به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۸۹۴۳۷

آخرین وضعیت فیلم رستاخیز از زبان وزیر

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم رستاخیز به‌عنوان یکی از آثار فاخر سینمای ایران نام برد که بدون حمایت دولتی ساخته‌شده است.
علی جنتی که مهمان برنامه نگاه یک بود، گفت که اصلاحات زیادی در این فیلم صورت گرفته اما کماکان یک مساله باقی‌مانده که آن نمایش چهره‌‌ی حضرت ابوالفضل (ع) است.او افزود: بین مراجع اتفاق‌نظری در مورد نمایش چهره‌ی شخصیت‌های غیر معصوم وجود ندارد. برخی از مراجع معتقدند که نمایش چهره شخصیت‌هایی که معصوم نیستند، مشکلی ندارد و برخی هم بر این عقیده هستند که نمایش چهره‌ی این بزرگواران هم جایز نیست.

علی جنتی گفت: فیلم «رستاخیز» یکی فیلم ارزشی و دینی است، اما به دلیل نمایش دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) و مخالفت برخی از مراجع با آن فعلاً امکان نمایش ندارد و اگر چهره بازیگر این نقش با نور پوشانده شود، مشکلی ازلحاظ نمایش نخواهد داشت. او تأکید کرد که این دولت به نظر مراجع احترام می‌گذارد و به همین خاطر فیلم «رستاخیز» را اکران نکرده. به گفته جنتی وزارت ارشاد و دولت اصلاً به دنبال این نیستند که بگویند هر مرجعی مقلدان خودش را دارد و به خاطر حفظ حرمت مراجع این تصمیم را گرفته‌اند.

مجری برنامه از وزیر ارشاد پرسید که در زمان صدور مجوز چرا به این مسائل توجه نمی‌شود تا این مشکلات در زمان اکران به وجود نیاید؟ وزیر ارشاد هم پاسخ داد: زمان ساخت این فیلم در دوره‌ی ما نبوده و از سال‌ها قبل این ساخت این فیلم شروع‌ شده است. ضمن این‌که کارگردان و عوامل ساخت فیلم با توجه به این‌که بین مراجع اتفاق نظری در این زمینه وجود ندارد چنین تصمیمی را گرفته‌اند.

او با اشاره به ساخت سریال «مختارنامه» در تلویزیون ایران و مسائلی که برای نمایش چهره‌ی حضرت ابوالفضل (ع) در این سریال پیش آمد گفت: فیلم آقای درویش بدون کوچک‌ترین حمایت دولتی و با هزینه‌ی افراد علاقه‌مند به این حوزه ساخته‌شده، اما سریال «مختار» با سرمایه‌ی صداوسیما ساخته شد و روز تمام مراحل ساخت آن‌هم نظارت وجود داشت، حالا سؤال من این است که صداوسیما چرا در زمان ساخت سریال «مختارنامه» به این مساله توجه نداشت؟

جنتی گفت: فیلمنامه‌ای این فیلم را شخصیت‌های دینی و کارشناسان برجسته‌ای خوانده‌اند و متن آن را تأیید کرده‌اند و این فیلم یکی از آثار فاخر سینمای ایران است که در حوزه دین و ارزش‌ها ساخته‌شده است.