به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۸۸۱۹۶

یک سازمان، دو سال، سه رییس

گروه اقتصادی: روز گذشته رییس جمهوری در جریان جلسه هیات دولت رسما حکم رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری را تایید و نهایی کرد تا یکی از پرسابقه‌ترین مدیران هوایی ایران بار دیگر به سطح نخست مدیریت در این عرصه باز گردد. فردی که رفتنش ناگهانی بود و البته برای بازگشت‌اش نیز مقدمه‌ای به وجود نیامد.
یک سازمان، دو سال، سه رییس
علی عابدزاده که با سابقه مدیریت بیش از 25 سال در شرکت هواپیمایی آسمان یکی از پرسابقه‌ترین مدیران هوایی کشور به حساب می‌آید، در حالی با معرفی وزیر راه و شهرسازی و تایید رییس جمهوری به سمت ریاست سازمان هواپیمایی منسوب شد که با توجه به گمانه‌زنی‌های در گرفته در هفته‌های گذشته چندان جزء گزینه‌های محتمل برای رسیدن به این سمت به حساب نمی‌آمد. عابدزاده البته در زمانی که از کار در هواپیمایی آسمان برکنار شد به این دلیل در راس خبرها قرار گرفت که مشخص نبود جانشین وی چه تجاربی در این عرصه دارد.

به هر حال وی در مرداد‌ماه سال 1391 از هواپیمایی آسمان کنار رفت و با گذشت سه سال بار دیگر در مرداد‌ماه و این بار با سمتی جدید به عرصه هواپیمایی بازگشت. با آغاز به کار عابدزاده در سمت جدید وی سومین فردی خواهد بود که در طول دو سال گذشته از دولت یازدهم ریاست سازمان مهم و گسترده هواپیمایی کشور را برعهده می‌گیرد.

این سازمان که تا حدود یک ماه پیش از سوی علیرضا جهانگیریان اداره می‌شد در عمر دو ساله دولت یازدهم روزهای ساکت و باثباتی را پشت سر گذاشته و به‌جز اجرای دو طرح مهم متنوع‌سازی قیمت بلیط هواپیما و البته اجرای دستورالعمل حقوق مسافران هوایی در سیاست‌های کلان این عرصه تغییر خاصی به وجود نیاورده است. پرحاشیه‌ترین اتفاق به وجود آمده در این دوران سقوط هواپیمای ایران 140 در مرداد‌ماه سال گذشته بود که البته سرانجام به کنار رفتن رییس سابق سازمان هواپیمایی کشور منجر شد.

پس از جهانگیریان، محمد خداکرمی معاون امور هوانوردی وی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کار خود را آغاز کرد هرچند دوران سرپرستی خداکرمی کم بود، اما با توجه به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌ای در این دوران بحث تعیین خط مشی سازمان هواپیمایی ایران درباره‌ی حضور پرقدرت در بازار‌های جهانی هواپیمایی برعهده او گذاشته شد.

با حکم رییس جمهوری سومین رییس سازمان هواپیمایی در طول دو سال گذشته در حالی کار خود را آغاز می‌کند که ایران پس از عبور از دوران سخت تحریم‌ها بار دیگر امکان ورود به بازارهای جهانی هواپیمایی را به دست آورده و احتمالا یکی از نخستین اقدامات عابدزاده در این عرصه باید تعیین تکلیف پیشنهادات و طرح‌های ارائه شده از سوی هواپیماسازان بزرگ و اعلام موضع ایران باشد. رییس سابق سازمان هواپیمایی با فشار مخالفان وزیر و البته بعضی از نمایندگان مجلس که از عملکرد جهانگیریان راضی نبودند، برکنار شد و حالا باید دید با ورود یک مدیر باسابقه در این عرصه آیا می‌توان انتظار داشت فشارها بر آخوندی در این حوزه کاهش یابد یا این‌که باز هم انتقادهایی در عرصه هواپیمایی وجود خواهد داشت.
مرجع : ایسنا