به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۹۰۲۹۷
تلاش اصولگرایان برای مصادره چهره های معتدل

رقابت اصولگرايان برای مصادره ‌لاريجاني

رقابت اصولگرايان برای مصادره ‌لاريجاني
گروه سیاسی-رسانه ها: مدت‌هاست اصولگرايان به چند دسته‌تقسيم شده‌اند. ‌يك سري افرادي كه در چارچوب تندروها تعريف مي‌شوند و عده‌اي ديگر كه خود را سنتي مي‌نامند. اين انشقاق وچند دستگي از بعد از شكست بزرگ آنها در انتخابات 92 بيشتر‌هم شده است چرا كه آنها در تلاشند تا به هر نحوي كه شده خود را در دنياي سياست سرپا نگه‌دارند ولي به دلايل مختلف نمي‌توانند. دلايل گوناگوني براي اين ناتواني اصولگرايان وجود دارد.اولين عامل خودبرتربيني سران آنهاست.

مسئولان احزاب مختلف اصولگرا هر كدام خود را جزو بزرگان نظام و صاحب‌نظران انقلاب مي‌دانند و حاضر نيستند با چهره‌هاي ديگر حتي بر سر يك ميز بنشينند و گفت و گو كنند چه برسد به اينكه با هم به ائتلاف برسند. از سوي ديگر وجود تندروهايي مانند جبهه پايداري و نيز گروه‌هاي حامي احمدي‌نژاد، اصولگرايان را كه در بسياري از مباحث، خود را وامدار آنها مي‌بينند به تامل وا مي‌دارد كه آيا به اهداف كلي جريان اصولگرا ميل پيدا كنند يا اينكه دل دوستدارانش را به دست‌بياورند واين نيز عامل يا به گونه‌اي ديگر دست‌انداز بزرگي بر سر راه وحدت آن‌هاست.

مصادره بزرگان توسط اصولگرايان
اما اصولگرايان كه مشكلات زيادي براي موفقيت در امر وحدت ميان گروهي خود دارند، همواره تلاش‌مي‌كنند تا شايد بتوانند با نزديك كردن خود به نام بزرگان اين بحران را پشت‌سر بگذارند. بزرگاني كه ديگر افكار آغشته به تندروي برخي از شاخه‌هاي اصولگرايي را قبول ندارند. از ناطق و هاشمي رفسنجاني كه بگذريم، چهره متفاوت اصولگرايان در اين دوران علي ‌لاريجاني است. لاريجاني كه تندروها از حمله‌ فيزيكي تا تخريب‌‌شخصيتي و هر آنچه در توان داشتند براي نابودي او كم نگذاشتند. لاريجاني مردي كه در اين روزها معناي شعارهمدلي و همزباني را به خوبي درك كرده‌است و اين به مزاج اصولگرايان ديگر خوش نمي‌آيد.جناح اصولگرايان كه طعم تهي شدن از بزرگاني چون ناطق‌نوري و هاشمي رفسنجاني را به خوبي چشيده‌اند، واهمه مصادره لاريجاني را نيز دارند و بي‌محلي‌هاي لاريجاني به برخي درخواست‌هاي آنها سبب نمي‌شود كه او را رها كنند، هرچند دلخوشي از او نداشته باشند.

تلاش براي به نام زدن لاريجاني
رويه اصولگرايان تا جايي ادامه پيدا كرده كه هر كدام تلاش مي‌كنند لاريجاني را به سمت خود بكشند واو را به نام خود بزنند. اين تلاش بيشتر از جانب شاخه‌هايي از اصولگرايان صورت مي‌گيرد كه از ائتلاف پايداري،موتلفه و ايثارگران اخراج شده‌اند يا بهتر بگوييم حذف شده‌اند.

سناريوي تكراري مثلث ائتلاف
واژه تكراري مثلث ائتلاف سال‌هاست ميان اصولگرايان ردوبدل مي‌شود ولي در نهايت هيچ قطر وشعاعي از اين ائتلاف‌ها باقي نمي ماند. البته آن زماني كه بزرگان اصولگرا سه ضلع ائتلاف بودند اين وحدت محكوم به شكست بود و چه برسد اين روزهايي كه نومحافظه‌كاراني همچون زاكاني و آقا‌تهراني در تلاشند تا شايد بتوانند در ظاهر نيز شاكله خود را حفظ كنند. ولي آنهايي كه از اين چارچوب بيرون هستند، دست به‌دامن نام علي لاريجاني شده اند. در همين راستا‌حسن بيادي از اعضا جبهه ايستادگي كه حتي شوراي‌شهر نيز ديگر جايي براي او نداشت در اين اواخر مدعي شده است برای حضور «لاریجانی»یا«قالیباف» به جای «رضایی» در جبهه ایستادگی رايزني شده‌است.حسن بیادی عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی، با اشاره به رایزنی جبهه متبوعش با علی لاریجانی، اظهار داشت: با توجه به بازگشت «محسن رضایی» به سپاه پاسداران و عدم فعالیت سیاسی وی، جبهه ایستادگی به دنبال فرد جایگزین است که امکان پشتیبانی معنوی از ما(جبهه ایستادگی) را داشته باشد. وی افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته به دو گزینه «علی لاریجانی» و «محمدباقر قالیباف» رسیدیم که البته رایزنی و دیدارهایی در این خصوص با علی لاریجانی انجام داده‌ایم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و در حال ادامه رایزنی‌ها هستیم. اين سخنان بيادي از جهات مختلفي قابل نقد است.اول اينكه حزب اين ايستادگي از پويايي لازم در دنياي سياسي ايران را برخوردار نيست و تنها شخصي مانند محسن رضايي كه بيشتر وجهه‌نظامي داشت تا سياسي مي‌توانست به عنوان درفش اين حزب فعاليت كند.از سوي ديگر نيز علي‌لاريجاني خود به نوعي پدرخوانده رهروان ولايت است و با افرادي مانند حسن بيادي رابطه سياسي مشخصي ندارد.

ادعايي كه تاكنون ثابت نشده
ماجرا به اينجا منتهي نشد و حميدرضا ترقي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه نيز در اظهاراتي از رایزنی‌ها با چهره‌های تاثیرگذار جریان اصولگرایی مانند لاریجانی، ولایتی و قالیباف خبر داد تا آنها به شورای هماهنگی اصولگرایان بپیوندند.اين ادعاها و سخنان در حالي خبري شده‌ كه علي‌لاريجاني و نزديكانش‌هيچگاه اشاره‌اي به اين اظهارات نكرده‌اند.البته بايد به اصولگرايان با وضعيت ويژه‌اي كه اين روزها دارند حق داد كه از روياهاي خود سخن بگويند ولي به نظرنمي‌رسد كه علي لاريجاني مردي كه بيشترين تضاد را با چهره‌هاي حاضر در ائتلاف اصولگرايان دارد به راحتي كنار بيايد و خود را محصور به اين وحدت كند. اين تكاپوهابعد از زمزمه‌هاي نزديكي لاريجاني به ياران دولت براي انتخابات مجلس رو شد و نشان‌دهنده ترس اصولگرايان از تنهايي بيشتر است.
مرجع : روزنامه قانون