به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۸۸۱۸۳

انتقال خون با هواپیماي کنترلي

گروه فناوری: در مراکز پزشکی گاهی اوقات شرایطی پیش می‏آید که موضوع مرگ و زندگی بیمار در میان است و هر لحظه آن برای پزشکان اهمیت بسیاری دارد. فناوری همیشه به نوعی به کمک کادر پزشکی شتافته است.
انتقال خون با هواپیماي کنترلي
حالا این بار نوبت هواپیماهای با قابلیت کنترل از راه دور است تا با خدمات خود به کادر درمانی هنرنمایی کنند. این هواپیماها در حال حاضر برای ارسال بسته‏ های پستی مورد استفاده قرار می‏ گیرند.
بتازگی محققان به این فکر افتادند که از این پرنده‏ های فلزی کوچک برای انتقال بسته‏ های خون به مراکز پزشکی استفاده کنند. در مکان‏های صعب العبور مانند نواحی کوهستانی و روستایی که عبور خودرو و انسان در آنها بسختی صورت می گیرد، این پرنده های کنترل از راه دور می‏ توانند بسته ‏های خون را با امنیت بالا به بیمارستان‏ها ارسال کنند.

برای آزمایش امکان پذیر بودن این فرآیند از 56 داوطلب، شش نمونه خونی تهیه و سپس هر کدام از آنها به دو گروه مختلف تقسیم شدند. نیمی از نمونه‏ های خونی به عنوان گروه کنترل و بقیه برای ارسال با هواپیمای بدون سرنشین در نظر گرفته شدند. زمانی که برای ضریب کیفیت انتخاب شد بین 6 تا 38 دقیقه بود. آنچه در مورد این هواپیمای بدون سرنشین باعث بروز نگرانی در میان محققان شده است، لرزش‏های شدیدی است که هنگام پرواز و فرود آمدن بر هواپیما وارد می‏ شود.

این لرزش ها ممکن است به آسیب دیدن بسته‏ های خون منجر شود. البته نمونه‏ هایی که در هواپیمای بدون سرنشین قرار داده شده بود به علت انجام آزمایش‏های متعدد روی آنها مورد استفاده قرار نگرفت و سپس با نمونه‏ های کنترل مقایسه شد. محققان در این حالت هیچ تفاوتی بین دو نمونه خون مشاهده نکردند. حتی هنگام لرزش‏های پرواز و فرود هواپیما نیز نمونه‏ ها آسیب ندیده بود. این موفقیت راه را برای تحقق اهداف دیگر بویژه استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای انتقال دارو به مناطق صعب العبور هموار خواهد کرد.
مرجع : جام جم