به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۳ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۸۹۷۸۶
لیلاز:

حقوق کارگران و کارمندان باید افزایش یابد

گروه اقتصادی: افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار می‌شود. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است.
سعید لیلاز افزایش تولید و عدم تناسب آن با تقاضا را عامل رکود فعلی بازار خودرو دانست. وی گفت: در دوسال گذشته رشد تولید خودرو بسیار بالا بود اما به دلیل نصف شدن قدرت خرید کارمندان و کارگران در سال‌های گذشته، تقاضا برای خودرو کمتر از میزان تولید است.

این اقتصاددان گفت: دولت باید رشد اقتصادی را افزایش دهد و همچنین با اژبالا بردن حداقل دستمزد، قدرت خرید مردم را افزایش دهد. رکود حاکم بر صنعت ناشی از فروپاشی قدرت خرید مردم در سال‌های قبل است. من دو سال پیش نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، در مورد کاهش مصرف لبنیات نیز هشدار داده بودم. کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه کاهش تقاضای کل، علت رکود حاکم بر بازارها است. کمپینی مانند "نخریدن خودروی تولید داخل" در واقع مخلوق کاهش قدرت خرید مردم استة نه خالق آن.

لیلاز افزود: برای تحریک و افزایش تقاضا در کشور، لازم است دستمزدها افزایش پیدا کند. افزایش دستمزدها به تورم منجر نمی‌شود زیرا سهم دستمزد در قیمت فروش کالاها زیر 10 درصد است که با افزایش بهر‌ه وری می‌توان جلوی افزایش قیمت را گرفت. افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار می‌شود. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است. من 2 سال پیش کاهش تقاضا در خرید خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید را پیش‌بینی کرده بودم.

لیلاز اظهار داشت: من معتقد بودم برای سال 94 حقوق کارگران و کارمندان باید 30 درصد اضافه می‌شد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد می‌کنم تا قدرت خرید مردم احیا شود. در ضمن این الزام وجود ندارد که دستمزدها فقط یکبار در سال اضافه شود. دولت همین الان هم می تواند نسبت به افزیش حقوق‌ کارمندان و کارگران اقدام کند.
مرجع : ایلنا