به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۸۸۱۴۶
19سال پس از آغاز به کار خط سرخس

روی خوش آسیای میانه به واگن‌های ایرانی

گروه اقتصادی: پس از حضور چندباره وزیر راه وشهرسازی ایران در ترکمنستان و سپس حضور وزیر خارجه این کشور در ایران، به نظر می‌رسد تصمیمات سطح کلان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو طرف گرفته شده است و حالا کارشناسان گره‌های چند ساله را باز می‌کنند.
روی خوش آسیای میانه به واگن‌های ایرانی
در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مسائلی که بر سر راه افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور ایستاده، تفاوت‌های فنی موجود در خطوط ریلی بوده است. تفاوت عرض ریل‌ها در ایران در قیاس با آن چه در کشورهای همسایه شمالی و شمال شرقی استفاده می‌شود باعث شده در مرز ریلی سرخس واگن‌های ایرانی متوقف شوند و ادامه مسیر از سوی واگن های کشورهای آسیای میانه طی شود. در شرایطی که از سال‌های پیش ایران درخواست داشته که ترکمنستان امکان استفاده از این خطوط را برای واگن‌های ایرانی به وجود آورد اما تاکنون با این درخواست موافقتی صورت نگرفته بود. در جریان مذاکرات اخیر دو طرف در مرز سرخس که با حضور معاون شرکت راه آهن ایران انجام گرفته اما گره این مشکل 19 ساله باز شده تا برای نخستین بار امکان حضور واگن های ایرانی در این منطقه فراهم شود.

عاشوری در این رابطه گفته که با اضافه کردن بوژی عریض امکان ورود مستقیم واگن های ایران به خاک ترکمنستان فراهم شود. البته عاشوری یک خبر خوب دیگر نیز داده که در صورت موافقت کشورهای مشترک المنافع در جلسه آبان ماه، واگن های ایرانی می توانند با عبور از ترکمنستان به دیگر کشورهای آسیای میانه نیز سفر کنند.  قرار گرفتن این تصمیم در کنار دیگر برنامه‌های مشترک ایران و ترکمنستان و البته برنامه‌ریزی برای افزایش توان ترانزیتی خط اینچه برون مِی تواند در آینده نزدیک نام ترکمنستان در کنار شرکای تجاری بزرگ ایران قرار دهد.
مرجع : ایسنا