به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۸۸۸۶۰
گاردین:

12 لحظه تاریخی روابط ایران و انگلیس

گروه سیاسی: یک روزنامه انگلیسی در گزارشی، 12 چالش روابط ایران و بریتانیا را مورد بررسی قرار داد.
در گزارش روزنامه گاردین آمده است: رابطه بین جمهوری اسلامی ایران و کشوری که شیطان کوچک خوانده می‌شود مملو از حوادثی شامل محاصره نظامی، کودتا، تسخیر سفارت، تحریم‌های اقتصادی و فتوا و شکست روابط دیپلماتیک در مواقع متعدد است.
1941 - با توجه به ارتباط‌های قوی شکل گرفته بین ایران و آلمان در دهه 1930 بریتانیا نگران پیوستن قوای نظامی ایران به هیتلر بود. بریتانیا و روسیه به اتفاق به ایران حمله و این کشور را اشغال کردند. قوای نظامی بریتانیا تا سال 1946 در ایران باقی ماندند.
1953 - محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران که به دلیل تلاش برای ملی کردن کمپانی نفتی بریتانیایی در سال 1950 مورد خشم انگلیس واقع شده بود در کودتای مشترک سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا از کار برکنار شد.
1979 - به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.
1980- حمله افراد مسلح ایرانی (منافقین) به سفارت ایران در لندن و به گروگان گرفتن 26 نفر شامل کارکنان سفارت، افسران پلیس و افراد عادی. شش روز پس از حمله به سفارت و کشته شدن یکی از کارکنان، نیروهای ویژه پلیس به سفارت ایران یورش بردند و پس از کشتن افراد مسلح، گروگان‌ها را نجات دادند.
1988 – بازگشایی مجدد سفارت بریتانیا در تهران.
1989 - به دلیل انتشار کتاب آیات شیطانی، امام خمینی رهبر معظم انقلاب فتوایی را علیه سلمان رشدی نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی صادر کرد. نویسنده کتاب پنهان شد و روابط دیپلماتیک بین دو کشور به تیرگی گرایید.
– روابط سیاسی دو کشور تا حدودی بازیابی شد.
سپتامبر 2001 - جک استراو به عنوان نخستین وزیر امور خارجه بریتانیا پس از انقلاب 1979 از ایران دیدار کرد.
2004- تنش‌ها بین دو کشور به دلیل حضور نظامی بریتانیا و آمریکا در نزدیکی شهرهای مذهبی شیعه‌نشین عراق بالا گرفت. در ماه مه ایرانیان پشت در سفارت بریتانیا در تهران اعتراضات خود را اعلام کردند.
- در جولای پس از ورود کشتی بریتانیانی به آب‌های ایران هشت ملوان بریتانیایی به مدت سه روز بازداشت شدند.
در همین ماه بریتانیا به همراه آلمان و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه به شدت انتقادی را علیه ایران به دلیل همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی از برنامه هسته‌ای‌اش به سازمان ملل ارسال کردند.
2009- محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور مجددا انتخاب شد. به دنبال ناآرامی‌های این سال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران این ناآرامی‌ها را به قدرت‌های استکباری در غرب نسبت داد و بریتانیا را خبیث‌ترین این قدرت‌ها خواند.
نوامبر 2011- پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی برنامه هسته‌ای ایران، بریتانیا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد و روابط بانکی دو کشور قطع شد. در 27 نوامبر مجلس ایران به اخراج سفیر انگلیس از ایران رای مثبت داد. دو روز بعد معترضان به سفارت بریتانیا در تهران یورش بردند.
دولت بریتانیا نیز دستور خروج دیپلمات‌های ایرانی را صادر کرد.
14 جولای 2015 - پس از سال‌ها مذاکرات و اعمال تحریم، ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش با ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به توافق رسید.
این توافق پس از انتخابات ژوئن 2013 و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور میانه‌رو در وین به انجام رسید. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد زمان بازگشایی سفارت بریتانیا در ایران فرا رسیده است.
آگوست 2015 - سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی شد و فیلیپ هاموند همراه هیات اقتصادی از ایران دیدار کرد.