به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۸۹۸۷۰
رهبر انقلاب به اختلافات پایان دادند

قنبری: کلیت مجلس موافق برجام است

گروه سیاسی: درحالی‌که تعداد امضای سناتورهای موافق توافق در آمریکا بیشتر می‌شود، مجلس ایران نیز در انتظار ارائه برجام است.
قنبری: کلیت مجلس موافق برجام است
بعد از سال‌ها مذاکره باروی کار آمدن دولت یازدهم دیپلمات‌های ایرانی توانستند با پنج قدرت جهانی به توافق برسند؛ اما این پایان خوش ماجرا نیست و دولت روحانی چندهفته‌ای است که درگیر اختلاف‌نظرهای داخلی در رابطه با ارائه برجام به‌صورت لایحه به مجلس شده بود. از یک سو مخالفان توافق اصرار داشتند که دولت باید حتماً توافق مذکور را در قالب به لایحه ارائه کرده و منتظر تائید مجلس بماند و از سویی دولتی‌ها تمایلی به این کار نداشتند. آنها معتقد بودند که برجام یک توافق است و الزامی که قانون اساسی برای تصویب تعهدات بین‌المللی گذاشته است، شامل آن نمی‌شود. به گفته آنها تصویب برجام در مجلس یک‌بار حقوقی برای این توافق ایجاد می‌کند که نیاز به آن نیست.

به‌هرحال با سخنان اخیر مقام معظم رهبری این اختلاف‌نظرها پایان یافت. ایشان در دیدار با رییس و نمایندگان مجلس خبرگان به این اختلاف‌نظرها اشاره‌کرده و گفتند «در خصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحب‌نظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجم کنار گذاشته شود.» مقام معظم رهبری همچنین با تأکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، درعین‌حال خاطرنشان کردند «من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.»

به‌این‌ترتیب برجام در مجلس بررسی می شود و حالا باید دید که مجلسی‌ها در خصوص آنچه تصمیمی می‌گیرند. سؤال اینجا است که آیا طیف تندرویی که طی دو سال گذشته بارها سخنان رهبری به نفع خود تفسیر کرده است و کار را به آنجا کشانده اند که دفتر ایشان اطلاعیه ای در این باره صادر کرد، در برخورد با برجام در مجلس چگونه عمل خواهد کرد؟ امروز علی لاریجانی رییس مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بررسی برجام در مجلس گفت: «از مدت‌ها پیش بر اساس نظرات مقام معظم رهبری بحث کمیسیون ویژه‌ای که برای بررسی برجام در مجلس به تصویب رسیده بود با هدف پیگیری همین دیدگاه بوده است. داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس درباره موضع احتمالی مجلس در قبال برجام گفت: به نظر من جای نگرانی نیست زیرا کلیت مجلس بیش از هر چیز به منافع ملی توجه دارند.

وی به بگومگوهایی که در خصوص رفتن یا نرفتن برجام به مجلس مطرح بود، اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که پیش‌ از این میان مجلس و دولت در این خصوص اختلاف‌نظرهایی بود. برخی با استناد به قانون اساسی می‌گفتند که همه معاهدات و تعهدات بین‌المللی باید در مجلس تصویب شود و برخی استدلال می‌کردند که برجام یک معاهده نیست و نیازی به تصویب مجلس ندارد. این عده معتقد بودند که چون درگذشته موضوعاتی مانند قطعنامه 598 را داشته‌ایم که به مجلس نرفته است در رابطه با برجام نیز می‌توان چنین کرد. به‌هرحال اکنون با صحبت‌های اخیر رهبری تکلیف این مسئله روشن‌شده است.

قنبری در پاسخ به این‌که آیا تندروهایی که تاکنون خواستار ارائه برجام به مجلس بودند اکنون با به مقصود رسیدن درروند بررسی برجم اثرگذاری بیشتری خواهند داشت؟ گفت: توجه داشته باشید که مجلس صرفاً از برخی چهره‌های تندرو تشکیل نشده است و ذائقه کلی نمایندگان تاکنون حمایت از تیم مذاکره‌کننده و توجه به منافع ملی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: بارها دیده‌ایم که وقتی جریان تندرو در مجلس سؤال از ظریف را در دستور کار قرار می‌داد نمی‌توانست بیشتر از 60 یا 70 رأی کسب کند. مخالفان برجام نیز نمی‌توانند بیشتر از این تعداد باشند لذا جای نگرانی نیست.

به گفته وی به نظر نمی‌رسد که مجلس سمت‌وسوی جهت‌گیری منفی و علیه برجام را داشته باشند لذا تصویب این توافقنامه در مجلس به اعتبار آن خواهد افزود. نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: توافق به‌دست‌آمده حاصل تلاش تیم مذاکره‌کننده طی یک سال و نیم یا دو سال گذشته است و نمایندگان با توجه به منافع ملی و ضرورت دفاع از آن برجم را موردبررسی قرار می‌دهند. به هر ترتیب در شرایطی که بر تعداد امضای سناتورهای موافق توافق در آمریکا اضافه می‌شود باید منتظر مانده و ببینیم که وکلای مجلس در ایران چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند.
مرجع : فرارو