به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۸۹۷۱۷
تير كوچك‌زاده بازهم به سنگ خورد

امضاهای یادگاری سند جدید دلواپسان!

گروه سياسي: وزیر امور خارجه کشورمان در پایان مذاکرات هـسته‌ای وین و هنگام امضای یادگاری روی متن سند برجام، از دو تن از معاونان خود تشکر ویژه کرده است.
سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات هسته‌ای با انتشار تصویری از متن برجام در پایان مذاکرات وین در صفحه اجتماعی خود در شبکه اینستاگرام نوشت: «امضاهای یادگاری پس از نهایی شدن برجام، و ابراز محبت دکتر ظریف. بیست و سوم تیر ١٣٩٤». البته یک روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین، وزارت خارجه آلمان تصویری از صفحه اول متن برجام که به امضای طرف‌های مذاکرات رسیده بود را در صفحه اطلاع‌رسانی خود در شبکه توئیتر منتشر کرده بود. این دو تصویر البته با هم تفاوت‌هایی دارند.

اما این امضاهای یادگاری پرحاشيه‌ترين قسمت جلسه كميسيون برجام با عباس عراقچي را رقم زد. زمانی كه مهدي كوچك‌زاده تريبون را در اختيار گرفت. او با استناد به این عكسها كه پيش‌تر هم در صفحه شخصي خود در اينستاگرام منتشر كرده بود، مدعي شد برخلاف گفته رييس‌جمهوري مبني بر اينكه تاكنون ايران چيزي تحت عنوان برجام را امضا نكرده، در وين توافقي بين هفت وزير امور خارجه امضا شده است. استناد او عكسي شامل مجموعه امضاهاي وزراي امور خارجه حاضر در مذاكرات بر يك برگه واحد بود؛ چيزي كه نهايتا عباس عراقچي آن را «بچه بازي» خواند. او مي‌گفت اين امضاها براي «يادگاري» بوده‌اند نه تاييد چيزي در توافق.


اما معاون وزير خارجه ساعاتي بعد از پخش تلويزيوني اين جلسه در صفحه اينستاگرام خود عكسي منتشر كرد از امضاهاي «يادگاري» كه در اختيار تيم ايراني بود. جايي كه ظريف با اين عنوان از معاونان خود ياد كرده بود؛ «مخلص عباس آقا و مجيد آقا». عباس عراقچي درباره اين عكس نوشت: « امضاهاي يادگاري پس از نهايي شدن برجام، و ابراز محبت دكتر ظريف. بيست و سوم تير ١٣٩٤». نكته مهم اين عكس اما چيزي ديگر بود؛ كوچك‌زاده در جلسه كميسيون ويژه امضايي را در همان عكسي كه منتشر كرده بود، نشان عراقچي داد و گفت كه اين امضاي ظريف است. عراقچي ابتدا در پاسخ به كوچك‌زاده گفت كه «امضايي كه نشان مي‌دهيد متعلق به آقاي ظريف نيست» كه كوچك‌زاده در پاسخ گفت: «من امضاي آقاي ظريف را قبلا ديده‌ام و در امضا، Zarif مي‌نويسد و اين همان امضاي ظريف است».

در همين لحظه عراقچي كه اصرار اين نماينده را ديد گاف اين نماينده منتقد مذاكرات هسته‌اي را متذكر شد و خطاب به او گفت: «اين امضاي فابيوس وزير خارجه فرانسه است.» نهايتا در مقايسه بين تصاوير متفاوتي كه كوچك‌زاده و عراقچي منتشر كردند مشخص مي‌شود كه امضاي محمدجواد ظريف در عكس مورد ادعاي كوچك‌زاده وجود ندارد و وزير خارجه كشورمان اساسا صفحه مورد ادعاي اين نماينده را امضا نكرده بوده است. به گفته عراقچي گرفتن اين امضاها پيشنهاد فرانسوي‌ها و براي يادگاري بود و هيچ ارزش حقوقي نداشت و ظريف هم تنها برگه‌اي را كه در اختيار ايران بوده امضا كرده است؛ امضاهاي يادگاري كه البته طيف منتقد دولت چند هفته‌اي از آن به عنوان مدرك خود براي «پنهان‌كاري» دولت سود بردند.

مرجع : روزنامه اعتماد