به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۹۰۰۲۹
صدای زنگ‌های خطر به گوش می‌رسد

حرف‌های‌عجیب وزیر، به‌اغمارفتن فروش‌خودرو

حرف‌های‌عجیب وزیر، به‌اغمارفتن فروش‌خودرو
رضا صادقیان

گروه اقتصادي: بدون تردید سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری می‌توانست با ادبیاتی دیگر بیان شود، کلماتی انتخاب و به کار گیرد که کمترین حساسیت را برانگیزد. روزنامه‌ها و نشریاتی که بار حمایت از سیاست‌های دولت و اشخاصی چون نعمت‌زاده را به دوش می‌کشند این‌بار از موضع نقد وارد شدند و سخنان وزیر را تکرار مکررات و فرار از پاسخگویی نام نهادند. به کلامی دیگر سخنان وزیر آنچنان نامتعارف بود که شنیدنش از سوی مقام امنیتی و انتظامی انتظار می‌رفت، بیان چنین سخنانی از سوی مسولی که جامه کلان‌ترین مدیریت اقتصادی را بر تن نموده دور از انتظار بود.

گویا ایشان همان راهی را برای طی کردن عبور از بحران به‌فروش نرفتن خودرو‌‌های ساخته شده داخل انتخاب نمود که سال‌های گذشته و حتی امروز مسولان وقت برای گریز را گرفتاری‌های حوزه مدیریتی خویش انتخاب کرده و در اکثر مواقع نیز با پاسخ‌های مثبت روبرو شدند، با این تفاوت که شخص وزیر وضعیت امروز را همانند دیروز می‌داند و راضی به حرکت و تلاشی دیگر نمی‌باشد. ده‌ها و صدها نشست خبری و یا ابلاغ دستوالعمل به شرکت‌های خودروسازی تا مادامی که تغییر در عمل روی ندهد، به چشم نخواهد آمد.

مردم منتظر نامه‌نگاری و ابلاغ‌های سیستم اداری نمی‌مانند. وزیر حرکت در جهت نخریدن خودرو صفر را "ضد تولید ملی و اقتصاد ملی و ضدانقلاب" خواند، ای کاش مشاوران وی به جای تکمیل نمودن بولتن‌های خبری اندکی بیش از همیشه نقش شبکه‌های اجتماعی را به وی گوشزد می‌نمودند، کارکردهای این شبکه‌ها را بیان و چنانچه از توانایی این شبکه‌ها عاجز هستند می‌توانستند با بهره‌گیری از دانش کارشناسان این حوزه کارکردهای این شبکه‌ها را برای شخص وزیر و دیگر مدیران توضیح دهند؛ چنین واکنش‌هایی از سوی وزیر نشان از عدم آگاهی وی در این حوزه دارد.

آنچه در این میان بیش از دیگر موارد مهم به نظر می‌رسد، درک نکردن رابطه‌ی مستقیم، بدون واسطه و تقریبا بدون هزینه اعتراض‌های مردم نسبت به گرانی خودرو، بی‌کیفیت بودن و عدم پاسخگویی از سوی مسولان وقت است. نمونه همین اعتراض‌ها را قبل از روزهای منتهی به نوروز 1394 و نخریدن آجیل شب عید شاهد بودیم، اعتراض به گردانندگان صفحه بچه‌ پولدارهای تهران، حمله به صفحه‌ شخصی بازیگران و بازیکنان فوتبال و منتشر شدن شماره تلفن نمایندگان دلواپس مجلس در خصوص توافق هسته‌ایی از یادمان نرفته است؛ تمام این اعتراض‌ها بوسیله همین نرم‌افزارهای موجود بر روی گوشی‌ها هوشمند انجام شد. به غیر از اینکه شمارگانی انسان جوان، پیر، زن و مرد به حرکتی پیوستن که آن مسئله را بخشی از دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود می‌دانستند روایتی دیگر در میان نبوده است.

قبل از شکل‌گیری و فراگیر شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی و نقش پررنگ این شبکه‌ها در بسیج اجتماعی، شکل اعتراضات و یا طرح شکایت ‌به سیستم دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی از همان کانال‌های همیشگی رخ می‌داد. نامه‌نگاری، نوشتن اعتراض روی تکه کاغذی و تحویل آن به مسئول دفتر رئیس و یا انداختن نامه در صندوق شکایات و پیشنهادات، شفاهی تذکر دادن، دنبال کردن اعتراض از مسیرهای دوستانه و... بود، مردم نیز راهی دیگر را برای رساندن صدای خود به گوش مسولان نمی‌شناختند.

ولی در شرایط فعلی همان اعتراض‌های شخصی، گروهی و حتی ملی راهی دیگر، ادبیاتی متفاوت و ابزارهای ساده‌تری را استفاده می‌نمایند. ابزارهایی که کارکرد و توانایی آنان هنوز از چشم مسولان وقت نادیده گرفته و آنچنان که باید و شاید به توانایی بالفعل آن‌ها توجه‌ای نکردند. ابزاری که حتی کارکرد آن از نگاه مسئول سابق نیروی انتظامی کشور، سردار احمدی‌مقدم هم دور مانده بود.
شخص وزیر، مدیران دیگر، خصوصا کسانی که در بخش‌های اقتصادی سبک و شیوه مدیریت آنها رابطه‌ایی مستقیم با جیب مردم بازی می‌کند، باید بدانند دوره نشر و نقد خبر از کانال‌های رسمی به پایان رسیده است. وجود ستون "الو سلام" در روزنامه سلام به دلیل نشر سخنان گلایه‌آمیز مردم و نقدهای چند خطی به دولت وقت در دهه هفتاد برای مدیران قابل تحمل نبود، ستونی که صدای بخشی از مردم را به گوش مسولان می‌رساند و حتی بسیاری از مدیران در همان سال‌ وضعیت مردم را از طریق همین ستون متوجه می‌شدند، در دوران جدید و دنیای امروز هر کاربر در فضای مجازی ستون غیر رسمی روزنامه الو سلام و هزاران و بلکه میلیون‌ها نشریه دیگر است.

اگر سخنان وزیر را روزنامه‌های رسمی و سایت‌های دارای مجوز بازنشر می‌کنند، ولی نقد، نفی و دامن زدن به راهی که شخص وزیر و دیگر مسولان از آن بیم دارند، در دستان صدها، هزاران و میلیون‌ها کاربر دیگر است. متراکم شدن خواسته‌های پاسخ داده نشده طی سال‌های طولانی مانند خرید از روی ناچاری تولیدات غیر مرغوب و غیر‌ایمن، تولید خودرو ملی با قطعات چینی بی‌کیفیت و مشاهده صدها رویداد دیگری که در این حوزه رخ داده و هر کدام از شهروندان کشور بعد از خرید خودروی داخلی با آن دست به گریان بودند، در شرایط فعلی همان اعتراض‌های شخصی همچون مهره‌های تسبیح به همدیگر پیوند خوردند.

اینکه اول اعتراض به نخریدن شکل گرفت و یا خودرو بی‌کیفیت تولید شد و بعد اعتراض‌ها ظاهر شد و یا شرکت‌های خودروسازی چینی دخیل در ماجرا هستند و یا بودن، سوالات فرعی و دغدغه‌های کاذب‌اند. اگر قرار باشد متر و معیاری در همین زمینه وجود داشته باشد بهتر است نگاهی به قیمت، کیفیت و استانداردهای جهانی خودروهای تولید شده در کشورهای خارجی با خودروهای تولید داخل بیندازید، واقعا نیازی به طرح سوالات بی‌معنا نیست. در حال حاضر وقت و زمان بیش از آنکه برخی مدیران می‌پندارند تنگ است!

راه برون رفت از وضعیت فعلی دوری جستن از سیاست‌های موجود و یافتن راهی دگر است. به جای متهم نمودن مردم و یا جستجو برای یافتن سرنخ‌های پلیسی، توپ را مدتی در زمین شورای رقابت و چند صباحی در زمین خودروسازها انداختن و کارهای دیگر و مصاحبه‌های روشنگرانه انجام دادن، آن سیاست‌ها را رها و کشتی‌بان را سیاستی دیگر لازم است. سخنان مشاور رییس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، دکتر محمدعلی نجفی را چند بار خوانیم، صدای زنگ‌های خطر به گوش می‌رسد.

امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۷:۴۳
نخریدن خودرو ربطی به کمپین نداره وضع اقتصادی مملکت اینقدر خرابه که تمامی حقوق دریافتی بابت اجاره خونه و خورد وخوراک مصرف میشه و تهش چیزی نمی مونه.سیاست های دولت برای کنترل تورم موجب شده پول ها فقط یک مسیر رو پیدا کنند اون هم سپرده گذاری در بانک. با این وضعیت معلوم نیست بانک ها تا کی دوام بیارن. بورس ،سکه و ارز ،مسکن در حال احتضارن و دولت چشم هاش رو بسته ادامه این روند چهارسال بعد رو از روحانی خواهد گرفت (321832)
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۲:۵۰
یادمه رفته بودم امور مشتریان یکی ار این دو شرکت خودرو ساز داخلی بابت حرکت خودکار بدون اراده اتومبیل اتوماتیکم خسارت بگیرم بهم گفتند نمیدیم برو هر کاری میخای بکن رسانه ای کن ماشینهای مارو بدون دنده و لاستیک ملت میخرن......همون برخوردا همون الکی بهترین اعلام شدنا آتیش گرفتنا امروز به هر بهانه کوچکی می شه بحران واستون (321865)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۳:۴۸
من خودم تنها بدلیل همراهی و هم صدایی با این کمپین، خودرو نمیخرم و تا به خواسته هامون نرسیم؛ نخواهم خرید. (321874)
مافیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ ۰۰:۱۸
خیلی عجیبه که پشت خودروسازهای ایرانی به کجا گرمه که حتی رئیس جمهورم کاری نمیتونه بکنه .آیا بعداز 37 سال وعده به مردم ساخت خودرویی با تکنولوژی 30 سال پیش که کپی هم شده یا افتخار به هواپیماهای اف 14 که ساخت آمریکا هستن یا صنایع ....دیگر .هنوز هم به شگفتی خود در جهان میبالید؟روز به روز سرعت علم در دنیا در حال افزایش است به زور ما رو به حرکت لاکپشتی دلخوش میکنن (321914)
مهد ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۷:۵۵
از وزیر دولت تدبیر و امید انتظار نداریم که از کلمات امنیتی وانتظامی نکند (321834)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۷:۵۵
انصافا.،با این قیمتهای دولا پهنا و کیفیتهای پایین که خودروسازان به مردم میندازن،، تخته شدن در کارخونه حقشون هست... (321835)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۸:۳۴
اتومبیل ایرانی نمیخریم اگر کیفیت داره صادر کنه (321838)
علی
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۶:۰۴
قرار نیست که به اسم تولید ملی سیخ داغ تو چشم مردم کنن..این خودروسازها خون ملت کردن تو شیشه (321884)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۸:۳۷
دو حالت وجود داره یک ..یا این کمپین راسته که امیدوارم بتونیم این کمپین رو به مسایل اصلی و ا ن مشکلات برسونیم دو . این کمپین صرفا برا رد گم کنی هس و یضیه چیز دیگه اس حقیقتش از بس تو این مملکت دروغ زیاده من به این کمپین هم شک دارم به نظرم دومیدرست تره (321896)
شاپرک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ ۰۶:۲۲
خودرو داخلی نمی خرم ولی دلیلی برا خرید خودروهای خارجی هم نمی بینم.، چون به نظر من اینطوری خودمون داریم خودمون رو تحریم می کنیم. اگر نخریدن خودرو داخلی همراه با نخریدن خودرو خارجی (چینی) باشه، خیلی خوب میشه. (321919)
کدخدایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۸:۳۸
به نظر من آقای وزیر، به علت کهولت سن زیاد و عدم پویایی ذهنی، موجب وارد شدن صدمات زیادی به بدنه صنعت این کشور شده اند. نمونه بارز سقوط صنعت ایران و بسته شدن صنایع و بیکار شدن میلیونها مهندس و صنعت گر. ایشان با طرفداری غیر منطقی از صنعت سوخته خودرو فقط به خاطر تعاملات مالی دوجانبه با این صنعت گرفتند باعث خشم مردم (مردم عام، خاص، و صنعت گر)شده اند.ایشان باعث نابودی صنعت و دانش مهندسی در این کشور شده اند. (321839)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۸:۴۹
فقط وزیر میتواند توهین کند!!!!!!!!!!!!!!11 (321840)
عوضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۸:۵۶
اگرامثال وزیرصنعت امروزبه این باوررسبده که میتواندبازبان زور واتهام زنی دربرابر مردم بایستددروهله اول مقصرخودمردم هستنداگردرطول سی سال گذشته مثل امروزدربرابرزیاده خواهی ودیکتاتوری خودروسازان ایستاده بودندپیش ازانهابه فکر میافتادندبقول معروف خوبی که ازحدبگذردنادان خیال بدکند چندنکته درسخنان وزبر واطرافیانش بود که بایدجواب داداول حمایت ازتولیدداخل کدام تولید داخل وقتی بیشترقطعات ساخت چین است واگرواقعا ساخت داخل بودچرادرزمان تحریم یکباره سقف تولیدزیر یک سوم شددوم اشتغال (321841)
عوضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۰۷
فرض براینکه250هزارنفرمشغول بکارندطبق امار مسئولین مربوطه سالانه بین180تا250هزارنفردرجاده های ما ازبین میروند اگر تنها ده درصداین کشته ها راناشی از ایمنی نبودن خودروها بدانیم میبینیم که امار کشته ها ازامار شاغلین خودرو بیشتراست تکلیف خانواده های انان که بیشترشان نان اور انها بود ه اند چیست انها ازنظرشمامهم نیستند تاکی میشوداینگونه خلاف کاریها وخوردن ازجیب مردم وبازی باجان وروح مردم نجیب این سرزمین رااینگونه توجیه کردوازمردم طلبکار هم بود امیدوارم روزی برسد که مسئولین مردم خودرابراستی جدی بگیرند (321842)
دوستدار آرامش
Kuwait
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۴:۲۷
داداش اول مطالعه کن بعد کامنت بگذار
آمار فعلی حدود 18000 نفر در سال هستش نه 180 هزار تا (321880)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۱۸
من همیشه فکر میکردم گودرزی وزیر ورزش پاشنه آشیل دولت آقای روحانی هست. اما صحبت های نعمت زاده را تو تلویزیون دیدم فهمیدم این با اون نعمت زاده زمین تا آسمان تفاوت کرده. کهولت زیادسن اصلن بهش اجازه حرف زدن نمیده.
آقای روحانی رئیس جمهور محترمٍ رئیس بانک مرکزیت مخالف پایین اومدن قیمت دلار هست و دلار به مرز 3/400 رسیده، این وزیرت هم مخالف پایین آمدن قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی هست. اگر نخریدن خودروی بی کیفیت ضد انقلابیه، پس این انگ را به من هم بچسبانید چون من هم نمیخرم ! (321843)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۱۹
به نظر من اشتغال 50000نفر به کار بیشتر ارزش داره یا کشته چند روزانه مردم به وسیله ماشین های که مردم مجبور به خریدن میکنند کی باید جواب بده آیا مدیر شرکت های خودرو سازی جوابگو بودند آیا همه هزینه بایدبه دوش مردم باشه تا حالا یه مقایسه بین ماشین های خارجی و داخلی شده (321844)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۸
این سیاستمدارهای چیره دست ایرانی که من دیدم و فقط استاد گول زدن و سرگرم کردن مردمند، بالاخره یه راهی برای گول زدن مردم بیچاره پیدا میکنن!!!!!! (321845)
yashar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۴۲
همه مردم ایران باید به این کمپین ملحق بشن تا لین خودرو سازا بفهمن که مردم از دستشون خسته شدن
چقدر دروغ میخواید به مردم بگید (321846)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۴۷
وزیر حرکت در جهت نخریدن خودرو صفر را "ضد تولید ملی و اقتصاد ملی و ضدانقلاب" خواند، مگر خودرو با قطعات چینی و بی‌کیفیت تولید ملی است (321847)
قاسمي بجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۰۹:۵۷
پس همه ما داريم با خريد خودروهاي بي كيفيت و از رده خارج ايران خودرو و سايپا و ... بر ضد انقلاب عمل ميكنيم ولي اگر پولمون رو بريزيم تو جيب اين سودجويان و با خودروهاي بي كيفيت اونها كشته بشيم در راه درست انقلاب حركت كرديم ؟!!! (321852)
بهرام
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۰:۰۸
احتمالا آقای وزیر حداقل سوختن چندین تن از هم وطنانمان در خودرو تولید داخل بعلت نقص فنی تولیدرا بیاد ندارند. لذا شایسته سالاری وجوان گرایی در مدیریت لازم بنظر میرسد. (321854)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۱
وقتی افراد توانمدی مثل محمد شریعت مداری و استاد نهاوندیان وجود دارد درک فرد پر حاشیه ای مثل نعمت زاده برای من سخته ! الان کودک 6ساله هم میدونه پراید هزینش 6 میلیون تومان است با سهم ویژه های دولت و بعضی ها !!!!!!! به 12 میلیون تومان میرسه . خودروئیی که نه کیفیت داره نا آپشن خوب!! آقای نعمت زاده با یک استعفا مارا خوشحال کنید ! حتی اگر تمام زحمات دوساله ی دولت منوط بر مثبت کردن نرخ رشد بخطر بی افته بازم فدای یک تار موی گندیدهی یک ایرانی !ما به عنوان اصلاح طلبان به شما اجازه نمیدهیم که هرجور که (321855)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۷:۲۹
عزيز دل برادر اين هركسي كه ميدونه كي هست؟
با اين قيمت دلار امكان توليد پرايد با قيمت اعلامي شما از هيچ كسي برنمياد.
اينكه كمپين تشكيل شده دليلي بر صحت قيمتهاي عجيب و غريب شما نيست.
ضمنا با شرايط ركود نخريدن تنها باعث خرابتر شدن اوضاع ميشه.( هرچه توليد پايينتر بياد قيمت تمام شده بالاتر ميره.)
اينكه زمان احمدي نژاد كه قيمت 2.5 برابر شد كمپين راه ننداختين و الان اينكارو كردين نشون ميده اصولگرايان چقدر استادانه از خودرو در جهت منافع خودشون و تخريب اين دولت و مسموم كردن ذهن مردم دارن استفاده ميكنن. (321888)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۹:۲۷
معلوم میشه از این خودروسازا باواسطه یا بی واسطه خوب میماسه برای جنابعالی !!!
خواهشا موضوع رو حزبی و گروهی و سیاسی نکن این روشها دیگه پوسیده شده یک کلام خودرو نمیخریم (321899)
عوضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۲۳:۲۶
درجواب اقامهدی عرص میکنم خودرو ربطی به این دولت واون دولت نداره مافیای خودروبزرگترازاین حرفهاست این مافیاباپول مفت مردم انقدرچاق ومفتخور شده که برای دولت هم تعیین تکلیف مبکنه واتفاقااین تحریم نخریدن به نفع دولت هست چون این اتفاق دبربازودمیافتادواگربافشارمردم دولت هم سروسامانی به این وضعیت بدهددستاوردی همانندتوافق هسته ای برای دولت خواهدداشت (321910)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۱:۳۸
این آقایون هنوز در خواب خرگوشی به سر میبرند باورشون نمیشه اتحادی که از بطن جامعه بلند بشه چه تاثیری میتونه داشته باشه (321858)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۱:۵۵
وزیر حرکت در جهت نخریدن خودرو صفر را "ضد تولید ملی و اقتصاد ملی و ضدانقلاب" خواند،آقای وزیر مگر تولید باقطعات چینی تولید ملی است شاید منظورتان ملت چین است ؟ بیچاره مردم ایران خدایا خودت کمکمان کن . (321859)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۵
برکات توافق هسته ای بیش از هر چیز باید شامل حال صنعت خودرو سازی می شد؟بهار واقعا خودت قضاوت کن بیشترین بهانه خودروسازان برای گران کردن محصولات خود تحریم ها بود که در حال فروپاشی هستند وگرانی همچنان به قوت خود باقیست!! (321862)
بندردیلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۲:۳۷
ای کاش فقر فحشا فساد رشوه خواری اختلاس های کلان دور زدن ماهرانه قانون برای افراد صاحب نفوذ والی....... انها هم میتوانست جز جرایم ضد انقلاب بودن می بود نه نخریدن الات قتاله دست جمعی مردم (321863)
A R A M I S
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۲:۴۱
اگه جیب یه عده ای از طریق این دو شرکت پر نشه چه دلیلی داره اینقدر کشور روی تولید خودرو مصر باشه مگه چند کشور تو دنیا دارن خودرو تولید میکنن بابا ما هم مثل خیلی از کشورهای پیشرفته اگه وارد کننده خودرو باشیم به جایی بر نمیخوره البته صد در صد به جیب بعضی آقایان بر میخوره باور کنید حتی قالپاق خودروهای ما ساخت چینه و صنعت خودرو یه سوء تفاهم برای افراد ساده لوحه .... (321864)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۳:۱۰
عزیزان من هموطنان سختی دیده من وقتی ما از درون مملکت خود تحریم هستیم وای به حال بیرونی فقط این نیست تو تمام مناطق کوه ها و جنگلها را دارند تبدیل به پول میکنند اینها که داخل کشور به قیمت بالا باید بخریم منابعی که مال من تو هست میدن به یه نفر یا چند نفر (321870)
شهروند
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۳:۵۰
با سلام متاسفانه سالها است که هر گاه مسئولان در باز کردن گرهی باز می مانند به مسئله انگ امنیتی زاده و کسانی را که از راه دلسوزی مسئله را مطرح کرد ه اند ضد انقلاب می نامند اما بیشترین ضربه را انقلاب و حتی اعتقادات مردم از این اقایان مسئول دیده است. (321875)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۴:۰۳
ماشین بی کیفیت و قیمت سه برابر جهانی را آدمهای عاقل نمیخرند ببرند صادر کنند بدن به کشورهای نیازمندی مانند سوریه عراق یمن فلسطین بوسنی و...... (321878)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۶:۵۴
من هم موافق نخريدن خودرو بي كيفيت هستم ولي يك پيشنهاد دارم ،اگه ميخوان اين خودروها كه ملي هم نيستن به فروش برن شرايط بهتري در اختيار ملت بزارن ،اگه خود مسولين باور دارن خودروشون كيفيت لازم رو داره ،پس خودرو مليشون رو با 5 سال گارانتي به ملت تحويل بدن (321887)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۷:۵۹
بیکار شدن چند هزار نفر بهتر از کشته و مجروح
شدن چند هزار نفر است،چرا این کارخانه ها رو به
به بخش خصوصی واقعی نمیدن تا اونا بتونن این صنعت
به شدت بیمار و در حال مرگ را نجات دهند . (321892)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۸:۰۱
هیچ از این اقای وزیر خوشم نمیومد الانم نمیاد
اینا همونایی هستن که میگن به قیمت نابودی محیط زیست
و حیات وحش و ذخایر ابی باید صنعتی شد نمونش ایجاد
صنایع اب بر در فلات مرکزی ایران که جزو کم ابترین مناطق
دنیاست.تفکر مارگارت تاچری. (321893)
هوشنگ
United States
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۱۹:۲۷
تویوتا دست دوم با مایلج بالا واردکنند به مردم بفروشنداز خودروصفراین کارخانجات بهتره (321898)
علی
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۲۱:۲۸
خیلی جالبه خودرو صادر میکنند پانزده میلیون به مردم خودمون میفروشند سی میلیون سی سال محکوم به حمایت از تولیدات داخلی بودیم چه پیشرفتی کردیم خودرو پژو را به جای سمند به خوردمان دادند حالا وقتشه که قیمتها واقعی شوند مگه ما چی از افغانستان کمتر دارییم که بهترین خودروهای روز دنیا را سوار میشوند با پایین ترین قیمت که از کشور ما هم ترانزیت میشود لطفا خذف نکنید (321904)
کی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۲۲:۲۱
ممکن است که لطف کنند و این خودروهاشون را ببرند خارج بفروشند و به مردم اجازه انتخاب دهند اگر ممکن است گزارشی از زیان های انحصار در صنعت خودرو در ایران و جهان تهیه کنید در ضمن ساختار این نوع انحصار را از نظر قانونی بررسی کنید و بگویید که چرا مجلس اظهار نظری نکرده است مگر نه اینکه این موضوع مهم است و هم مصرف کننده و هم تولید کننده شاکی هستند اگر هم بزرگان کشور از کارهای بسیار مهمشان ! فارغ شدند یک نظری هم در مورد این اتفاقات بدهند بی زحمت !مثل اقای خاتمی و هاشمی که اتنخاب شدند (321906)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۲۳:۳۸
واقعا این وزیر با این ادبیات و دیدگاه سیاسی خاصش نسبت به حقوق شهروندی روی مدیران دولت پاک را سفید کرده است. ما از رییس دولت تدبیر و امید عاجزانه تقاضا داریم که در اسرع وقت چاره برای این وزیر بیندیشد. و ما صادقانه هشدار می دهیم که چنین وزیران و مدیران چشم اسفندیار تدبیر دولت و امید مردم ترقی خواه ایران می باشند. (321911)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ۲۳:۵۸
بعد از عذرخواهي مديرعامل سايپا و ايران خودرو به خاطر كيفيت پايين ، بايد عودت خودرو به نمايندگي و تعويض قطعه در كار باشد. كاري كه تمام خودروسازان بزرگ انجام داده و مي دهند. اگر قطعات با كيفيت پايين را تعويض نمودند مخصوصا از سال 86 تا 92، آنگاه عذرخواهي پذيرفتني است. (321913)
حسن
United States
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ ۰۰:۵۶
مردم نباید خودرو بخرند تا مجبور بشند به قیمت واقعی بفروشند ماشین که در مسفرت ادم کشه را باقیمت گزاف میفروشند اصلا نباید اجازه تولید را بدهند (321915)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۷ ۰۱:۲۰
خودروسازان ما اشتغال زا هستند اما برای بیمارستان ها،آمبولانس ها ،مرده شورها ،کفن فروشان، مرثیه خوان ها و...... (321916)