به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۹۰۰۳۰
حاشیه نوشتی بر انتصاب اولین سفیر اهل سنت

گذار از پارادایم بی اعتمادی

گذار از پارادایم بی اعتمادی
محمدآزاد جلالی‌زاده
فعال سیاسی کرد اصلاح طلب

گروه مقالات: شاید هنگامی که کسانی به جلسه ی پرسش و پاسخ رییس جمهور در سنندج با خبرنگاران و اصحاب رسانه نگاه مي‌کردند و جواب رییس جمهور تدبیرگر و امید ساز را در پاسخ به جوان خبرنگار جویای نامی مبنی بر اینکه ما حتی در بین اهل سنت، سفیر داریم را شنیدند، چند لحظه ای خشکشان زد... البته سوال خبرنگار – که با جایی هماهنگ شده یا نشده بود، بماند... – با کلمات نامناسبی ادا شد و روحانی هم بر خلاف خاتمی تنها به لبخند بسنده نکرد و ناراحتی صورتش را با کلمات دقیق چیده شده در ذهنش هماهنگ کرد و تند جواب داد؛ غافل از آنکه داده هایی که مشاورانش به او داده اند چندان متقن و یا بهتر است بگوییم زیرکانه نبوده و هیاهوی بسیاری پیرامون این جواب پرزیدنت شکل گرفت، البته لفظ زیرکانه را از آن جهت در اینجا آوردم که فرایند سفیر شدن یک کرد اهل سنت؛ قبل از سفر رییس جمهوری به کردستان در جریان بود، اما کاملاً عملیاتی نشده و افکار عمومی در آن مورد در جریان نبودند...

نکته ای که منتقدان و مخالفان روحانی شاید فکرش را هم نمی کردند این بود که روحانی بسیار عمل گراتر ازآن است که از کنار این مسئله که مي‌توانست به بحران مشروعیت دولت در منطقه تبدیل شود و تدبیریان متهم و متصف به دادان اطلاعات نادرست به مردمان منطقه – همچون دولت مهرورزان – شوند؛ به راحتی بگذرد؛ بنابراین به یونسی یار غار همیشگی اقلیت ها ی قومی و مذهبی در ایران – و یکی از مخالفان سفرروحانی در زمان فعلی به کردستان؛ به علت نبود پروژه و طرحهاي عمرانی و... – پناه برد و برنامه ی عملیاتی کردن سفارت یک کردِ اهل سنت را که قبلاً هم به صورتی کلی مطرح بود به طور ویژه آغازیدن گرفت و درفایلهاي دستور کار اختصاصی رییس جمهور قرار گرفت...

از نظر تئوریهاي روانشناسی خلاقیت؛ آدمهاي عمل گرا و خلاق معمولاً نظرشان جلب پروژه هایی مي‌شود که به نظر دیگران ناممکن مي‌نماید و به عبارتی تقریباً تحصصی تفکر" روانشناسانه ی واگرایی " دارند و شرط انصاف آن است که روحانی را یکی از واگراترین افراد سیاسی امروز از نظر روانشناختی و عملیاتی ایران بدانیم.

پروژه ی ورود کردهای اهل سنت و اعتماد به آنها و دادن پستی چون سفارت در ذهن افراد غیر خلاق و " همگرا تفکر "، شاید به ناممکنی جوشیدن آب بر روی سطح زمین و در شرایط فیزیکی حاکم در 60 درجه بود، اما روحانی و تیمش با پیگری پروژه از صورت " شاید بشود " و " تبدیل آن به " قطعاً مي‌شود "، گامی بزرگ را در جهت زدودن غبار عدم اعتماد و نگاه امنیتی به کرد و کردستان برداشتند و با انتخاب دکتر صالح ادیبی به عنوان اولین سفیر کرد اهل سنت ایرانی ودادن کلید سفارتخانه ی ایران درویتنام و کامبوج آغازگر دوران حذف بی اعتمادی وشروع پارادایم پسااعتماد به کردها و اهل سنت در آغازین طلوعهاي دوران پسا تحریم تدبیریان و امیدورزان باشد.

دکتر صالح ادیبی که دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و پیش از این ریاست بنیاد نخبگان استان کردستان را بر عهده داشت و قبل از این بحث سفارتش برای کشور استرالیا مطرح بود سرِ آن دارد تا با ادغام حوزه ی لطیف ادبیات در حوزه ی سخت و طاقت فرسای سیاست و دیپلماسی نشان دهد که مي‌تواند نماینده ای شایسته کرد و اهل سنت ایرانی در عرصه ی بین الملل برای نظام جمهوری اسلامی باشد.

این گام مهم و تاثیرگذار نشان از عزم جدی دولت برای رو کردنِ اعتماد آمیز به کردها و اهل سنت است و در اینجا خطاب به روحانی و تیمش عرض مي‌کنم چهره هایی دیگر هم با صفاتِ بسیار متخصص و متعهد و خوش سابقه و ایثارگر در میان نیروها و فعالان و دانشگاهیان کرد و اهل سنت وجود دارد که استفاده از آنها در پست هایی همچون سفارت در کشورهای اسلامی اهل سنت، پرستیز و اعتبار نظام و انقلاب را در سطح منطقه و جهان به طور قطع چندین برابرمی کند.

و در پایان تاکید مي‌کنم که اولین قدم در این راه میمون و مبارک بوده و باشد که ادامه ی این مسیر بیش از پیش هموار گردد و رو به راه شود،. کردها و اهل سنت ایران همواره خود را ایرانی و افزون بر آن ایرانی ترین ایرانی ها خوانده و دانسته اند و تغییر پارادایم و جلوگیری از نفوذ افکار تندروانه مبنی بر عدم اطمینان به این بخش از ایران و ایرانی و گذار از گفتمان نگاه امنیتی به نگاه غیرامنیتی به مناطق کرد و اهل سنت، آفرین ها و حمایت ها و رای ها را بار دیگر به سوی روحانی و تیمش پرتاب خواهد کرد وواپسین جمله اینکه؛ بر اساس تاملات و بررسیهاي آماری قابل اطمینان؛ کردستان 72 درصد رای به سبد تدبیریان ریخته است و اشارتی خردمندان را کافی است.