به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۸۸۳۰۷

حسگری که برای تعویض پوشک پیام می‌دهد

گروه فناوری: محققان سنگاپوری حسگر هوشمندی ارائه داده‌اند که در زمان لازم برای تعویض پوشک نوزاد یا کهنسالان به کاربر پیام می‌فرستد.
حسگری که برای تعویض پوشک پیام می‌دهد
دانشمندان موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) در آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور در واقع، «سیستم مدیریت خویشتن‌داری هوشمندی» ابداع کرده‌اند که نوعی نوار حسگر یکبار مصرف نازک است.
این نوار مجهز به فرستنده بی‌سیم، یک گیرنده و نرم‌افزار است و در اصل برای ارتقای مراقبت از سالمندان و افراد بستری ارائه شده است. نشستن در پوشک‌ برای مدت‌ طولانی نه تنها ناراحت‌کننده و غیربهداشتی است، بلکه ممکن است موجب زخم‌های پوستی و عفونت شود.

در حالی که بررسی و تغییر مکرر پوشک می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، این عمل برای مددکاران طاقت‌فرساست و نیاز به راهکاری جایگزین همواره احساس شده است. تعویض به موقع پوشک‌ به ویژه برای مددکاران بیمارانی که قادر به برقراری ارتباط نیستند، چالش‌برانگیز است. از جمله این بیماران می‌توان به افرادی که از فقدان تکلم پس از سکته یا آسیب‌مغزی رنج می برند، اشاره کرد.

حسگر جدید را می‌توان به آسانی در داخل پوشک‌های بزرگسالان موجود در بازار قرار داد تا امکان تعویض به موقع آن‌ها فراهم شود. حسگر مزبور در شکل نوار نازک و سبکی است که از فلز، پلاستیک و کاغذ ساخته شده است. این نوار ارزان در پوشک جاسازی می‌شود و می‌توان آن را به آسانی پس از استفاده دور انداخت. فرستنده بی‌سیمی که به حسگر متصل است به آسانی برای استفاده دوباره متصل و برداشته می‌شود.حسگر جدید سطح رطوبت را در پوشک رهگیری می‌کند و زمانی که رطوبت پوشک به یک سطح از پیش‌تعیین‌شده می‌رسد، سیگنالی را به صورت بی‌سیم و از طریق رابط مطلوب مانند پیامک به مددکاران می‌فرستد.
مرجع : ایسنا