به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۸۸۳۶۵
كشاكش بر سر تصويب يا رد «برجام» در واشنگتن و اسراييل؛

دومین سناتور دموکرات با توافق هسته‌اي مخالفت کرد

گروه بين‌الملل: سناتور دموکرات باب منندز که منتقد مذاکرات هسته ای با ایران بوده، روز سه شنبه رسما اعلام کرد که در رای گیری ماه آینده کنگره از توافق وین میان ایران و قدرت ها حمایت نخواهد کرد.
دومین سناتور دموکرات با توافق هسته‌اي مخالفت کرد
به گزارش بي بي سي، باب منندز که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست در مخالفت با توافق وین به چاک شومر، دیگر سناتور ارشد دموکرات که یهودی و اهل نیویورک است، می پیوندد. او گفت علت مخالفتش این است که ایران قطعنامه های مختلف شورای امنیت سازمان ملل متحد را با پیشبرد برنامه هسته ای خود نقض کرده و این توافق ایران را ملزم به برچیدن زیرساخت های برنامه اتمی نمی کند. سناتور منندز گفت:‌ "بیایید هدف اعلام شده مذاکرات با ایران را به خود یادآوری کنیم:‌ به سادگی بگوییم که هدف برچیدن همه بخش ها - حتی اجزای مهم - ساختار نامشروع اتمی ایران برای اطمینان از این بود که این کشور هرگز به توانایی ساخت سلاح اتمی نرسد. هدف کوچک کردن زیرساخت هایش نبود."

کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که توافق هسته‌ای ایران را بررسی و به رأی بگذارد، و پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است، رأی نهایی کنگره به این توافق منفی باشد. با این حال حتی به رغم رأی منفی کنگره به این توافق، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با تکیه بر اختیارات قانونی خود، مصوبه کنگره را وتو کند، اگر و تنها اگر کمتر از دو سوم نمایندگان کنگره به چنان مصوبه‌ای رأی داده باشند. به این ترتیب برای جلوگیری از وتوی احتمالی رأی کنگره توسط رئیس‌جمهور، ۶۷ سناتور و ۲۹۰ عضو مجلس نمایندگان باید با توافق هسته‌ای اعلام موافقت کنند، و جمهوری‌خواهان برای رسیدن به این آرا نیاز به همراهی ۴۴ عضو دموکرات در مجلس نمایندگان و ۱۳ سناتور دموکرات در سنا خواهند داشت.

تازه‌ترین گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که تا روز سه‌شنبه مخالفت ۱۱ عضو دموکرات مجلس نمایندگان با توافق هسته‌ای قطعی شده و در مقابل آسوشیتدپرس می‌گوید که ۵۰ عضو دموکرات کنگره هم حمایت خود از توافق را اعلام کرده‌اند. در سنای آمریکا اما، جمهوری‌خواهان باید ۱۳ سناتور دموکرات را با خود همراه کنند که در این میان تنها دو سناتور دموکرات تا روز سه‌شنبه در صف مخالفان توافق قرار گرفته‌اند. در عین حال ۱۸ سناتور دموکرات دیگر تا کنون حمایت خود از توافق را رسماً اعلام کرده‌اند و اگر شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق به ۳۴ نفر برسد، کنگره نمی‌تواند مانع از وتوی احتمالی توسط رئیس‌جمهور شود.

در عین حال روز دوشنبه سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، اذعان کرده بود که احتمال موفقیت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بالاست. نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان با اطمینان از جمع آوری آرای لازم برای جلوگیری از شکست توافق سخن گفته است. سناتور منندز رئیس جمهور آمریکا را ترغیب کرد مجوز ادامه مذاکرات را صادر کند. او گفت: "ما می توانیم بخشهایی از این توافق را رد کنیم نه کل آن را. باید به دولت اوباما بگوییم که برگردید و از نو مذاکره کنید. آنها می توانند شرایط درج شده در توافق موقت هسته ای را تمدید کنند. تا زمانی که توافق جامع بهتری به دست آید. من حتی حاضرم برای نشان دادن حسن نیت مان یک بخش از دارایی های ایران را آزاد کنیم. در این دور جدید گفتگوها بخشهایی از توافق فعلی باید تغییر کند تا ایران شرایط سخت تری را بپذیرد. مثلا فردو را کاملا ببندد و بازرسی های بییشتر و شدیدتر را بپذیرد."

کاخ سفید در واکنش گفت که انتظار مخالفت سناتور منندز می رفت و برنامه دولت را عوض نخواهد کرد. یک مقام دولت اوباما به خبرگزاری رویترز گفت:‌ "استراتژی ما دقیقا همان است که دیروز بود."
همزمان سه سناتور دیگر دموکرات در روز سه شنبه گفته اند به طرح مربوط به توافق در کنگره رای مثبت خواهند داد. سناتور جک رید و سناتور شلدون وایتهاس هر دو از ایالت رود آیلند و سناتور میزی هیرونو از هاوائی حمایت خود را اعلام کرده اند. خبرگزاری رویترز هم گزارش می دهد که گروه غیرجناحی اتحادیه کنترل تسلیحاتی روز سه شنبه گفت که ۷۰ کارشناس عدم اشاعه این گروه با انتشار بیانیه ای توافق وین را "توافقی قوی، بلندمدت و قابل تصدیق" خوانده اند.

اختلاف دیدگاه اطلاعات ارتش اسرائیل با نتانیاهو
در همين حال، واحد اطلاعات ارتش اسرائیل، ارزیابی خود از توافق جامع هسته ای ایران و قدرت های جهانی را مننتشر کرده که با موضع بنیامین نتانیاهو در مورد این توافق تفاوت دارد و آن را دارای تاثیراتی مثبت می‌داند. بخش پژوهشی اطلاعات ارتش، در ارزیابی خود از توافق هسته ای که اخیرا و در قالب گزارش شش ماهه آن ارائه شده، اعلام کرده که این توافق، احتمالا در جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح های هسته ای موثر خواهد بود.

مطابق ارزیابی اخیر، توافق هسته ای همچنین می تواند در مهار حمایت ایران از اقدامات مسلحانه در سایر نقاط جهان تاثیرگذار باشد و زمینه همکاری ایران و آمریکا در مورد مسائل منطقه ای را فراهم کند. در واکنشی جداگانه، دو هفته پیش ده ها تن از مسئولان ارشد سابق امنیتی اسرائیل، با نوشتن نامه ای به بنیامین نتانیاهو، از او خواستند "واقعیت را بپذیرد" و از مخالفت با توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران دست بردارد. این مسئولان همچنین به نتانیاهو توصیه کردند که روابط اسرائیل و آمریکا را، که بر سر مذاکرات هسته ای با ایران صدمه دیده، ترمیم کند و به تقویت همکاری های دیپلماتیک و امنیتی دو کشور بپردازد.

آمیرام لوین رئیس سابق موساد، امی آیالون و کارمی گیون روسای سابق سرویس امنیت عمومی اسرائیل و ژنرال یوزی عیلام رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، از جمله امضا کنندگان نامه اخیر به نتانیاهو بودند. در فروردین ماه گذشته هم افرایم هالوی، از روسای سابق موساد، اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران باید در توافق نهایی هسته ای، موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد، غیرواقع بینانه دانست. وی پیش از آن، حملات لفظی نتانیاهو به حسن روحانی رئیس جمهور ایران را، در عرصه بین المللی به زیان اسرائیل دانسته بود.

در اسفند ماه گذشته، همچنین مئیر داگان یکی دیگر از روسای سابق رئیس موساد، با انتقاد از مواضع نتانیاهو در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: "نخست وزیر ما به خاطر شیوه‌اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب استراتژیک را به اسرائیل وارد کرده است." داگان با ابراز نگرانی از تنش های ایجاد شده میان اسرائیل و آمریکا بر سر ایران هشدار داد: "ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم." او با اشاره به برخی اظهار نظرهای تند نتانیاهو از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی افزود که ایران با موفقیت توانسته است میان اسرائیل و آمریکا شکاف بیندازد.