به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۹۰۲۹۲
صنایع لبنی همچنان قیمت‌ها را دیکته می‌کنند

گلایه‌های وزیر هم گوش شنوا ندارد

گروه اقتصادی: صنایع لبنی هر یک به بهانه‌ای قیمت محصولات‌شان را بدون داشتن مجوز قانونی افزایش می‌دهند اما نرخ خرید مصوب 1440 تومانی سال گذشته ستاد تنظیم بازار را که امسال هم ابلاغ شد، اعمال نمی‌کنند و گویا حرف‌ها و گلایه‌های وزیر جهاد کشاورزی هم که تقریبا به صورت هفتگی در این باره مطرح می‌شود، خریداری ندارد.
گلایه‌های وزیر هم گوش شنوا ندارد
بیش از یکسال از چالش قیمت 1440 تومانی شیرخام که تیر پارسال به تصویب ستاد تنظیم بازار رسید و به کارخانه‌های لبنی برای خرید این محصول از دامداران ابلاغ شد، می‌گذرد اما هنوز این نرخ قانونی از سوی صنایع لبنی اجرایی نشده است. با وجود اینکه بر اساس قانون ابلاغ شده تیر پارسال، لبنیاتی‌ها در صورتی می‌توانستند ‌قیمت محصولات نهایی‌شان را تا سقف 15 درصد افزایش دهند که نرخ مصوب قانونی را برای شیرخام اعمال کنند اما نه تنها این قانون اجرا نشده بلکه صنایع لبنی بارها از سال گذشته تاکنون، قیمت انواع لبنیات را طی چندین مرحله تغییر دادند.

به گونه‌ای که براساس گزارش‌های میدانی خبرنگار ایسنا از بازار،قیمت انواع محصولات لبنی از فروردین‌ تا اسفند‌ پارسال حدود 15 تا 50 درصد افزایش یافت و امسال نیز دوبار صنایع لبنی نرخ‌های خود را افزایش داده‌اند. البته به گفته برخی مسئولان صنایع لبنی، سال گذشته با چند برند مطرح که غیرقانونی و بیش از مصوبه دولتی قیمت محصولات خود را بالاتر از سقف تعیین شده افزایش داده بودند، برخورد شد و برای تخلف آنها در سازمان حمایت پرونده تشکیل شد. اما نه تنها این برخورد‌ها تاثیری نداشت بلکه صنایع لبنی در سال جاری نیز در دو مرحله قیمت محصولات خود را افزایش دادند که مرحله‌ نخست آن به گفته خودشان بابت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری بود.

اما مرحله دوم که با تخلفی دیگر از سوی صنایع لبنی همراه شد افزایش قیمت به بهانه شیر کم‌چرب امگا3 و ویتامینه بود که مجددا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان علیه برند‌های متخلف اعلام جرم و با آنها برخورد کرد که البته پس از چند هفته مجددابازار لبنیات شاهد عرضه شیر امگا3 و البته شیر کم‌چرب بدون لاکتوز با قیمت‌های بالاتر از گذشته شد. البته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در سال جاری بیکار ننشست و پس از تصویب و ابلاغ مجدد قیمت خرید شیر خام از دامداران از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بازرسان خود را در کارخانه‌های لبنی مستقر کرد تا این قیمت مصوب از سوی صاحبان این صنایع اجرایی شود که این اصرار ماموران دولت نیز کارساز نبود، چراکه رضا باکری – دبیر انجمن صنایع لبنی – در این زمینه اعلام کرد‌: دولت در مصوبه‌ای با استقرار بازرسان در کارخانه‌های لبنی، صاحبان این صنایع را مجبور به خرید شیر خام از دامداران به قیمت کیلویی 1440 تومان کردند، اما صنایع لبنی نمی‌تواند این مصوبه را اجرا کنند.

وزیر جهاد کشاورزی بارها از لجبازی صنایع لبنی برای اجرایی نشدن این نرخ قانونی خبر داد و اظهار کرد که "علی‌رغم تصویب این نرخ قانونی برای خرید شیر خام از دامداران صنایع لبنی لجبازی می‌کنند و حاضر نیستند که حتی امسال هم این نرخ را اعمال کنند اما شیر و فرآورده‌های لبنی برای دولت مهم است و مسئولان روی این محصول و تولید‌کنندگان حساسیت دارند و اگر کششی در بازار وجود نداشته باشد، سازمان تعاون روستایی موظف به خریداری مازاد شیر تولید شده در بازار است".

جالب‌تر این‌که دقیقا پس از این اظهارات حجتی بود که علی رومی – مدیر عامل صنایع شیر ایران – اعلام کرد "در شرایطی که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی در بازار است،با اجبار قیمت دستوری 1440 تومان به جایی نمی‌رسند و این‌که وزیر جهاد کشاورزی این اقدام را لجبازی صنایع لبنی اعلام کرده، درست است! " به نظر می‌رسد که قانون، حرف‌ها و گلایه‌های وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ اجرایی نشدن نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام از سوی صنایع لبنی خریداری ندارد و گوش شنوایی برای آن در صنایع لبنی نیست، چراکه حجتی در آخرین اظهارات خود نیز در این زمینه اعلام کردصنایع لبنی محصولات دامداران از جمله شیر خام را به قیمت واقعی آنها نمی‌خرند و در واقع در حق دامداران جفا می‌کنند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید پیگیر اجرایی شدن این نرخ قانونی باشند تا حقوق تولید‌کنندگان پایمال نشود.

حال مشخص نیست که دولت برای اجرایی شدن این قانون از چه ابزاری استفاده می‌کند و آیا برای ادامه پیدا نکردن این کشمکش و به قول وزیر جفا به دامداران، شیرخام را از تولید‌کنندگان خریداری می‌کنند یا این‌که زور سازمان حمایت به صنایع لبنی می‌رسد و آنها می‌توانند نرخ قانونی مصوب شیرخام را به کارخانه‌های لبنی دیکته کنند؟
مرجع : ایسنا