به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۱۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۸۸۳۸۷

جراحی‌های زیبایی از نگاه یک روانپزشک

گروه جامعه: یک روانپزشک با تاکید بر اینکه پدیده "مد" در جراحی زیبایی نقش زیادی دارد، گفت: بیشترین افرادی که عمل زیبایی انجام می‌دهند با مد شدن جراحی بر روی یکی از اجزای بدن تشویق می‌شوند که این کار را انجام دهند، اما باید از نظر سطح عمومی جامعه بر گسترش عمل جراحی زیبایی در کشور کار شود تا بتوانیم تاثیری که زیبایی و ظاهر بدن بر روی اعتماد به نفس و زندگی افراد دارد را کم کنیم.
جراحی‌های زیبایی از نگاه یک روانپزشک
دکتر علی اکبر نجاتی‌صفا گفت: افرادی که برای عمل جراحی به کلینیک مراجعه می‌کنند، از افراد معروف مانند بازیگران الگوبرداری می‌کنند به خصوص در جراحی بینی حتی افرادی که بینی آنها هیچ گونه مشکلی ندارد، باعث می‌شود که به سمت جراحی روند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: تصور اینکه افرادی که به دنبال جراحی زیبایی می‌روند دچار افسردگی می‌شوند، باور اشتباهی است؛ چرا که بعضی افراد به دلیل اضطراب ناشی از زیبایی ظاهر، احساس نارضایتی می‌کنند و حتی بعد از عمل هم احساس رضایت از نتیجه عمل و ظاهر جراحی خود ندارند.

وی اضافه کرد: در بعضی موارد افراد به دلیل داشتن اختلالی به نام اختلال بدریختی احساس خوبی نسبت به یکی از اعضا و حتی کل بدن خود ندارند، دست به عمل زیبایی می‌زنند و سعی می کنند آن قسمت بدن خود را پنهان کنند، اما از دید ناظر بیرونی آن فرد هیچ مشکل خاصی نسبت به دیگران ندارد و تنها به دلیل داشتن مشکلات روان‌پزشکی همیشه در حال تغییر ظاهر است.

نجاتی صفا با اشاره به اینکه بیشترین افرادی که عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند، تحت تاثیر رسانه قرار می‌گیرند، گفت: افراد بر روی زیبایی چهره و بدن خود توجه زیادی دارند. به همین دلیل برای مقابله با این مسئله در کشورهای آمریکایی و بویژه در اروپا تبلیغات زیادی در حال انجام است و در تبلیغات خود از افراد بسیار معمولی به جای افراد معروف استفاده می‌کنند تا شدت تاثیرپذیری افراد از عمل‌های جراحی زیبایی کم شود.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال جراحی هستند باید قبل از انجام هرگونه عمل جراحی از نظر سلامت روانی شناسایی شوند تا بعد از عمل مشکلی برای فرد و پزشک ایجاد نشود؛ چراکه این افراد بعد از عمل هم احساس نارضایتی می‌کنند. این مسئله به خاطرنداشتن سلامت روان و اختلالات روانی در این افراد است که می‌تواند برای پزشکان هم مشکل‌ساز شود.

این روانپزشک در پایان توصیه کرد: قبل از انجام جراحی‌های زیبایی باید یک ارزیابی اولیه در مورد سلامت روان افراد انجام شود و افرادی که دچار اختلال بدریختی هستند باید قبل از عمل جراحی بیماری روانی آنها درمان شود. همچنین با توجه به اینکه عمل جراحی جنبه فرهنگی دارد باید از نظر سطح عمومی جامعه بر گسترش عمل جراحی زیبایی در کشور کار شود تا بتوانیم تاثیری که زیبایی و ظاهر بدن بر روی اعتماد به نفس و زندگی افراد دارد را کم کنیم.
مرجع : ایسنا