریزگردی مهار نخواهد شد تا...

"اسماعیل جلیلی" اظهار داشت: به نظر می‌رسد موضوع آلودگی هوا توسط ریزگردها به بحثی قدیمی تبدیل شده است. می‌توان گفت که در خصوص مسئله ریزگردها در استان خوزستان و نیز استان‌های مجاور با کشور عراق که در برخی موارد به استان‌های مرکزی هم سرایت می‌کند، حدود 14سال است نظرات و راهکارهای مختلفی ارائه شده است که هیچ‌یک به نتیجه‌ای نرسیده است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رابطه با این موضوع جلسات و مصاحبه‌هایی پیاپی در طی چند روز متوالی از سوی نمایندگان و مسئولین مختلف انجام گرفت. اینجانب بیش از 10 مورد در شبکه استانی خوزستان و مطبوعات و رسانه‌های گوناگون مصاحبه کردم، هم‌چنین در همان مصاحبه‌های ابتدایی نیز تاکید کردم تا هنگامی که معضل ریزگردها به عنوان یک دغدغه برای دولت مبدل نشود، این مسئله حل نخواهد شد.

نماینده مسجد سلیمان، لالی و هفتگل گفت: تا زمانی که از سوی دولت دستورالعملی واقعی برای حل این بحران ابلاغ نشود در عمل چیزی تحقق نخواهد یافت هر چند که این دستورها با انشایی بسیار زیبا نوشته شده باشد. البته دستورالعمل‌های اجرایی این کار در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد نوشته شد، و باوجود این‌که کارهایی در این زمینه صورت گرفت اما هیچ‌کدام عملی نشد و در نتیجه تا امروز شاهد نتیجه‌ای در این مورد نیستیم و این مشکل هم‌چنان به روند خودش ادامه می‌دهد مگر آن‌که روزی تغییرات طبیعت به‌گونه‌ای باشد که این قضیه به صورت خود‌به‌خود حل شود ما در دولت همت و اراده‌ای برای حل این بحران نمی‌بینیم و به‌علاوه این موضوع به وسیله دولت ها و این دولت حل شدنی نیست. به ویژه آن‌که دولت‌ها خود در پایتخت هستند و نمی‌دانند وقتی هوای یک استان در محاصره ریزگردها قرار می‌گیرد، مردم آن‌‌جا دچار چه مشکلاتی می‌شوند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: از اثرات ریزگردها می‌توان به مشکلات پدید آمده در صنعت برق استان اشاره کرد که در سال گذشته متحمل 10میلیارد خسارت شد، هم‌چنین از خسارات مستقیم و تاثیرات بسیار بدی که گرد و خاک در زمینه کشاورزی از خود بر جای می‌گذارد نیز نباید غافل شدنماینده مردم مسجد سلیمان، لالی و هفتگل در پایان تصریح کرد: در پی زیان‌های انسانی هم که محور اصلی این خسارات است، بسیاری از مردم به مشکلاتی جدی از لحاظ جسمی و تنفسی مبتلا شدند که با این وجود هیچ‌گونه توجهی به این قضیه نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد که مسئولین مربوطه برای انسان‌ها هیچ ارزشی قائل نیستند. 

با توجه به پدیده‌های صورت گرفته در موضوع تشدید آلودگی هوا و بحران‌هایی که به دلیل ورود ریزگردها به استان خوزستان و نیز گرد و خاک شدید در هوای استان سیستان و بلوچستان و بروز مشکلات تنفسی برای مردم این استان‌ها پدید آمده است که سلامتی ساکنان آن‌ها را با یک تهدید واقعی روبرو می‌کند، به نظر می‌رسد که مسئولین و متولیان این امر در دولت فقط به نوشتن راهکارها در قالب انشایی زیبا اکتفا می‌کنند و در صورت ورود ریزگردها به استان‌های مذکور بازدیدی چند ساعته را از آن‌جا صورت می‌دهند و در نهایت باید گفت تا وقتی که زندگی انسان‌ها در گرد و خاک برای مسئولان دغدغه نباشد از حل بحران خبری نیست که نیست.
مرجع : باشگاه خبرنگاران

شهروند خوزستانی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ۱۰:۲۲
اون کسانیکه با ندانم کاری و بی مسئولیتی هرجایی که دوست داشتند سد ساختند؛منظورم همون کسانی که خیلی راحت تالابهای خوزستان را خشک کردند و هورالعظیم و شادگان را به بیابان بدل کردند؛اون کسانیکه کرخه رو خشک کردند و اب کارون و دز رو به استانهای نورچشمی انتقال دادند حالا کجا هستند که حال و روز مردم خوزستان را ببینند؟؟!!
اقای روحانی؛ شما به مردم خوزستان قول دادید؛خدا کنه که لااقل دولت شما به وظایف و مسئولیت هایی که داره عمل کنه تا بیش از این مردم عذاب نکشند؛خوزستان تشنه عدالت و مردان دانای عملگراست ... (320341)