به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۸۹۷۹۳
1400میلیون دلار از پول‌های ایران در هند بازگردانده می‌شود

آخرین اخبار از سرمایه‌گذاری‌های هند در ایران

گروه اقتصادی: معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیا وزارت خارجه از تمایل موسسات و شرکت معتبر هندی برای ورود و سرمایه‌گذاری در کشورمان و برگزاری 18 کمیسیون مشترک دو کشور در دهلی خبر داد و گفت: با سفر وزیر خارجه کشورمان به دهلی روند سرمایه‌گذاری و افزایش تعامل دو کشور تسهیل شده و این امر در راستای سیاست دیپلماسی فعال کشورمان صورت گرفته است.
آخرین اخبار از سرمایه‌گذاری‌های هند در ایران
سید احمد مهدوی با اشاره به ظرفیت‌های تجاری بین تهران و دهلی، بازارهای دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و افزود: بازارهای ایران و هند می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. هند به عنوان ششمین مصرف کننده بزرگ انرژی و چهارمین مصرف کننده نفت خام جهان، بیش از 3.7 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد می‌کند و این در حال است که ایران یکی از تامین‌کننده‌های عمده نفت‌خام این کشور محسوب می‌شود. او ادامه داد: طبیعتا تحریم‌ها تا حدی بر این روند تاثیر گذاشته است چرا که در گذشته ایران با تامین حدود 450 هزار بشکه نفت خام؛ دومین تامین کننده انرژی هند محسوب می‌شد. ماه‌های فروردین و اردیبهشت 94 (در دو ماهه اول سال مالی هند) سهم ما از این بازار، در حدود 360 هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با سال قبل که صادرات روزانه نفت ما حدود 220 تا 230 هزار بشکه به هند بوده، رشد قابل توجهی داشته است و امروز هم شاهد تلاش آن‌ها برای نشان دادن تمایل‌شان به افزایش همکاری‌ها هستیم.

مهدوی با بیان این که ایران دارای منابع غنی انرژی است، گفت: در دوران تحریم، بسیاری از کالاهای اساسی ایران مثل برنج از هند وارد می‌شد و از آن جا که این کشور در برخی حوزه‌ها مانند راه‌آهن، فن‌آاوری اطلاعات، صنایع فولادی و صنایع سنگین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، سعی می‌شود در این حوزه‌ها همکاری‌های مشترکی عمدتا به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، داشته باشیم. وی ادامه داد: علاوه براین هندی‌ها هم به محصولات متنوع پتروشیمی ما نیاز دارند و به جز این که تلاش می‌کنند خریدهای خود از ایران را افزایش بدهند، خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی نیز هستند.

مذاکرات گسترده برای سرمایه‌گذاری هند در ایران
معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیای وزارت خارجه ایران، هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هند برای ساخت حداقل دو واحد اوره در جنوب ایران از جمله در چابهار و عسلویه گفت: مذاکرات مفصلی در این زمینه صورت گرفته است که به‌زودی نتایج خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: هندی‌ها هم‌چنین علاقه بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران، به‌ویژه معادن سنگ آهن دارند و مذاکرات بسیار خوبی هم در این زمینه با ما داشته‌اند. در همین راستا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های معتبر خصوصی هندی در حوزه فولاد در منطقه ویژه اقتصادی معادن خلیج فارس نزدیک بندرعباس حتی اقدام به خرید زمین هم کرده‌اند و برای ساخت واحدهای بزرگ از نیم میلیون تنی تا سه میلیون تنی فرآورده‌های فولادی، در حال نهایی کردن مذاکرات هستند. هم‌چنین لازم است تا به تکاپوی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری وسیع یک شرکت دولتی آلومینیوم هند برای ساخت یک واحد بزرگ آلومینیوم در جنوب ایران هم اشاره کنم که رقمی حدود دو و نیم میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مهدوی تاکید کرد: ما هم بازار بسیار خوبی در هند داریم و برخی از کالاهای ایرانی شامل انواع مواد پتروشیمی، خشکبار، قیر و ... می‌تواند در بازار 1.2 میلیارد نفری این کشور فروش وسیع‌تری داشته باشد. البته همین شرایط هم برای طرف مقابل در کشور ما وجود دارد. معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیای وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، هندی‌ها با رفع تحریم‌ها، همکاری‌های خود با تهران را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند و این موضوع در راستای منافع تهران - دهلی است. در تایید این نظر می‌توان به تبادل ماهانه حداقل دو هیات تجاری بین دو کشور در دو سال اخیر اشاره کرد. علاوه براین یادآور می‌شوم که در دوران تحریم هم هندی‌ها کمک‌های خوبی به ما کردند هرچند این کمک‌ها در حد انتظارات ما نبود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سطح روابط تجاری دو کشور، افزود: میزان تجارت دو کشور در حدود 14 میلیارد دلار است که در حدود 4.3 میلیارد دلار آن صادرات هند به ایران و مابقی آن، صادرات ما به این کشور است که حدود 7.5 میلیارد از این میزان هم مربوط به فروش نفت‌خام می‌شود و بقیه آن هم کالاهای غیرنفتی کشورمان است.

1400 میلیون دلار از پول‌های ایران در هند بازگردانده می‌شود

مهدوی در خصوص مبالغی از سرمایه ایران که فعلا در هند است و طریقه انتقال آن به کشورمان نیز این طور توضیح داد که فعلا به دو بخش از پول‌های ایران در هند اجازه بازگردان داده شده است. که شامل دو محموله 700 میلیون دلاری است که به صورت نقدی انجام خواهد گرفت ولی مکانیزم چگونگی برگرداندن آن در دست بررسی است. او تاکید کرد: باید اضافه کنم که دولت هند همکاری بسیار خوبی با ما در زمینه مدیریت وجوه نفتی کشورمان در هند داشت. بدیهی است که مدیریت چگونگی بازپس گیری این وجه به عهده خود بانک مرکزی است و وزارت خارجه تنها تسهیل کننده مراودات بانک‌ها و نهادهای مالی ایران با هند است.

سفر ظریف به دهلی در راستای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران
معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیا تاکید کرد: سفر اخیر آقای ظریف و هیات همراه به پاکستان و پس از آن به هند، در راستای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 در وین است. وی ادامه داد: در سفر به هند، وزیر خارجه کشورمان با مقام‌های عالی‌رتبه این کشور از جمله شخص نخست‌وزیر، معاون رییس‌جمهور، وزیر خارجه، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی و مشاور امنیت ملی دیدار و گفت‌وگوهای جامعی داشت.

مهدوی با بیان این که هندی‌ها تفاهم‌های صورت گرفته در سفر آقای ظریف به دهلی را گام بسیار مهمی در تقویت صلح و ثبات منطقه‌یی دانسته‌اند، گفت: آن‌ها همواره بر استفاده از گفت‌وگو به عنوان راه‌حل موضوع هسته‌ای کشورمان و حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای تاکید داشته‌اند و این دیدگاه آن‌ها، در اظهارات رسمی و در بیانیه‌هایی که این کشور به عنوان عضو جنبش غیرمتعهدها منتشر کرده، می‌توان رویت کرد.

هند بر این باور است که توافق هسته‌ای وین نقش مثبتی در تامین امنیت در منطقه دارد

معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیای وزارت خارجه ایران مذاکرات هسته‌ای را حاصل دیپلماسی فعال و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: این امر برای مقام‌های هندی نیز تشریح شده و آن‌ها هم براین باورند که توافق وین نقش مثبتی در تامین امنیت منطقه خواهد داشت. علاوه بر این گفت‌وگوهایی که دکتر ظریف با مقام‌های مختلف هند داشتند مثبت بود و راه‌های همکاری دو طرف در این سفر بررسی شد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین دست‌آوردهای این سفر را می‌توان همکاری‌های مالی بین دو کشور و ترتیب‌های مالی مربوطه دانست که به کمک معاون ارزی بانک مرکزی که همراه وزیر خارجه بودند، صورت گرفت و به غیر از آن می‌توان به بحث برگزاری کمیسیون مشترک و تسهیل صدور روادید برای دو کشور اشاره کرد که در سفر اخیر وزیرخارجه کشورمان به هند بررسی شد و این موضوع با توجه به این که قرار است هجدهمین اجلاس این کمیسیون آذرماه در دهلی برگزار شود، از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

ادامه سفرهای مسوولان ایران و هند به دوکشور

معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیا از ادامه سفرهای مسوولان ایران و هند به کشورهای دوطرف خبر داد و افزود: هم‌چنان رایزنی‌ها بین تهران و دهلی ادامه دارد و قرار است سفرهای مهمی توسط مقام‌های دو کشور صورت بگیرد که از آن جمله می‌توان به سفر وزیر راه برای پیگیری چگونگی مشارکت هند در طرح توسعه چابهار و ترانزیت و همکاری‌های ریلی و سفر وزیر اقتصاد به دهلی‌نو به منظور حضور در کمیسیون مشترک بین ایران و هند اشاره کرد. اخیرا وظیفه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی به عهده وزارت اقتصاد کشورمان محول شده است و در طرف هندی هم بر عهده وزارت خارجه این کشور است. به طور کلی در جلسات کمیسیون مشترک موضوعات و چالش‌های اصلی در روابط مطرح و تلاش می‌شود تا برای رفع آن‌ها راه‌حل‌های مناسبی در نظر گرفته شود.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که پس از انقلاب اسلامی، تاکنون 17 جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و هند برگزار شده که آخرین‌بار آن در اردیبهشت 92 در تهران برگزار شد. مهدوی گفت: در سفر آقای ظریف به دهلی طرف هندی پیشنهادهایی را ارائه کرد تا در ساختار کمیسیون مشترک اقتصادی اصلاحاتی صورت بگیرد. در گذشته، هفت یا هشت کارگروه مختلف داشتیم و در نظر است آن‌ها را تخصصی‌تر کرده و کار گروه تجارت، کارگروه زیرساخت‌ها (شامل توسعه راه‌آهن، توسعه بنادر و ترانزیت) و کار گروه انرژی و مالی تشکیل شود.

معاون اقتصادی اداره اول غرب آسیای وزارت خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: مدیریت دریافت درآمدهای حاصل از فروش نفتی ایران در هند؛ در چارچوب توافق‌نامه‌ای است که بین بانک‌های مرکزی دو کشور و وزارت دارایی هند در سال 2013 به امضای دو طرف رسیده است. اخیرا هم قائم مقام وزیر دارایی هند که معاون مالی و بانکی وزارت دارایی هند هم است، مذاکرات مفصلی با مسوولان بانک مرکزی ما در تهران داشته‌اند و در همین راستا هم آقای کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی، آقای ظریف را در سفر مذکور همراهی کردند.
مرجع : ایسنا