به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۷
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب : ۹۰۲۳۴
حامیان برجام در کنگره آمریکا به 41 نفر رسیدند

توافق هسته‌ای از فیلتر کنگره آمریکا گذشت

گروه بين الملل: «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود با به اشتراک گذاشتن پستی از حمایت 3 سناتور دیگر از برجام و رسیدن حامیان توافق به 41 نفر خبر داد.
توافق هسته‌ای از فیلتر کنگره آمریکا گذشت
به گزارش ابنا، با آغاز دوباره بررسی برجام در کنگره آمریکا سه سناتور دیگر هم از توافق هسته ای ایران حمایت کردند. در حالی که طی روزهای اخیر ۳۸ سناتور دموکرات و مستقل حمایت خود را از توافق با ایران علنی کرده بودند، سه سناتور دیگر هم به جمع موافقان پیوستند. «ریچارد بلومنتال»، «ران وایدن» و «گری پترز» سه سناتوری هستند که امروز از برجام حمایت کردند.

در صورتیکه همه این 41 نفر حامی قطعنامه خواستار عدم رأی گیری در کنگره باشند، می توانند با استفاده از قانون «فیلی باستر» یا اطاله دادرسی اجازه ندهند که رأی گیری انجام شود. فیلی باستر به این معنی است که اگر سناتور یا نماینده‌ای مخالف رأی‌گیری در خصوص یک موضوع باشد، به جایگاه می‌رود و تا پایان وقت مقرر جلسه صحبت می‌کند و چون کسی اجازه قانونی قطع کلام وی را ندارد، عملاً رأی‌گیری ناکام می‌ماند.

اکنون دموکرات ها می‌توانند در روز رأی‌گیری در خصوص برجام در صحن سنا، تا آخرین دقیقه جلسه در جایگاه سخنرانی کنند و اجازه رأی‌گیری به رئیس جلسه ندهند که در این صورت، حاصل جلسه به صورت تصویب نشده برای رئیس‌جمهور آمریکا می‌رود و اوباما هم، توافق را تصویب و ابلاغ می‌کند.

با رسیدن طرفداران توافق به عدد 41، دیگر مخالفان فیلی باستر ، اکثریت 60 نفری را ندارند که بتوانند به اطاله بررسی اعتراض کنند. بر مبنای آیین نامه داخلی سنا، اگر بیش از 60 قانون‌گذار، مخالف ادامه صحبت‌های یکی از اعضا باشند، از نظر قانونی می‌توان جلوی فیلی‌باستر را گرفت و رأی‌گیری کرد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۰۳:۲۱
زمانی که قرار باشد دلار ارزان نشود و دولت و سیف جلوی کاهش را بگیرند و مردم مجبور باشند خودرو و کالاها را 3 برابر قیمت جهانی بخرند و یا قدرت خرید را نداشته باشند و چیزی تغییر نکند و هیچی ارزان نشود حتی دلار گرانتر شود اصلا چه سودی برای مردم دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (322058)
آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۱۲:۰۴
صبور باش عزیزم.من بچه روستا هستم در یکی از روستاها زمین داریم دوست دارم برم کشاورزی کنم اما آب و امکانات نیست .باید اولویت کشاورزی و شهرستانها باشه اونوقت کلان شهر ها هم خلوت میشه و ترافیک کم میشه و هر وقت کار ضروری داریم میاییم تهران و به خاطر هیچ خودمونو توی مترو له و لورده نمیکنیم . (322080)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۳:۱۸
ارزش پول ملی در دولت گذشته به شدت کاهش یافت و نزدیک به حدود 1/4 سال 1384 نزول کردٰ درآمد افسانه ای 800 میلیارد دلاری بی محابا تلف گردید و درنهایت خزانه خالیٰ تورم 40درصدیٰ رکود 6-٪ و کاخانجات صنعتی تعطیل شده و یا نیمه تعطیل و اقتصاد مبتلا به بیماری هلندی تحویل دولت یازدهم شد. اکنون اگر دولت بتواند چرخ تولید را بکار اندازد در واقع رونق کسب و کارٰ افزایش قدرت خرید مردم و نهایتا رونق اقتصاد ملی را با رشد مثبت به ارمغان خواهد آورد که خود هنر بزرگی خواهد بود. (322135)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۰۷:۲۵
یعنی تا الآن شما فکر میکردید واقعاً کنگره ی آمریکا با برجام مخالفت میکرد ؟! (322062)
عالیجناب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۱۵:۴۸
نه عزیزم همه اینا سیاه بازیه برای اینکه برجام به دل همه بچسبه (322092)
جنابخان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۳:۲۹
نه عالی جناب سیاه بازی نبود و این جنگ کنگره بر سر موضوع هسته ای ایران واقعی بود (322137)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۳:۲۷
یعنی شما میدانستید موافقت میکنند ؟نه جناب ایرانی واقعا این بحث و جدال بین دموکراتها و جمهوری خواهان واقعی بود (322136)
دریا
United States
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۰۷:۳۲
خوب سناتور چه ربطی به کنگره داره؟ پس از رد توافق در کنگره , سناتور ها میتوانند جلوی بررسی در سنا را بگیرند که پس از مهلت دو ماهه دیگر بررسی نخواهد شد و بدون نیاز به استفاده از حق وتو , دست اوباما واسه اجرای اون باز میشود. (322064)
شاپرک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۰۷:۴۲
به شما تبریک می گم!
سفارت دوست گرمابه و گلستانتون رو که باز کردید! اینم از تایید برجام چای از طرف کدخدا! (322067)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۰۹:۱۲
اب سرد دوم در راه است واسه بعضی ها (322071)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۱۳:۰۱
حتی اگر آمریکا تمام داریی های آیران را برگرداند و2برابر هم جایزه بدهدخودروسازان پراید را ارزان نمی کنند؟!دلیل چیست الله اعلم؟ (322085)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۳:۳۷
مطمئن باشید اگر انشالله تحریم ها برداشته شوند قطعا خیلی از مشکلات رفع خواهد شد البته کمی نیاز به زمان دارد لیکن در نهایت خوب میشه شک نکنید (322141)
shaham
Canada
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۱۸:۰۰
کنگره از سنا جدا است و رأی گیری این ۲ تا راجع به هسته‌ای چند روز پشت سر هم خواهد بود،آمریکا دیگه خیلی‌ داره این قضیه را کشدار میکنه،ضمنا اکثر همان دمکرات‌های موافق طبق نوشته رسانه‌های آمریکایی‌ بسیار بی‌ میل یا با شک و تردید به این توافق رأی مثبت خواهند داد چون میگن به ایران اعتمادی نیست و اینها فریبکار هستند .آمریکا منتظر یک مچ‌ کوچک از ایران در طی‌ این ۱۰-۱۵ سال توافق است تا کّل توافق را بهم بزند،بسیاری از روند‌های دیپلماسی خارجی‌ احتیاج به تغییر دارد مهمنتر که برای استفاده از شرایط لغو تحریم‌ (322103)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۱۸:۰۷
ارزان شدن دلار یعنی تعطیلی کامل تولید داخلی وبازار در اختیار دربست خارجیها آیا ایرانیها با این گزینه موافقید بیکاری جوانان زحمتکش تحصییلکرده ما به بهای ارزانی کالای خارجی؟ اگر ارزان کردن پول خارجی که هیچ اقتصاددانی آن را تایید نمیکند که باعث گرانی صادرات ما و ارزانی کالای خارجی یا واردات میگردد پس چرا قدرتمندترین اقتصادهای دنیا در جنگ ارزی سعی در کاهش ارزش پول داخلی وافزایش ارز دارند.مثال آمریکا وچین و..وجود دارد.دوستانی که با مسایل اقتصادی آشنا نیستند قدری به تبعات گفته های خود بیندیشند . درحال ... (322104)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۲:۴۴
ارزان شدن ارز و بازگشت ارزش ریال هیچ ارتباطی با تعطیلی تولید و بیکاری ندارد...زمانی که دلار 1226 تومان بود و تک نرخی بود و ارزش ریال به دلار نزدیک بود هم تولید وجود داشت هم صادرات....کاهش ارزش پول ملی یک کشور مساوی است با رانت و فشار اقتصادی و گرانی بر مردم...تنها کشورهای دنبال کاهش ارزش پول کشور خود هستند که فقط به فکر درامد خود از ارز و رانت عده ای هستند اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی ارزش پولشان نزدیک به دلار است و هرگز ارزش پول خود را مثل ایران و چین پایین نمی اورند..... (322130)
قند مرودشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ۲۲:۵۱
این قضایا سالها پیش برای شاه هم پیش اومد درست اون زمان که شاه فکر میکرد عقاب اوپکه و قیمت نفت رو تعیین میکنه امریکا و سایرین قیمت صنایعشون رو بالا بردن الانم هیچ سیل پولی به کشور صورت نمیگیره فقط روابطمون بهتر میشه که اگه خودمون زرنگ باشیم شاید بشه کاری کرد اون هم بصورت سرمایه گذاری که البته باز غرب ساکت نمیشینه (322132)