به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۹۰۳۵۸

نبض بازار کتاب در دست برنامه خندوانه

گروه فرهنگی: بازار کتاب تهران در سومین هفته‌ی شهریورماه چندین و چند کتاب جدید را در لیست پرفرو‌ش‌ها می‌بیند و مسابقه‌ی کتابخوانی برنامه‌ی خندوانه حسابی توجه عمومی به کتابخوانی را قلقلک داده است. به همین دلیل کتابفروشی‌ها تهران منتظر هستند با رسیدن کتاب‌های نوبرانه و چاپ اولی پاییز، پیشخوان کتابفروشی‌ها را رنگین‌تر از همیشه بچینند تا توجهات جلب شده به کتاب بی‌پاسخ نماند.
نبض بازار کتاب در دست برنامه خندوانه
رمان‌های «صدسال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز، «ناتور دشت» جروم دیوید سلینجر و «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که با درخواست دوباره تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار معرفی کردند و این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند. همچنین «جزء از کل»، «مثل خون در رگ‌های من» و «بی‌شعوری» که چند ماهی می‌شود یک هفته درمیان در لیست کتاب‌های کتاب‌های پرفروش جا خوش کرده‌ بودند، این هفته نیز مجددا در کتابفروشی‌ها جزو پنج کتاب پراستقبال قرار گرفتند. البته کتاب‌هایی مثل «دیروز»، «موزه‌ی معصومیت» و «چقدر خوبیم ما» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. علاوه بر این‌ها آثار تازه‌ واردی مثل «جام جهانی در جوادیه»، «حالا بی‌حساب شدیم» که مجموعه طنزهای وودی آلن را شامل می‌شود و «فرهنگ پسامدرن» نیز در سومین هفته‌ی شهریورماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و در لیست کتاب‌های پرفروش دیده می‌شوند. ناشرانی چون مروارید، ثالث، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند. این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 14 شهریورماه تا 19 شهریورماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی چتر: دو رمان «شاگرد قصاب» نوشته‌ی پاتریک مک‌کیب با ترجمه‌ی پیمان خاکسار و «کتابخانه‌ی عجیب» از هاروکی موراکامی، در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته رتبه‌‌ی اول جدول فروش در اختیار «یک عاشقانه‌ی آرام» نادر ابراهیمی است که بعد انتخاب شدن برای مسابقه کتابخوانی برنامه خندوانه بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. ترجمه‌ی محمد نجفی از داستان «ناتور دشت» نوشته‌ی جروم دیوید سلینجر هم دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی چتر در این هفته معرفی شد. روایت داستانی داوود امیریان از مسابقات بین محلی فوتبال نوجوانان ایرانی و دیگر کشورها، یعنی کتاب «جام جهانی در جوادیه»، پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در روزهای میانی شهریور بود. «فراتر از بودن» کریستین بوبن که توسط مهوش قویمی و سمیرا صادقیان ترجمه شده نیز از کتاب‌های پرفروش این هفته‌ی چتر معرفی شد.

کتابسرای نیک: دو مجموعه شعر «از کتیبه تا کوبلن» از احسان افشاری و «عطر زنی در آسانسور»‌ی الهام گردی، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «شلیک کن رفیق» سروده‌ی اندیشه فولادوند در پشت سر آن‌ها قرار دارد. شعرهای مجموعه‌ی «گریه‌های امپراتور» فاضل نظری هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابسرای نیک قرار گرفته است و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین نامه‌های احمد شاملو به همسرش آیدا، تحت عنوان «مثل خون در رگ‌های من» که به نوبت چاپ دوم رسیده و طرح جلد تازه‌ای هم به خود می‌بیند، پنجمین کتاب پرفروش نیک معرفی شد.

کتابفروشی روزبهان: شناخته‌شده‌ترین اثر نادر ابراهیمی یعنی، «یک عاشقانه‌ی آرام» رتبه‌ی‌ ابتدایی فروش در کتابفروشی روزبهان را به خود اختصاص داده است. ترجمه‌ی پیمان خاکسار از اولین اثر داستانی استیو تولز یا همان «جزء از کل» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین «آقای جودت و پسران» نوشته‌ی اورهان پاموک نیز به از جمله داستان‌های مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در روزهای پایانی تابستان معرفی شدند. البته مجموعه شعر «از ترمه و تغزل»، سروده‌ی حسین منزوی و «فرهنگ پسامدرن» عبدالکریم رشیدیان که در مدخل‌های گوناگون خود مهم‌ترین چهره‌ها، نظریه‌ها، مفاهیم و اصطلاحات پسامدرن را معرفی می‌کند هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته هستند.

کتابفروشی بیدگل: تازه‌ترین اثر چاپ شده از آلن بدیو که فواد جراح‌باشی ترجمه کرده با نام «این قرن» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی بیدگل ایستاده و داستان «جام جهانی در جوادیه» نوشته‌ی داوود امیریان بعد از قرار گرفتن جزو کتاب‌های خندوانه‌ای رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته استقبال مراجعان این فروشگاه از دیگر کتاب خندوانه‌ای یعنی، «یک عاشقانه‌ی آرم» نادر ابراهیمی هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین کتاب طنز «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها در جایگاه چهارم این فهرست ایستاد. مجموعه‌ای از داستان‌ها و نوشته‌های طنز وودی آلن درباره‌ی موضوعات متنوع و مختلف، به‌نام «حالا بی‌حساب شدیم» که توسط نگار شاطریان ترجمه شده هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در سومین هفته‌ی شهریور مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد.

کتابفروشی مروارید: آثار داستانی «درام‌های تلفنی» سوسن مقصودلو و «دیروز» از آگاتا کریستوف با ترجمه‌ی اصغر نوری جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی مروارید هستند. رمان «کمی قبل از خوشبختی» به قلم انیس لودیگ نیز دیگر آثار داستانی لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «چقدر خوبیم ما»ی ابراهیم رها نیز این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های مروارید ایستاده است. علاوه بر این‌ها از جدیدترین مجموعه شعر غلامرضا معدنی‌پور به‌نام «تو همچون پاریس زیبایی» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

شهرکتاب ابن‌سینا: دو کتاب «بی‌شعوری» و «موزه‌ی معصومیت» اورهان پاموک این هفته‌ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان معروف نادر ابراهیمی یا همان «یک عاشقانه‌ی آرام» نیز در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پر فروش‌ها‌ی شهرکتاب این‌سینا قرار دارد. پنجمین کتاب از مجموعه‌ی تجربه‌ی هنر و زندگی نشر گمان با نام «فلسفه‌ی ترس» نیز کتاب دیگری است که این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در شهرکتاب این‌سینا داشته و جزو پنج کتاب پر مخاطب معرفی می‌شود. در کنار این‌ها، ترجمه‌ی بهمن فرزانه از «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز نیز مورد توجه مشتریان این فروشگاه قرار گرفته است.

شهرکتاب مرکزی: مثل خیلی از کتابفروشی‌ها در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته دو رمان ایرانی و قدیمی «یک عاشقانه‌ی آرام» از نادر ابراهیمی و «جام جهانی در جوادیه» حضوری پررنگ داشته‌‌اند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های «عقاید یک دلقک» هانریش بل و «شازده کوچولو» سنت‌ اگزو پری نیز رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. کتاب «بی‌شعوری» نوشته‌ی خاویر کرمنت هم، در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.
ردیف    عنوان کتابنام نویسنده/ مترجم         ناشرقیمت (تومان)درباره‌ی کتاب
1یک عاشقانه‌ی آرامنادر ابراهیمیروزبهان    6000داستان گیله مردی مبارز و سیاسی است که عاشق عسل دختر آذری زیبا و سیاسی مسلکی می‌شود
2جام جهانی در آجودانیهداوود امیریانقدیانی    12000داستانی درباره‌‌ی مسابقات بین محلی فوتبال نوجوانان ایرانی و دیگر کشورها
3مثل خون در رگ‌های مناحمد شاملو     چشمه22000بیست نامه‌ی احمد شاملو به همسرش آیداست که در سال‌های چهل و پنجاه خطاب به او نوشته.
4جزء از کل     استیو تولزپیمان خاکسار    چشمه40000داستان ماجراهایی پیچیده و تودرتو دارد که از رابطه عجیب و خاص این پدر و پسر شکل می‌گیرد.
5دیروزآگاتا کریستوف/اصغر نوریمروارید     8000دیروز داستان مردی را روایت می‌کند که زندگی او به کار در کارخانه و نوشتن خلاصه شده است.
6موزه‌ی معصومیتاورهان پاموک/مریم طباطبایی‌هاپوینده    29000    ماجرای این کتاب که در دهه ۷۰ میلادی رخ داده، به موضوع عاشقانه بین مردی ثروتمند و دختری فقیر از استانبول می‌پردازد.
7چقدر خوبیم ماابراهیم رهامروارید7500نقد ایرادات رفتاری ما به طنز
8حالا بی‌حساب شدیموودی آلن/نگارشاطریانبیدگل7000مجموعه‌ای از داستان‌های طنزهای وودی آلن
9این قرنآلن بدیو/ فواد جراح باشىبیدگل    20000بدیو در فصول مختلف این اثر از جنبه‌های گوناگونی به بررسی قرن حاضر می‌پردازد
10فرهنگ پسامدرنعبدالکریم رشیدیاننی64000کتاب در مدخل‌های گوناگون خود مهم‌ترین چهره‌ها، نظریه‌ها، مفاهیم و اصطلاحات پسامدرن را معرفی می‌کند
 
مرجع : ایلنا