به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۸۹۲۳۳

جانشینان ترانزیتی ترکیه مشخص شدند

گروه اقتصادي: پس از چند سوء ‌قصد پی در پی به کامیون‌های ایرانی در خاک ترکیه و البته بی‌نتیجه بودن انتظارها برای دریافت توضیحی قطعی از سوی دولت این کشور به نظر می‌رسد ایران نخستین اقدام خود را برای پیدا کردن جانشینان مطمئن برای این کشور آغاز کرده است.
جانشینان ترانزیتی ترکیه مشخص شدند
براساس تصمیم جدیدی از سوی آخوندی و شورای مشاورانش گرفته شده سازمان راهداری کشور مسوول این موضوع خواهد بود که نسبت به پیگیری گزینه‌های موجود در کنار کشور ترکیه برای ایجاد یک راه ارتباطی مطمئن میان ایران و اروپا اقدام کند. هرچند نتیجه قطعی این موضوع پس از به پایان رسیدن بررسی‌های سازمان راهداری نهایی خواهد شد، اما از هم‌اکنون دو کشور آذربایجان و ارمنستان به عنوان جانشین‌های احتمالی کشور ترکیه مطرح شده‌اند.

این کشور‌ها با توجه به موقعیت خوبی که برای اتصال به اروپا دارند می‌توانند از طریق گرجستان و کشور‌های اروپای شرقی امکان ارتباط ایران با قلب اروپا را فراهم کنند. هرچند مسوولان ایرانی بارها اعلام کردند مسائل امنیتی اخیر پیش آمده به هیچ عنوان به معنی پایان رسیدن ارتباط ترانزیتی دو کشور نیست و همچنان حرکت کامیون‌ها در کشور ترکیه ادامه خواهد داشت، اما منطقی به نظر می‌رسد که در این شرایط امنیتی خاص جایگزین‌هایی برای ترکیه در نظر گرفته شود. البته سازمان راهداری باید در کنار تعیین مسیر‌های جایگزین موضوع صرفه اقتصادی برای کامیون‌های ایرانی که مجبوراند مسیری طولانی‌تر را در این حوزه طی کنند را نیز پیگیری کنند تا در صورت عملیاتی شدن این مسیر‌های جدید مشکلی از نظر اقبال کامیون‌دار‌ها به وجود نیاید.

باید دید آیا اقدام رسمی ایران برای در نظر گرفتن دو کشور به عنوان جانشین‌های ترکیه می‌تواند نسبت به اقدام جدید این کشور در راستای بالا‌بردن امنیت مسیر عبوری کارساز شود یا همچنان خاک ترکیه برای کامیون‌های ایرانی رهاوردی از آتش به همراه خواهد داشت.
مرجع : ايسنا