به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۸ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۸۸۳۹۹
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تشریح کرد

آخرین وضعیت مرز بازرگان بعد از حمله به کامیون ایرانی

گروه اقتصادی: دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح آخرین وضعیت مرز بازرگان بعد از انفجار یکی از کامیون‌های ایرانی در این مسیر پرداخت و تصریح کرد: ایران با ترکیه در سطح منطقه و کشور پیمان‌های تجاری و قراردادهای بازرگانی دارد. ساده‌انگاری است که با یک حرکت بخواهیم مسیرهای تجاری‌مان را به روی همسایگان ببندیم یا بخواهیم مسیرمان را تغییر دهیم.
آخرین وضعیت مرز بازرگان بعد از حمله به کامیون ایرانی
سید جلال ابرهیمی درباره آخرین وضعیت عبور و مرور کامیون‌های ایرانی در مرز بازرگان بعد از حمله به کامیون‌های ایرانی عنوان کرد:هم اکنون در شرایطی قرارداریم که رفت و آمدهای تجاری بین تجار ایران و ترکیه، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و حتی روسای اتحادیه‌های تولیدی برای ایجاد زمینه‌های بازار و کار مشترک به شکل جدی برقرار شده است. وی ادامه داد: ترکیه همواره راه عبور ایران به بازارهای اروپا و حوزه‌ کشور‌های دریای مدیترانه در شمال و جنوب بوده است و ایران هم راه عبوری برای رفت و آمد کامیون‌های ترک و همچنین راه عبوری برای کامیون‌ها و تجار اروپایی به همسایه شرقی ایران و آسیای میانه بوده است.

ابراهیمی با اشاره به اتفاقات اخیر که برای رفت و آمد کامیون هایی ایرانی به ترکیه پیش آمده توضیح داد: در چند روز اخیر مسائل غیر کارشناسی مطرح شده است ولی نباید با عصبانیت با مسائل شرق ترکیه برخورد کنیم. اگر از تجارت اروپا سهم می‌خواهیم باید حوزه‌های رفت و آمد و حمل و نقل به ترکیه را مدیریت کنیم. آمدن هیات‌های تجاری از کشورهای اروپایی به ایران در هفته‌های گذشته این مسئله را برای ما بیشتر حایز اهمیت می‌کند.

دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: عبور و مرور حداقل 500 کامیون و ده‌ها اتوبوس در هر روز بین حوزه‌های مرزی ما با ترکیه حایز اهمیت است و از سوی دیگر 5000 کامیون که حامل بار از طرف ترکیه است از طریق ایران به صورت ترانزیت به کشور‌های همجوار ما رفت و آمد می‌کنند. همچنین کامیون‌هایی با بار فاسد شدنی از طرف ایران به ترکیه در حرکت هستند که باید از مسیر‌های کوتاه و آسان عبور کنند که نیاز است این موضوع را هم مد نظر قرار دهیم. وی معتقد است تجارت ایران با ترکیه از سابقه طولانی برخوردار است که در طول زمان با فراز و نشیب هایی همراه بوده است اما در طول زمان مشکلاتی که در روابط دو کشور وجود داشته مدیریت شده است.

ابراهیمی عنوان کرد: هم اکنون در شرق ترکیه مسائل مربوط به گروه «پ.ک.ک»، اختلاف نظرهای سیاسی و نظایر آن وجود دارد و ما باید اجازه دهیم افرادی که صاحب نظر دیپلماسی و میز‌های نظر اقتصادی هستند این موضوع را بررسی کنند. ایران و ترکیه کمیسیون راهبردی دارند که از سوی وزیران کابینه هر دو کشور مدیریت می‌شود. باید در این زمینه تعامل کنیم و عصبانیت نشان ندهیم تا مسئله از طریق دیپلماسی حل شود. این‌که افکار صادرکنندگان و واردکنندگان را بهم بزنیم نمی‌تواند تامین کننده نیازهای اقصادی ما باشد.

وی با بیان اینکه تمامی دولت‌ها باید ضامن تامین امنیت حدود جغرافیایی خود باشند و از این جهت دولت ترکیه نیز باید امنیت کاروان‌های تجاری و مسافری ایران را تامین کند، با بیان پیشنهاداتی به کسانی که از ایران به ترکیه سفر می‌کنند گفت: پیشنهاد من این است که کاروان‌های تجاری و مسافری در مسیرهای نا امن سعی کنند به شکل گروهی حرکت کنند و همچنین از حرکت‌های شبانه خودداری کنند. ضمن این‌که در طول مسیرشان در نزدیکی شب و یا عصرهنگام بهتر است در اولین شهر مسیر خود توقف کنند.

مسیرهای امن و نامن به ترکیه کدامند؟
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره تاثیر اتفاقات اخیر در روابط ایران و ترکیه اظهار کرد: ایران با ترکیه در سطح منطقه و در سطح کشور پیمان‌های تجاری و قراردادهای بازرگانی دارند. ساده انگاری است که با یک حرکت، مسیرهای تجاری خودمان را به روی همسایگان ببندیم یا بخواهیم مسیرمان را تغییر دهیم. دنیای امروز دنیای مذاکره و تحمل است. درست است که به کامیون‌های ایرانی حمله شده است، اما حمله فقط به کامیون‌ها و محموله‌های ایرانی نبوده است بلکه به کامیون‌های اروپایی و ترکیه‌ای هم حمله شده است.

ابراهیمی با تاکید بر این‌که امنیت کاروان‌های ایرانی در ترکیه باید تضمین شود افزود: البته در حال حاضر در مسیرها و جاده‌های اصلی امنیت برقرار است و هر روز مذاکرات و ملاقات‌هایی در این زمینه در حال انجام است. مطرح کردن موضوع تغییر مرز نمی‌تواند حل مشکل باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توانیم برای تسهیل عبور و مرور و امنیت بیشتر کامیون‌هایمان از مسیر گرجستان و باتومی استفاده کنیم، اما مسیرهای مربوط به حوزه "شورناک" که با سوریه هم مرز است، "اوزوم لو"(انگورستان) و "چکوروا" که در مسیر ورود به عراق‌اند جزو مسیرهای نا امن هستند و ترجیحا کامیون‌های ما باید از مسیر بازرگان حرکت کنند و از مرز "اسم دره" و "سرو" عبور و مرور کمتر انجام شود. هم اکنون عبور و مرور در جاده‌های اصلی و مسیرهای اصلی اروپایی که جاده‌های شرقی اروپایی نامیده می‌شود امنیت بیشتری دارد.

ابراهیمی عنوان کرد: دولت و مسولان ما تمام مسائل شرق ترکیه را زیر نظر دارند و در حال حاضر با احتیاط کالاهایمان را حمل می‌کنیم. هیچ وقفه ای در حمل بار و صادرات ایران به ترکیه صورت نگرفته است مگر آنکه کامیونی بارگیری نشده باشد.
مرجع : ایسنا