به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۴۶
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۵ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۸۹۹۱۱
دهها هزار پناهجوي عمدتا سوري در حال ورود به اروپا

اتریش و آلمان مرزهای خود را به روی پناهجويان باز کردند

گروه بين‌الملل: اتریش و آلمان مرزهای خود را به روی هزاران پناهجو باز کردند و دهها هزار پناهجوي عمدتا سوري وارد این کشورها شده‌اند.
اتریش و آلمان مرزهای خود را به روی پناهجويان باز کردند
به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس آلمان می‌گوید، انتظار می‌رود بین یک تا ۱۰ هزار پناهجو روز شنبه به وسیله قطارهای ویژه به مونیخ منتقل شوند. پلیس آلمان اضافه کرده است که نیروهای امدادگر همراه با مترجمان زبان عربی به پناهجویان برای ثبت نام و انجام مراحل اداری کمک خواهند کرد. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که صد‌ها پناهجو در مجارستان به وسیله اتوبوس به مرز اتریش منتقل شده‌اند.

به گزارش رویترز، پناهجویان طی روزهای اخیر به دلیل اقدامات دولت راستگرای مجارستان دراین کشور با مشکلاتی مواجه شدند. پیش‌تر بیش از یک هزار پناهجوی گرفتار در مجارستان که بیشتر آن‌ها سوری هستند، به دنبال ممانعت پلیس از سوار شدن به قطار، با پای پیاده در بزرگراه منتهی به مرز اتریش به راه افتادند. پناهجویان سعی داشتند این ۱۷۱ کیلومتری را پیاده طی کنند اما در ‌‌نهایت دولت مجارستان پس از چند روز مجبور شد تا ۱۰۰ اتوبوس را برای انتقال هزاران پناهجو به مرز اتریش اختصاص داد.

به گزارش رویترز، دولت اتریش اعلام کرده که دولت آلمان پذیرفته است تا با نادیده گرفتن قوانین موجود درخصوص پناهندگی، اجازه دهد که پناهجویان در اولین کشوری که وارد می شوند اقدام به ثبت نام کنند.  این پناهجویان بخشی از دو هزار پناهجو هستند که در ایستگاه مرکزی بوداپست، پایتخت مجارستان، گرفتار آمده بودند. مقام‌های مجاری مانع از سوار شدن این افراد به قطار های مسیر اتریش و آلمان شده بودند چون ویزای شنگن نداشتند.

مجارستان طی ماه‌های اخیر همراه با ایتالیا و یونان به کشورهای در «صف مقدم» بحران مهاجران تبدیل شده است و این کشور فقط در ماه اوت پذیرای ۵۰ هزار پناهجو شده است که از بالکان وارد خاک آن شده‌اند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سه هزار و ۳۳۰ مهاجر روز پنجشنبه وارد مجارستان شدند.

بي بي سي هم نوشت: قطارهای حامل هزاران نفر از پناهجویان خاور میانه‌ای وارد وین و مونیخ شد. همزمان مجارستان که پس از چند روز سخت‌گیری اجازه عبور پناهجویان را سهل‌تر کرده گفته در صدد تشدید تدابیر خود برای مواجهه با سیل پناهندگان است. در همین حال، آلمان و مجارستان اعلام کرده‌اند که بازگشایی مرزهایشان بروی پناهنگان یک "اقدام موقتی و استثنایی" است که بنا بر دلایل "انسان‌دوستانه" صورت می‌گیرد و این دو کشور همچنان به اجرای قانون اتحادیه اروپا که پناهجویان را موظف به اعطای درخواست پناهندگی در نقطه ورود به محدوده یورو می‌کند، پایبندند.

اتریش و آلمان پس از افزایش بحران پناهجویان در روزهای اخیر و گزارش‌های متعدد از وقوع وقایع دلخراشی چون غرق شدن آلان، کودک سوری و خفه شدن دهها پناهجوی دیگر در اتاقک آهنی حمل بار تریلرها، از امروز (شنبه پنجم سپتامبر) مرزهای خود را به طور تقریبا بی قید و شرط بروی پناهجویان باز کرده‌اند. پناهجویانی که بخش مهمی از آنها از مناطق جنگ زده‌ای چون سوریه گریخته‌اند. در حال حاضر شمار زیادی از این پناهجویان از مجارستان وارد اتریش شده‌اند و بعضی از آنها مستقیما به شهر مونیخ در آلمان رفته‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که کشورش بدون افزایش مالیات ها و یا تغییر در بودجه می تواند به پناهجویانی که وارد این کشور می شوند کمک کند. مجارستان گفته است که هر چند موقتا محدودیت انتقال پناهجویان از این کشور را کاهش داده، اما طرح هایی برای تشدید کنترل در مناطق مرزی کشور دارد. اما اتریش گفته است محدودیتی برای شمار پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند، در نظر نخواهد گرفت.

مقامات اتریش گفته‌اند که انتظار می‌رود حدود ده هزار پناهجو ظرف امروز (شنبه ۵ سپتامبر) از مجارستان وارد خاک اتریش شوند. یکی از سخنگویان وزرات کشور اتریش گفته است که این کشور درخواست همه پناهجویان واجد شرایطی را که از این کشور درخواست پناهندگی کنند، می پذیرد. گزارش ها حاکی است که برای دومین روز متوالی صدها پناهجوی دیگر پیاده به سوی مرز اتریش حرکت کرده اند. مقامات آلمان می گویند که انتظار می رود بسیاری از این پناهجویان به شهرهای مختلف این کشور سفر کنند.

هزاران پناهجو پس از آن که مجارستان موافقت کرد که اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد، از این کشور وارد خاک اتریش شده‌اند. مجارستان گفته است که به دلیل نگرانی از امنیت پناهجویانی که از روز گذشته پیاده عازم مرز اتریش شده بودند، حاضر شده که اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد. طی چند روز گذشته مجارستان با شدت دادن به تدابیر امنیتی مانع شده بود که پناهجویان با قطار به کشورهای غرب اروپا بروند. مقامات مجارستان گفته بودند که این پناهجویان پیش از سفر به سایر کشورهای اروپایی باید ثبت نام کنند که این اقدام باعث برانگیخته شدن خشم پناهجویان شده بود.

اتریش شب گذشته اعلام کرد که این کشور و آلمان توافق کرده اند که مرزهایشان را به روی پناهجویانی که در مجارستان هستند، باز کنند. امدادرسانان اتریشی با دادن غذا و نوشیدنی‌های گرم از پناهجویانی که وارد خاک این کشور می شوند، استقبال کرده اند. اتریش گفته است پناهجویانی که وارد خاک این کشور می شوند می توانند از این کشور تقاضای پناهندگی کنند و یا در صورت تمایل از طریق این کشور به آلمان بروند. بسیاری از پناهجویان امیدوارند که از این طریق بتوانند به آلمان بروند.
انتظار می رود آلمان در سال جاری ۸۰۰ هزار پناهجو بپذیرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اعتبار این اتحادیه بستگی به واکنش این نهاد در قبال بحران پناهجویان دارد. خانم موگرینی که پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ صحبت می کرد، بر ضرورت اقداماتی بیشتر برای حفاظت از پناهجویان و جلوگیری از قاچاق انسان تاکید کرد. گزارش ها حاکی است که همچنان در مورد نحوه پاسخگویی به بحران فعلی پناهجویان هماهنگی زیادی بین اعضای اتحادیه اروپا وجود ندارد.

آلمان از طرح کمیسیون اروپا مبنی بر عملی کردن سیستم سهمیه بندی برای پذیرش پناهجو از سوی اعضای اتحادیه اروپا حمایت می کند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای شرق اروپا با این طرح مخالف هستند. روز گذشته کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی از تصمیم مجارستان در مورد تشدید کنترل مرزها حمایت کردند.