به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۸۹۱۹۰
مهم‌ترین راه پیشگیری از حیوان‌آزاری

حیوانِ ناطقی که حیوان می‌آزارد... ‌

گروه جامعه: حیوان‌آزاری مقوله‌ای است که صرفاً مربوط به حیوانات نمی‌شود و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند و چه بسا حیوان‌آزاری زمینه انسان‌آزاری را فراهم می‌کند.
حیوانِ ناطقی که حیوان می‌آزارد... ‌
حیوان‌دوستی یکی از ابعاد مهم انسانیت است و هیچ انسان سالمی از اقدام ناهنجار حیوان‌آزاری لذت نخواهد برد.در سطح شهر که راه می‌رویم حتماً با گربه‌های دم بریده شده و یا سگ‌های دست و پا شکسته مواجه شده‌ایم. حتی گاه گزارش‌هایی از صدمه و حتی کشتار پرندگان با سنگ و یا تیرکمان‌ها و... را داشته‌ایم، این در حالی است که حیوان‌آزاری نه در مقوله انسانیت می‌گنجد و نه عقل سلیم آن را تایید می‌کند. ضمن این که تمام ادیان از جمله اسلام، این مساله را نکوهش می‌کنند.در گیرودار این نامهربانی‌ها و دیدن وضع نامناسب حیوانات شهری که همه ما شاهد آن هستیم، به اقدام جالبی در سطح شهر برخورد کردم. کسانی که دغدغه حمایت از حیوانات را دارند با نصب بنرهایی در فضای پارک‌ها این دغدغه‌مندی را در ذهن دیگران نیز به وجود می‌آورند که امیدواریم این دغدغه‌ هر روز گسترده‌تر و گام‌هایی که در این رابطه برداشته می‌شود، نیز فراتر شود.

 

مهم‌ترین راه پیشگیری از حیوان‌آزاری، فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری است

 شباهنگ مداح، فعال حقوق حیوانات، در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان گفت: حیوان‌آزاری در بسیاری از کشورها جرم محسوب می‌شود، اما در کشور ما قانونی برای برخورد قاطع با این ناهنجاری اجتماعی وجود ندارد. شاید مهم‌ترین و کارآمدترین راه پیشگیری از حیوان‌آزاری، در مرحله اول فرهنگ‌سازی و سپس گذاشتن قانون مجازات است. مداح اظهار کرد: بررسی‌های روانشناسی به وضوح نشان می‌دهد که حیوان‌آزاری نمونه‌ای کاملاً آشکار از مشکلات روانی و شخصیتی است، به‌طوری که حتی بعضی از این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند تا حوادث و اتفاقات ناگوارتری را ایجاد نکنند.

 این فعال حقوق حیوانات افزود: هر چند بسیاری از مشکلاتی که انسان‌ها بر سر محیط زیست و ساکنان طبیعی آن می‌آورند، به دلیل عدم آگاهی‌ است و یا برای منافع شخصی اما متاسفانه افرادی هم هستند که کاملاً آگاهانه و تنها برای تفریح و سرگرمی دست به آزار حیوانات می‌زنند. وی افزود: رفتاری که متاسفانه بسیاری از ما طی زندگی خود حداقل چند باری شاهد بوده‌ایم یا کسانی را دیده‌ایم که با افتخار از آن صحبت کرده‌اند؛ گربه‌هایی که بینایی یک چشم خود را از دست داده‌اند و یا دمشان بریده شده است یا سگ‌هایی که فقط با پرتاپ سنگ از طرف انسان‌ها استقبال می‌شوند و پا و دستشان آسیب دیده است.

 مداح گفت: بروز چنین رفتارهایی در حیطه حیوانات باقی نخواهد ماند و بزرگ‌ترین نشانه برای انجام جرم و خشونت علیه انسان‌های دیگر است. به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته این رفتار جرم تلقی شده و برای آن مجازات در نظر گرفته می‌شود. وی ادامه داد: چرا که این اعمال می‌تواند نشانه‌های اولیه بیماری سادیسم باشد که در صورت عدم پیگیری و درمان نشدن، می‌تواند موجب فجایع انسانی و ناامنی در آینده شود اما متاسفانه در کشور ما قانون و یا پیگرد قانونی برای شخص حیوان‌آزار وجود ندارد؛ این در حالی است که انجام چنین رفتارهای جنون‌آمیزی در حق حیوانات از منظر دینی هم مذموم است.

 

مداح تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود مسئولان در برابر این ناهنجاری اجتماعی ساکت ننشینند و پیش از اینکه افراد حیوان‌آزار خشونت‌های خود را به دلیل همین بی‌توجهی و عدم وجود قانون مجازات وسیع‌تر کنند، چاره‌ای اندیشیده و حمایت از حیوانات‌ قانونی شود. این فعال حقوق حیوانات افزود: در همین راستا، برای آشنایی و دغدغه‌ همه مردم به مناسبت روز محیط‌بان تصمیم گرفتیم بنرهایی را در سطح شهر با مضمون مهربانی و حمایت از حیوانات نصب کنیم تا همه افراد جامعه به این مهم توجه داشته باشند و با انجام چنین اقدامات و البته گام‌های بلندتر و فرهنگ‌سازی مناسب و درخور بتوان دغدغه این مساله را برای تک تک افراد ایجاد کرد.

 

آگاهی‌بخشی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی است

 مسئول آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره محیط زیست شهرستان نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان عنوان کرد: در تمام ادیان مهربانی با حیوانات سفارش شده و ما حضرت امام رضا (ع) را به خاطر حیوان‌دوستی و اینکه ضامن آهو شدند اولین محیط‌بان می‌دانیم. ما باید به این مساله توجه داشته باشیم که در چرخه طبیعت همه جانداران برای مساله‌ای خلق شده‌اند و انقراض ‌یا از بین رفتن هر گونه‌ای برای طبیعت مضر است. فرهنگ‌سازی درخور به هر شکلی باید در جامعه انجام پذیرد.

 
هادی ناصری افزود: نصب بنرها و یا اقدامات مختلف در حمایت از حیوانات و محیط زیست، همچنین آگاهی‌بخشی به افراد باعث می‌شود زمینه برای اقدامات و اتفاقات بهتر فراهم گردد و در واقع این فرهنگ‌سازی باید از خود ما شروع شود. علی سبزعلی، مدیر هماهنگی و نظارت بر حوزه خدمات شهری شهرداری نیشابور نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما دوست داریم که در شهرداری از حامیان محیط زیست و حیوانات حمایت کنیم و خوشحالیم که برای نصب چنین بنرهایی در سطح شهر پیشنهاد داده شد. وی ادامه داد: چرا که این چنین اقدامات و فراتر از آن، می‌تواند زمینه‌ساز دوستی با حیوانات و محیط زیست شود، البته نقش رسانه و اطلاع‌رسانی را نیز در بحث فرهنگ‌سازی نمی‌توان نادیده گرفت.

مرجع : ایسنا