به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۸۹۶۱۳

ادعای پاکستان درباره نابودی شبکه حقانی

گروه بین الملل: دولت پاکستان اعلام کرد که با عملیات نظامی در مناطق قبیله‌ای شمال غرب، شبکه حقانی که به انجام حملات وحشیانه در سراسر مرز با افغانستان و علیه نیروهای خارجی معروف بود، تقریبا نابود شده است.
به نوشته روزنامه نیشن، سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در یک نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در اسلام‌آباد گفت: عملیات ارتش در مناطق قبیله‌ای پاکستان علیه تروریست‌ها بدون خلل در حال انجام است و شبه‌نظامیان مختلف چون شبکه حقانی نیز منهدم شده‌اند. زیرساخت شبکه حقانی در وزیرستان شمالی شامل محل‌های تولید بمب‌های کنار جاده‌ای و کنترل از راه دور و تعدادی مسیرهای ارتباطی در این عملیات از بین رفته‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر خود به پاکستان به رهبران نظامی و غیرنظامی پاکستانی گفت که حملات شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان به افغانستان کاملا غیرقابل قبول است. ایالات متحده کمک نظامی 300 میلیون دلاری به پاکستان برای انجام عملیات مقابله با تروریسم را منوط به انجام اقدامات موثر اسلام‌آباد در قبال شبکه حقانی دانسته است. سرتاج عزیز ارزیابی دولت آمریکا درباره انجام حملات این شبکه تروریستی علیه افغانستان از داخل پاکستان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: ارزیابی ما این است که 80 تا 90 درصد عملیات این گروه از داخل افغانستان برنامه‌ریزی می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با پذیرش ارزیابی‌های دولت اسلام‌آباد گفت: نیروهای امنیتی پاکستان در مقابله با تروریسم قربانیان زیادی داده‌اند. شبکه حقانی در دهه 70 میلادی و به عنوان یک نیروی اسلامی و با تلاش مشترک آمریکا، پاکستان و عربستان و سایر متحدان برای مخالفت با رژیم مارکسیست در کابل و حامیان شوروی شکل گرفت. وزیر امور خارجه آلمان نیز از مقامات پاکستان خواست اجرای مجازات اعدام در این کشور را متوقف کنند. وی همچنین خواستار نزدیکی پاکستان به هند و افغانستان شده است.

وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه "دی نیشن"مجازت اعدام را "مجازاتی غیرانسانی" خواند وگفت: این مجازات در ایجاد ترس در میان افراد جامعه نیز کارآمدی ندارد. پاکستان به مدت شش سال احکام مجازات اعدام در این کشور را اجرایی نکرد. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، اما پس از حمله تروریستی طالبان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) در این کشور که بر اثر آن بیش از ۱۴۰ نفر کشته شدند، اجرای مجازات اعدام را از سر گرفت. اشتاین‌مایر همچنین از مقامات پاکستان خواسته است با هند و افغانستان آشتی کنند. او از همه کشورهای منطقه دعوت کرد به خاطر منافع منطقه از کدورت‌های خود با همسایگان چشم‌پوشی کنند.

اشتاین‌مایر پس از دیدار و گفت‌وگو با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت که، امکان پیشرفت در مبارزه موفقیت‌آمیز با تروریسم در منطقه افزایش یافته است. او گفت: «باید در اینجا هم شرایطی بوجود آید که مواضع مختلف به هم نزدیک شوند، حتی اگر بعضی مشکلات هنوز برطرف نشده باشند.» وی همچنین در جریان دیدار از افغانستان و گفت‌وگو با مقامات این کشور نیز از آنها خواسته بود روابط خود با پاکستان را بهبود بخشند. افغانستان پاکستان را متهم می‌کند که از اسلام‌گرایان افراطی طالبان حمایت می‌کند.کوشش فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، برای نزدیک کردن مواضع پاکستان به هند و افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سیاست آمریکا در قبال پاکستان شدت یافته است. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، انتقادهای مشخصی به دولت پاکستان کرده و خواست‌های مشخصی از دولت این کشور دارد.
مرجع : ایسنا