به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۸۹۷۴۴
نماینده روسیه در سازمان ملل:

روسیه به ائتلاف ضدداعش نمی‌پیوندد

گروه بین الملل: روسیه با بیان اینکه مسکو هرگز به ائتلاف ضد داعش به رهبری واشنگتن نخواهد پیوست، اعلام کرد که همچنان جزئیات طرح سازمان ملل در خصوص آغاز تحقیقات در زمینه حملات شیمیایی در سوریه را بررسی می‌کند.
روسیه به ائتلاف ضدداعش نمی‌پیوندد
به گزارش ایسنا به نقل شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل عنوان داشت: ما به تلاش‌های خود در این خصوص ادامه می‌دهیم چرا که مساله تکنولوژی در اینجا مطرح می‌شود و می‌خواهیم کاملا مطمئن شویم. وی تاکید کرد که مسکو همچنان جزئیات طرح سازمان ملل در خصوص آغاز تحقیقات در زمینه حملات شیمیایی در سوریه را بررسی می‌کند. این مساله باعث شده تا دیپلمات‌ها در شورای امنیت روسیه را به تاخیر در آغاز این تحقیقات توسط کارشناسان مستقل متهم کنند.

شورای امنیت در 7 اوت ایجاد یک سازوکار تحقیقاتی مشترک بین سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد. هفته گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد تا اقدامات ملموسی در این خصوص با استفاده از سه کارشناس مستقل اتخاذ شود و این مساله به موافقت شورای امنیت نیاز دارد. ضرب الاجل مذکور برای بررسی این مساله روز سه شنبه به پایان رسید و روسیه که ریاست شورای امنیت را برعهده داشت جوابی در این خصوص ارائه نکرده است. نماینده روسیه اظهار داشت که ائتلاف ضد داعش خاک سوریه را بدون موافقت شورای امنیت بمباران کرد و مسکو هرگز به این ائتلاف نمی‌پیوندد.

چورکین در کنفرانس خبری خود عنوان داشت: مسکو هرگز به ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا نمی‌پیوندد چرا که این ائتلاف خاک سوریه را بدون موافقت شورای امنیت بمباران می‌کند. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد نیروهای ائتلاف موافقت دولت عراق را در خصوص مبارزه با داعش جلب کردند اما موافقت دولت سوریه را در این خصوص به دست نیاورده‌اند.کشورهای عضو این ائتلاف نمی‌دانند که به دنبال چه اهدافی هستند آیا می‌خواهند با داعش مبارزه کنند و یا اینکه نظام بشار اسد را سرنگون سازند.

چورکین تاکید کرد: مسکو معتقد است مبارزه با داعش یک اولویت کاملا شفاف در شرایط کنونی به شمار می‌آید.کسی که در حال حاضر با همکاری با دولت سوریه برای مبارزه با داعش مخالف است همان کسی است که با دمشق برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی‌اش همکاری می‌کرد. پس چرا الان برای مبارزه با داعش همکاری نمی‌کند.مبارزه با داعش در سایه تلاش‌های مشترک باعث می‌شود تا طرف‌های درگیر در سوریه بتوانند به راهکاری برای حل اختلافاتشان دست پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در عراق توسط داعش باید بگویم که مسکو نمی‌خواهد پیش نویس قطعنامه‌ای را در خصوص اجرای تحقیقات در این زمینه در شورای امنیت قبل از اجرای مذاکره با دولت عراق ارائه دهد. چورکین عنوان داشت: مسکو نسبت به انتشار گزارش‌هایی در خصوص استفاده ازمواد سمی در عراق توسط داعش نگران است. اما قبل از آنکه هر قطعنامه‌ای در این خصوص صادر شود باید مساله با دولت عراق بررسی شود. نماینده روسیه تاکید کرد که شورای امنیت باید تحلیل فراگیری در خصوص اوضاع جاری در منطقه ارائه دهد چرا که اعضای این شورا عادت کردند تحولات سوریه، لبنان، فلسطین و اسرائیل را به صورت جداگانه بررسی کنند.