به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۸۸۴۸۱
وزارت کشاورزی اعلام کرد

مرکبات امسال هم ممنوع‌الورود شدند

گروه اقتصادی: مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت کشاورزی گفت: با توجه به افزایش دو برابری تولید انواع مرکبات که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اجازه هیچ‌گونه وارداتی داده نمی‌شود و برای برخورد با قاچاق آن نیز تفاهم‌هایی با دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.
مرکبات امسال هم ممنوع‌الورود شدند
ابوالقاسم حسن‌پور در جریان بازدید از باغات مرکبات استان مازندران اظهار کرد: حمایت از تولید یک محصول حمایت از باغدار است و اگر از او حمایت نشود و تولید محصولش اقتصادی نباشد، باغ را رها می‌کند و به شغل‌های دیگر روی می‌آورد. وی افزود: طی سال‌ گذشته فشار زیادی برای واردات مرکبات داشته‌ایم و نامه‌های زیادی دریافت کرده‌ایم و در سال جاری نیز درخواست‌های متعددی برای آن وجود داشته است اما وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه واردات این محصولات را به کشور نمی‌دهد، چراکه کسانی که به واردات فکر می‌کنند تنها به منافع خود می‌اندیشند و توجهی به منافع و تولید ملی ندارند.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: واردات میوه با نظارت یا بی‌نظارت، مخاطرات بسیاری برای محیط زیست و تولید دارد همانگونه که در سال 1387 واردات پرتقال از مصر سبب شد مگس آفریقایی انجیر به کشور وارد شود و این آفت که میزبان 74 میوه از جمله پرتقال، نارنگی، شلیل، انار، خرما و غیره است تولیدات باغی را تحت تاثیر قرار دهد همانگونه که در سال 1392 حدود 20 درصد انجیر استهبان از بین رفت که البته سازمان حفظ نباتات به موقع ورود پیدا کرد و باعث جلوگیری از ادامه‌ی خسارت‌زایی این آفت شد.

حسن‌پور گفت: با توجه به شرایط تولید در سال جاری هیچ نیازی به واردات مرکبات نداریم و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه وارد شدن این محصولات به کشور را نمی‌دهد و برای جلوگیری از قاچاق مکاتبات و تفاهم‌هایی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استانداری‌های استان‌های مرزی صورت گرفته تا بیش از پیش جلوی قاچاق میوه به کشور گرفته شود. همچنین واردات پیله‌وری نیز که قوانین خود را دارد باید براساس ماده 45 بند «ب» برنامه پنجم توسعه با نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.
مرجع : ایسنا